InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Kaposi-sarcoom

Leven met kanker: Kaposi-sarcoom

Leven met kanker: Kaposi-sarcoom Het kaposi-sarcoom kent twee typen. AIDS-patiënten krijgen ook vaak te maken met het kaposi-sarcoom. De oorzaak is een herpesvirus. De symptomen zijn op de huid waar te nemen. Er zijn verschillende behandelmethoden, één ervan is een operatie. De prognose is matig, bij AIDS-patiënten niet in te schatten. Leven met kanker: het kaposi-sarcoom.

Typen Kaposi-sarcoom

Dit is een vorm van huidkanker waarbij de kankercellen zich bevinden in de onderhuidse weefsels of in de slijmvliezen van de mond, neus en anus. Hij komt 50 keer vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

Het klassieke Kaposi-sarcoom

Komt het meeste voor bij mannen van Joodse, Italiaanse of mediterrane afkomst, en meestal bij oudere mannen.

Epidemisch Kaposi-sarcoom

Komt voor bij 15 tot 30 % van de aids-patiënten, en groeit ook sneller dan eerstgenoemde.

Oorzaak kanker

Kaposi-sarcoom wordt veroorzaakt door het Human herpesvirus 8. Men schat dat ongeveer 5 % van de bevolking besmet is met dit virus, vooral homoseksuele mannen en mensen uit Centraal-Amerika. Het risico op deze vorm van kanker is 20.000 maal groter bij AIDS-patiënten.

Symptomen

De symptomen van Kaposi-sarcoom zijn op de huid waar te nemen. Er ontstaan dan paars-rode vlekken of bruin-roze vlekken op de huid of tumoren. Soms ziet men ook wel eens vlekken in de mond. De vlekken zijn niet pijnlijk, tenzij er dagelijks gewicht op rust, zoals onder de voeten.

Behandeling

De behandeling van Kaposi-sarcoom is afhankelijk van de grootte van de tumor, de ernst en of er al uitzaaiingen zijn.
  • Operatie: bij een operatie wordt de kanker verwijderd.
  • Chemokuur: dit kan in combinatie met een operatie of als losstaande behandeling. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, misselijkheid en haaruitval.
  • Bestraling wordt het meest toegepast omdat de kans op genezing dan het grootst is. Bij uitwendige bestraling wordt een elektronenstraling opgewekt. Deze wordt op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

Epidemisch Kaposi-sarcoom met AIDS

De overleving bij deze vorm van kanker is natuurlijk niet in te schatten, omdat de patiënt ook te maken heeft met de AIDS zelf. Vaak is genezing ook moeilijker vanwege afzwakking van het afweersysteem van het lichaam.

Klassieke Kaposi-sarcoom

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • 50% van de patiënten is na vijf jaar nog in leven.
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Kanker: HuidkankerHuidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker. Vooral mensen met een blanke huid lopen het risico op huidkanker. De…
Leven met kanker: ZaadbalkankerLeven met kanker: ZaadbalkankerZaadbalkanker komt niet vaak voor, bij 535 mannen jaarlijks. Het is een vorm van kanker die bij jonge mannen voorkomt. D…
Leven met kanker: ProstaatkankerLeven met kanker: ProstaatkankerProstaatkanker komt vaak voor: jaarlijks bij 10.000 Nederlanders. De meeste zijn 65 jaar of ouder. Voeding is een van de…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Kaposi-sarcoom"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 11-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!