InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Maagkanker

Leven met kanker: Maagkanker

Leven met kanker: Maagkanker 2.000 mensen krijgen jaarlijks de diagnose maagkanker. Een van de oorzaken kan een bacterie zijn. Klachten komen vaak laat, en zijn vaak lastig te herkennen. Een van de behandelmethoden is een operatie. De prognose is slecht. Lees ook het persoonlijke verhaal van Hans, zijn vrouw kreeg de diagnose maagkanker. Leven met kanker: maagkanker

Typen maagkanker

Per jaar krijgen ongeveer 2.000 mensen met maagkanker te maken. In 95 % van de gevallen gaat het om adenokanker. Deze kanker ontstaat in het slijmvlies van de maag. De overige 5 % van maagkanker bestaat uit niet-klierbuisvormende tumoren.

Oorzaak kanker

  • Wanneer er een chronische ontsteking in het maagslijmvlies heerst, kunnen de cellen gaan veranderen en zo maagkanker veroorzaken.
  • Wanneer men besmet is met de Helicobacter pylori bacterie, kunnen de cellen zich sneller ongecontroleerd gaan delen.
  • Voeding speelt ook een rol in het ontstaan van maagkanker, met name grote hoeveelheden zout en weinig groente en fruit.
  • Rokers hebben een verhoogd risico op maagkanker.
  • Ook overmatig alcoholgebruik speelt een rol.
  • Erfelijkheid speelt een kleine rol: in ongeveer 4 % van de gevallen gaat het om een erfelijke factor.

Symptomen

In het beginstadium zijn er vaak geen klachten. Later kan een vol gevoel ontstaan. Men heeft daardoor ook minder eetlust. Hierdoor kan weer gewichtsverlies optreden. Later ontstaat misselijkheid en overgeven. Tijdens het eten kan er maagpijn ontstaan. Wanneer de kanker zich heeft uitgezaaid, merkt men harde gezwollen lymfeklieren bij het sleutelbeen op. De galwegen kunnen afgesloten raken, hierdoor ontstaat makkelijk geelzucht. De meeste klachten komen ook voor bij maagzweren en andere aandoeningen aan de maag, daardoor is het lastig te ontdekken of het om maagkanker gaat.

Behandeling

Bij maagkanker speelt de mate waarin de kanker voorkomt een rol bij de behandeling. Drie mogelijke en meest gebruikte behandelingen zijn:
  • Operatie: hierbij wordt, naar gelang de grootte van de tumor, een deel van de maagbekleding verwijderd. Operatie is vaak moeilijk bij patiënten met maagkanker omdat de ziekte te laat wordt ontdekt.
  • Chemokuur: wordt vaak toegepast ter verlichting van klachten, bij mensen waarbij de maagkanker zover is uitgezaaid dat genezing niet meer mogelijk is. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • Bestraling: Radiostraling kan in combinatie met een chemokuur worden gegeven, of als losstaande behandeling. Vaak wordt bestraling ook ter ondersteuning gegeven bij ongeneeslijke maagkanker. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Na behandeling is 15-20% na vijf jaar nog in leven.
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Persoonlijk verhaal

Hans (70) heeft zijn vrouw verloren aan maagkanker. Het is nu tien jaar geleden. Hans wil graag vertellen over zijn vrouw en de tijd die ze nog samen hadden: "Gerda was een vrolijke vrouw, ik hield zoveel van haar. We deden ook heel veel samen. Gingen samen uit eten, of naar pretparken met onze kleinkinderen. Op een vrijdagavond gingen we lekker uit eten in Duitsland. Het smaakte goed. De dag daarop voelde Gerda zich niet lekker, ze had buikpijn en was ziek. Dat kwam natuurlijk door dat eten van gisteren, dachten we meteen. Op zondag werd Gerda nog zieker. Ze lag de hele dag in bed, moest overgeven, het ging heel slecht met haar. Toen besloten we de huisarts te bellen. De huisarts stuurde ons door naar het ziekenhuis. Gerda kreeg heel veel onderzoeken.

En toen bleek ze maagkanker te hebben, met uitzaaiingen. Gerda bleef in het ziekenhuis en is daar ook nooit meer uitgekomen. Ze kreeg een chemokuur, ze werd kaal. Vreselijk vond ze dat. Ik kocht een pruik voor haar, die ze droeg. Drie weken na de diagnose, was Gerda stervende. Iedereen kwam afscheid nemen van haar. Ik ben tot aan de laatste minuut bij Gerda gebleven. Ze heeft niet veel geleden. Ze kreeg pijnstillers en later morfine. Gerda wilde niet dood, ze zei steeds dat het nog veel te vroeg was. Ze was pas 58. Dat deed mij pijn, haar wil om te leven en haar ziekte die dat niet toestond. Zonder Gerda is mijn leven leeg en eenzaam."

Hans heeft het verlies van zijn vrouw Gerda nooit kunnen vergeten. 1 week nadat Hans zijn verhaal had geschreven, is Hans plotseling overleden. Hans werd 70 jaar oud. Hans en Gerda waren twee sociale vriendelijke en vrolijke mensen, die van het leven konden genieten. Ze lieten twee kinderen en drie kleinkinderen achter.
Dit verhaal is gepubliceerd met goedkeuring van de familie van Gerda en Hans. Wil jij ook je verhaal graag kwijt? Neem dan contact op met de infoteur van dit artikel of laat een bericht achter onderaan dit artikel.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Maagkanker oorzaken, symptomen en behandelingDe maag is een soort van holle zak die voor tijdelijke opslag en ontsmetting van voedsel zorgt. Bij maagkanker (maagcarc…
Maagkanker: verschijnselen en behandelingMaagkanker: verschijnselen en behandelingIn de Westerse wereld komt maagkanker niet meer heel vaak voor. In ontwikkelingslanden is het echter nog een veel voorko…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Maagkanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 20-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!