InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Alvleesklierkanker

Leven met kanker: Alvleesklierkanker

Leven met kanker: Alvleesklierkanker Per jaar krijgen 1.670 mensen met alvleesklierkanker te maken. Er bestaan verschillende vormen hiervan. Deze kanker wordt meestal pas vrij laat ontdekt. De symptomen worden vaak niet direct in verband gebracht met alvleesklierkanker. Er zijn verschillende behandelmethoden. De prognose is meestal niet zo heel goed. Leven met kanker: alvleesklierkanker.

Typen alvleesklierkanker

Per jaar krijgen in Nederland ongeveer 1.670 mensen alvleesklierkanker De alvleesklier bestaat uit verschillende soorten cellen. Er kunnen dus ook verschillende soorten kanker aan ontstaan. De meest voorkomende vorm is kanker van de afvoerbuisjes, ook wel adenokanker genoemd. Pancreaskopkanker ontstaat in de kop van de alvleesklier.

Oorzaken kanker

  • Erfelijkheid speelt een kleine rol bij het krijgen van alvleesklierkanker. In 5 % van de gevallen gaat het om een erfelijke factor.
  • Rokers hebben een verhoogd risico op het krijgen van alvleesklierkanker.
  • Van koffie en alcohol is nog niet aangetoond of dit een negatief effect zou hebben.

Symptomen

Meestal wordt een tumor in de alvleesklier niet ontdekt, maar pas in een later stadium als de tumor is doorgegroeid naar andere organen. De klachten die ontstaan kunnen hierdoor verschillende zijn, afhankelijk van waar de tumor zich bevind, hoe groot hij is en in welke andere organen de tumor zich bevind. De meeste patiënten hebben last van een zeurende buikpijn, vaak in het midden van de buik of iets daarboven. Soms komt geelzucht voor, wanneer de tumor zich in de kop va de alvleesklier bevind. Soms merkt men een verandering in het ontlastingspatroon op; de patiënt moet dan vaker of minder vaak naar het toilet en de ontlasting is anders van kleur dan gewoonlijk, of juist dikker of dunner. Gewichtsverlies komt ook voor doordat men minder zin heeft in eten. Er kan ook vermoeidheid optreden en een lusteloos gevoel. Ook kan de urine anders van kleur worden.

Behandeling

De verschillende behandelingen bij alvleesklierkanker kunnen zijn:
  • Endoprothese, dit is het plaatsen van een buisje in de galweg. Hierdoor kan het gal makkelijk worden afgevoerd en klachten zoals geelzucht en jeuk verdwijnen.
  • Bij kleine tumor zonder uitzaaiingen: een operatie. Hierbij wordt een deel van de alvleesklier, de galwegen, ook de galblaas, de twaalfvingerige darm en ook een gedeelte van de maag verwijderd. Dit kan niet bij iedereen omdat alvleesklierkanker vaak pas vrij laat wordt ontdekt.
  • Bij grotere tumor zonder uitzaaiingen: een chemokuur. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • Bij tumor met uitzaaiingen: bestraling. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

Bij de meeste patiënten wordt alvleesklierkanker pas in een vergevorderd stadium ontdekt. Slechts 10-20% komt in aanmerking voor een operatie. De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Na een operatie: 20-25%

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Alvleesklierkanker: verschijnselen en behandelingAlvleesklierkanker: verschijnselen en behandelingEen groot deel van sterfte aan kanker is te wijten aan alvleesklierkanker. Dit komt doordat deze vorm van kanker meestal…
Alvleesklierkanker: symptomen, diagnose en behandelingAlvleesklierkanker: symptomen, diagnose en behandelingAlvleesklierkanker is een zeer ernstige vorm van kanker. Jaarlijks worden ongeveer 2.200 mensen getroffen door deze ziek…
Alvleesklier: functie en aandoeningenAlvleesklier: functie en aandoeningenDe alvleesklier heeft aan de ene kant een staart, en aan de andere kant loopt deze breed uit. De functie van de alvleesk…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Alvleesklierkanker"

Reactie

Ben Laauwen Sr, 08-02-2016 21:24 #1
Ik ben zelf een kanker patiënt. Na een operatie aan mijn dikke darm ben ik na een jaar controle verteld dat er geen kanker meer was te zien. Hetzelfde na een verdere 9 maanden. Ik gebruik thee van een lokaal gras product. Ik ben verbaasd dat in dit artikel geen verwijzing voor komt voor natuurlijke medicijnen voor kanker behandeling of zelfs genezing.
BL

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!