InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Slokdarmkanker

Leven met kanker: Slokdarmkanker

Leven met kanker: Slokdarmkanker 1.450 Nederlanders kampen jaarlijks met slokdarmkanker. Er zijn twee typen slokdarmkanker. Verkeerde voeding is een van de oorzaken. In tegenstelling tot veel andere soorten kanker, is bij slokdarmkanker pijn een van de eerste symptomen. Er zijn drie behandelmethoden voor deze vorm van kanker, waarvan bestraling er één van is. De prognose is matig tot slecht. Lees ook het persoonlijke verhaal van Peter, die de diagnose slokdarmkanker kreeg. Leven met kanker: slokdarmkanker.

Typen slokdarmkanker

Jaarlijks krijgen 1.450 mensen in Nederland slokdarmkanker. Er zijn twee typen slokdarmkanker, de eerste is plaveiselcelkanker. Plaveiselcel bestaat uit cellagen die sterk lijken op een muur gemaakt van plaveistenen. De oudste cellen liggen bovenaan, de jongste onderop. Plaveiselcellen vormen de buitenste laag van de slokdarm. Adenokanker komt voor in klierweefsel. Deze ontwikkelt zich vanuit Barrett epitheel.

Oorzaak kanker

  • Een van de belangrijkste factoren bij het ontstaan van slokdarmkanker, is wanneer de slokdarm gedurende langere tijd geïrriteerd is. Dit kan gebeuren wanneer het maagzuur vanuit de maag terug de slokdarm inloopt, zoals dit bij bepaalde aandoeningen het geval is.
  • De slokdarm raakt ook geïrriteerd wanneer het voedsel te heet word doorgeslikt, sterk gekruid is of te slecht gekauwd is, zodat er te grote en scherpe stukken door de slokdarm heen moeten.
  • Rokers hebben een grotere kans op het ontwikkelen van slokdarmkanker.
  • Het drinken van veel alcohol verhoogt de kans op het krijgen van deze vorm van kanker.
  • Bepaalde schimmels waarmee voedsel besmet is, kan ook slokdarmkanker veroorzaken.

Symptomen

De meest voorkomende symptomen zijn pijn en problemen met het slikken, en dan vooral bij hard voedsel. Dit veroorzaakt ook een pijn en de patiënt zal moeite hebben met voedsel. Vloeibare stoffen gaan er meestal wat makkelijker in. De slokdarm voelt geirriteerd en branderig aan. Een ander kenmerk van slokdarmkanker is het zich vaak verslikken. Wanneer de tumor zo groot is dat het voedsel niet erlangs kan, dan krijgt men braakneigingen, waarbij het voedsel vaak weer terug komt.

Behandeling

Afhankelijk van het stadium waarin de kanker zich bevindt, zijn er drie mogelijkheden voor behandeling van slokdarmkanker:
  • Operatie: dit gebeurt alleen in een vroeg stadium. Een gedeelte van de slokdarm word verwijderd en weer opnieuw verbonden met de maag. Het verwijderde gedeelte wordt grondig nagekeken op aanwezige tumoren. Indien blijkt dat de kanker niet verder is uitgezaaid, dan is een operatie meestal voldoende. Soms wordt de gehele slokdarm verwijderd en vervangen door een gedeelte van de dikke darm, die de functie van de slokdarm gaat vervangen.
  • Chemokuur: dit wordt soms in combinatie met een operatie gebruikt. Een chemokuur alleen wordt vaak gebruikt indien de kanker zo ver gevorderd is dat er weinig genezingskans bestaat. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • Bestraling: Bij een kleine tumor kan bestraling worden toegepast. Ook in combinatie met een operatie wordt bestraling gebruikt. Als laatste kan bestraling ook ter ondersteuning zijn bij een vergevorderde slokdarmkanker. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Bij vroegtijdige ontdekking: 25-40% Bij adenokanker (barrett) is de overlevingskans veel hoger.
  • Bij uitzaaiingen: 10%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Persoonlijk verhaal

Peter nam naar aanleiding van dit artikel contact met mij op. Hij wou graag zijn eigen verhaal vertellen over het leven met slokdarmkanker. Peter is 33 jaar. Hij heeft een slecht werkende maagklep, waardoor voedsel en maagzuur vaak terug loopt zijn slokdarm in. Peter vertelt zijn verhaal:

"Vanaf kind af aan heb ik last van brandend maagzuur en voedsel dat terug mijn slokdarm in loopt. Ik heb al eens een operatie eraan ondergaan. Maar na een tijd begonnen de problemen opnieuw. Ik moest weer opnieuw geopereerd worden. Maar tijdens het vooronderzoek ontdekten ze dat het niet goed zat, ik had onderin mijn slokdarm een tumor. Dit had ik nooit verwacht! Mijn vriendin was zwanger en zou over drie maanden bevallen, en dan dit erbij. Ik ben heel bang geweest voor de dood. Echt waar. Dagelijks was ik ermee bezig. Ik wou mijn kind zien, ik wou het zien opgroeien. Ik werd geopereerd aan mijn slokdarm, waarbij ze gelijk de verbinding met mijn maag hersteld hebben. Er waren geen uitzaaiingen en het zag er verder goed uit, voor zover kanker goed te noemen is! En toen begon het herstellen. Mijn vriendin heeft haar bevalling alleen moeten doen. Vreselijk vond ik dat. Ik heb echt gejankt erom, ik wou erbij zijn maar ik kon gewoon niet. Mijn zoon heb ik diezelfde dag nog gezien. Het is nu allemaal 2 jaar geleden. Ik ben nog regelmatig op controle. Maar het blijft allemaal rustig. Ik heb het geluk gehad dat ze per toeval achter de slokdarmkanker kwamen, doordat ik die operatie gepland had staan. Ik breng veel tijd door met mijn zoon. Hij is alles voor mij. Ik leef nog steeds met een schuldgevoel dat ik niet bij zijn geboorte aanwezig was. Dat doet mij pijn. Het belangrijkste in mijn leven is aan mij voorbij gegaan. Ik koop soms cadeautjes voor hem om het goed te maken. Mijn zoon snapt het niet, gelukkig maar. Ik dacht vroeger ook altijd dat alleen mensen kanker kregen die ongezond leven. Ik rook niet, ik drink niet, ik eet gezond. En toch overkwam het mij. Doordat je geconfronteerd word met kanker, leer je het leven beter waarderen."

Peter is nog onder regelmatige controle. Hij woont samen met zijn vriendin en zoon. Volgend jaar gaat hij trouwen. Peter mailde mij naar aanleiding van dit artikel.

Dit verhaal is gepubliceerd met goedkeuring van Peter. Wil jij ook je persoonlijke verhaal kwijt? Mail mij dan!

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Slokdarmkanker oorzaken, symptomen en behandelingDe slokdarm is een gespierde holle buis die het voedsel van de mondholte naar de maag vervoert. Bij slokdarmkanker (oeso…
Slokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker is vaak, tegen de tijd dat het ontdekt wordt, al zover gevorderd dat genezing niet meer mogelijk is. Tege…
Slokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakSlokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakBij slokdarmkanker is er sprake van een tumor in het weefsel van de slokdarm. Deze vorm van kanker is erg gevaarlijk, om…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Slokdarmkanker"

Reacties

Antonie, 17-06-2013 10:19 #6
Beste Elly en Rob,
Zelf heb ik ook in januari 2013 te horen gekregen dat ik slokdarmkanker heb. Doordat het een bijzondere tumorsoort was die ongevoelig is voor chemo en bestraling ben ik direct geopereerd. Dit is in het UMC Utrecht gedaan. Daar doen ze deze operatie met een robot. Een veel moderne manier ipv laparoscopisch. De operatie is veel minder belastend geweest en de nauwkeurigheid van het verwijderen is beter. Kijk maar op de site van het UMC. Professor Van Hillegersberg. of op kankeroperatie.nl In ieder geval heel veel sterkte ermee

Elly Kaim, 22-02-2013 12:32 #5
Bij mijn man Rob, is 4 weken geleden slokdarm kanker(ademo) ontdekt, er zijn geen uitzaaiingen volgens de scan, vanaf 4 maart chemo via infuus 1 x per week en 41/2 week iedere dag bestralingen zijn de voorbereidingen voor een operatie die dan na 6
weken plaats vind in het St, Anthonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Alle adviezen en tips zijn welkom. Reactie infoteur, 26-02-2013
Je man zal alle benodigde behandelingen moeten ondergaan, bezuinig hier nooit op! Ze zijn vervelend en er komen veel bijwerkingen bij kijken maar ze zijn nodig om de kankercellen uit te schakelen. Je man zal er erg zwak van worden en last krijgen van haaruitval en misschien wel gedragsveranderingen. Respecteer dit als een bijwerking. Hij zal regelmatig op controle moeten komen. En neem samen tussendoor ontspanning. Kijk een film, doe een spel, wandel samen, doe wat mogelijk is en geniet van elkaar tussen de moeilijke periodes door.

Tjitte, 07-01-2011 10:51 #4
Bij mij is half December 2010 toevallig slokdarmkanket geconstateerd. Ik ben 77 jaar en volg op dit moment allerlij onderzoeken die vooraf moeten gaan aan een operatie. Volgens de chirug moet mijn gehele slokdarm er uit. Ik krijg eerst bestralingen en chemo kuren. Ik heb mijn twijfels om mij te laten opereren, gezien mijn leeftijd. Ook heb een aantal jaren geleden een hartinfarct gehad en in 2005 is er in een van krans aders een stent geplaatst. Wat voor leven zal ik hebben als ik ben geopereerd en een "buismaag" heb. Ik weet wat het alternatief is, geen operatie en het gezwel laten groeien dan kan je na verloop van een aantal jaren niet meer eten. Ik heb dit al twee maal meegemaakt in in mijn schoon familie. Volgens statische gegevens overleven na vijf jaren nog 25% tot 40 % van de geopereerde patienten. Wie wil hier op reageageren?

Peter, 17-09-2009 21:45 #3
Mooi artikel, ik heb er veel aan gehad, ook herkenbare stukken erin. Jammer dat het niet wat dieper ingaat op sommige gebieden maar ook wel begrijpelijk, je kan niet voor iedereen een stuk schrijven. Je schrijft in ieder geval leuk en informatief. Reactie infoteur, 18-09-2009
Dank je wel Peter, en fijn dat je je persoonlijke verhaal kwijt wil. Ik zal het z.s.m plaatsen

Bibiana (infoteur), 17-09-2009 21:38 #2
@ Les Dissel, bedankt voor je reactie. Mischien had je eerst beter door moet lezen, dan had je gezien dat er stond: operatie kan in combinatie met o.ao. bestraling. Niet iedereen zit in hetzelfde stadium als jouw man, dus dit artikel kan helaas niet alleen op 1 persoon gebaseerd worden. Het artikel bespreekt de meest voorkomende punten. Dat zou duidelijk moeten zijn. Mijn excuses als je ervan uitging dat dit niet zo was. Veel sterkte gewenst, Als je je persoonlijke verhaal kwijt wil om andere patiënten te helpen, dan hoor ik het heel graag.

Les Dissel, 17-09-2009 21:26 #1
Dit artikel behoort in de het rijtje ACHTERHAALDE INFO en bovendien ONJUISTE INFO op veel punten! Zoals: prognose van het vroege stadium klopt niet (= hoger!). Operatie alleen is NIET afdoende bij een vroegtijdige ontdekiking! Ook dit is een GEVAARLIJKE info! Het is bij een vroegstadium (niet uitgezaaid en niet doorgegroeid door de slokdarmwand: Chemo (3 kuren) / Operatie v.d. GEHELE slokdarm met lymfeklieren (aantal klieren ter beoordeling van de oncologisch chirurg) / en ná de operatie WEER 3 kuren chemo (als de patient het aankan en voldoende hersteld is)! Ook is er een slokdarmkanker die wordt veroorzaakt vanuit het Barrett-slijmvlies. Hier op deze site wordt daarover niet gesproken.

Mijn man is op een werkelijk fantastische manier (robot/kijkoperatie) geholpen in het UMC door Prof. Dr. R.van Hilligersberg. In het UMC is er sinds februari 2009 een speciale afdeling voor slokdarmkankerpatienten. Voor een ieder die met deze werkelijk vreselijke ziekte wordt geconfronteerd en in een (redelijk) vroeg stadium is of een second opinien behoeft: ga naar een academisch ziekenhuis! Doordat mijn man met een robot/kijkoperatie is geholpen, herstelt hij vlotter, waren er minder risico's tijdens en na de operatie! Veel sterkte, kracht en wijsheid aan ieder die met slokdarmkanker wordt geconfronteerd op enigerlei wijze. Reactie infoteur, 16-01-2012
"Ook is er een slokdarmkanker die wordt veroorzaakt vanuit het Barrett-slijmvlies. Hier op deze site wordt daarover niet gesproken"
Dit heet adenokanker. Zie het artikel.
------------------------------------------------------------

"prognose van het vroege stadium klopt niet (= hoger!)."
Bij adenokanker is de overlevingskans inderdaad veel hoger, zie het artikel.
"Operatie alleen is NIET afdoende bij een vroegtijdige ontdekiking! "
Operatie in combinatie met bijvoorbeeld een bestraling: zie wederom het artikel.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!