InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Huidkanker

Leven met kanker: Huidkanker

Leven met kanker: Huidkanker In Nederland krijgen 36.000 mensen per jaar met huidkanker te maken. Er zijn drie typen huidkanker. De grootste oorzaak is zonlicht. De symptomen zijn over het algemeen goed herkenbaar. Er zijn verschillende behandelmethoden, waarvan lichttherapie er één van is. De prognose is matig tot goed. Leven met kanker: huidkanker.

Typen huidkanker

Jaarlijks krijgen 36.000 mensen in Nederland huidkanker. Van huidkanker kunnen we drie vormen onderscheiden:

Basaalcelkanker

Deze vorm kanker komt het meest voor en ontstaat uit de cellen van de opperhuid. Deze vorm van kanker zaait bijna nooit uit. Van basaalcelkanker bestaan vijf typen.

Plaveiselcelkanker

Samen met basaalcelkanker vormen deze twee vormen 90 procent van alle huidkankers. Plaveiselkanker zaait wel vaak uit naar andere delen van het lichaam.

Melanoom

Deze huidkanker ontstaat uit de pigmentcellen en vormt 10 % van alle huidkankers. Deze kanker is agressief en zaait vrijwel altijd uit naar andere delen van het lichaam.

Oorzaak kanker

  • De zon is een van de grootste oorzaken van huidkanker, bij 85 % van de gevallen. Mensen die veelvuldig in aanraking komen met zonlicht of zonnebank, of mensen die snel verbranden door zonlicht, hebben een sterk verhoogd risico. Mensen met een lichte huid en rood of blond haar moeten goed opletten met de zon.
  • Mensen met veel moedervlekken maken meer kans op het ontwikkelen van huidkanker dan mensen met weinig tot geen moedervlekken.

Symptomen

Omdat mensen met veel moedervlekken een verhoogd risico hebben op huidkanker, is het belangrijk de moedervlekken regelmatig te controleren, Iedere verandering aan een moedervlek moet nader onderzocht worden. Veranderingen kunnen zijn: de vorm van de moedervlek, die veranderd van rond naar een andere vorm, zoals ovaal. De randen van de moedervlek kunnen rafelig worden. De moedervlek kan groter worden of donkerder van kleur. Op de huid kunnen ook wondjes ontstaan die niet willen genezen. Er kan ook een nieuwe vlek ontstaan, die kan jeuken of schilferen. Ook een bloedende vlek komt voor.

Behandeling

  • Bij een lichte vorm van huidkanker wordt aldara crème gebruikt. Dit is een vrij nieuwe behandeling en bestaat uit een crème die de patiënt gedurende zes tot twaalf weken zelf moet opbrengen op de aangedane huid. De kans op genezing is hierbij 80-95 procent. Het lichaam ruimt de kanker hierdoor van binnenuit op.
  • Lichttherapie: een bepaalde crème wordt op de huid aangebracht die ervoor zorgt dat er een bepaalde stof in de tumor wordt gevormd. Er wordt vervolgens een sterk rood licht op de tumor gericht. Hierdoor ontbrandt de tumor.
  • Een operatie wordt gebruikt bij grote tumoren, die kans hebben om uit te gaan zaaien. Hierbij wordt de tumor verwijderd.
  • Chemotherapie wordt ook wel toegepast. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • Bestraling kan in combinatie met een operatie, of als losstaande behandeling, en wordt toegepast bij gevorderde vormen van huidkanker. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

Melanoom

  • Bij zeer vroegtijdige ontdekking: 99%
  • In een gevorderd stadium: 55-85%
  • In een vergevorderd stadium: 5-10%

Andere vormen van huidkanker

  • Vrouwen: 80-90%
  • Mannen: 60-70%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Kanker: HuidkankerHuidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker. Vooral mensen met een blanke huid lopen het risico op huidkanker. De…
Melanoom, een vorm van huidkankerMelanoom, een vorm van huidkankerIedereen heeft ze moedervlekken. De één wat meer dan de ander. Sommige vallen op en irriteren je, de andere heb je geen…
Kwaadaardige melanoomKwaadaardige melanoomDit is een kwaadaardige vorm van kanker. Soms ontstaat deze huidkanker uit een ál bestaande moedervlek. Het komt even va…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Huidkanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!