InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Zaadbalkanker

Leven met kanker: Zaadbalkanker

Leven met kanker: Zaadbalkanker Zaadbalkanker komt niet vaak voor, bij 535 mannen jaarlijks. Het is een vorm van kanker die bij jonge mannen voorkomt. De symptomen zijn meestal wel duidelijk. Er zijn verschillende behandelmethoden, afhankelijk van het stadium waarin de kanker zich bevind. De prognose is matig tot goed te noemen. Leven met kanker: zaadbalkanker.

Typen zaadbalkanker

Bij 535 mannen word per jaar zaadbalkanker vast gesteld, het meest tussen de leeftijd van 15 en 40 jaar. Van zaadbalkanker zijn er drie typen bekend: seminomen, non-seminomen of niet-seminomen en combinaties van een seminoom en een nonseminoom.

Seminomen

Deze vorm van kanker komt voor in de zaadproducerende cellen van de zaadbal. Deze kanker komt het meest voor bij mannen tussen de 30 en 50 jaar, en meer dan de helft van alle zaadbalkankers bestaat uit deze vorm van kanker.

Non-seminomen

Deze vorm van kanker komt minder vaak voor en komt voor in cellen die uit allerlei celtypen bestaan.

Oorzaak kanker

  • Mensen die als baby zijnde een niet geheel ingedaalde zaadbal hadden, maken meer kans op het ontwikkelen van zaadbalkanker dan mensen waarvan de zaadbel wel was ingedaald.
  • Erfelijkheid speelt ook een rol bij het krijgen van zaadbalkanker. Hier word nog veel onderzoek naar verricht.
  • Mannen met een verschrompelde testikel lopen meer risico op deze vorm van kanker.

Symptomen

De zaadbal kan in omvang toenemen. Vaak merkt de man het wel, maar denkt aan een onschuldig iets. Iedere verandering aan de zaadbal zou wel onderzocht moeten worden. Er kan ook een knobbel op de zaadbal ontstaan. De man merkt ook een vervelend gevoel rond de testikels, of in de onderbuik. Soms komt men pas achter zaadbalkanker na een onderzoek vanwege andere klachten, die veroorzaakt worden omdat de kanker zich heeft uitgezaaid naar andere delen van het lichaam. Ook kan het voorkomen dat er een klein wondje op de penis zit, dat niet meer wil genezen.

Behandeling

  • Bij seminomen in een vroeg stadium word bestraling het meest toegepast. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, misselijkheid en haaruitval.
  • Bij seminomen in een later stadium word een chemokuur toegepast. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, misselijkheid en haaruitval.
  • Bij niet-seminoom in een vroeg stadium word er niks gedaan, alleen regelmatige controle.
  • Bij niet-seminoom in een later stadium vindt er een operatie plaats, gevolgd door een chemokuur. Bij een operatie word de zaadbal verwijderd. Het weefsel word grondig gecontroleerd op de aanwezigheid van tumoren.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:

Seminomen

  • Bij tijdige ontdekking: 95%
  • Bij een vergevorderd stadium: 70-85%

Non-seminomen

  • Bij tijdige ontdekking: 80%
  • Bij een vergevorderd stadium: 50-98%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Zaadbalkanker: wat is het?Door een defect in de celdeling kunnen cellen ongeremd gaan delen. Dit kan een onschuldig bultje worden, wat makkelijk w…
Geneeskundig methodiek: TestiscarcinoomJaarlijks worden bij ongeveer 535 mannen in Nederland de diagnose zaadbalkanker gesteld. Meestal zijn die mannen tussen…
Zaadbalkanker: oorzaak, behandeling, zelfcontrole, diagnoseZaadbalkanker: oorzaak, behandeling, zelfcontrole, diagnoseZaadbalkanker, of testiscarcinoom, is bij jonge mannen onder de 35 jaar de meest voorkomende soort kanker. Het is dan oo…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Zaadbalkanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 11-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!