InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Hersentumor

Leven met kanker: Hersentumor

Leven met kanker: Hersentumor Bijna 1.000 mensen krijgen jaarlijks te maken met een hersentumor. De oorzaken kunnen straling zijn. De symptomen zijn afhankelijk van waar de tumor zit en of hij op een bepaald gebied in de hersenen drukt. De behandelmethoden zijn verschillende, een operatie is niet altijd mogelijk. De prognose is slecht te noemen. Lees ook het persoonlijke verhaal over Maurice, die een hersentumor kreeg op jonge leeftijd. Leven met kanker: hersentumor

Typen hersentumor

Jaarlijks krijgen in Nederland ongeveer 990 mensen een hersentumor. Er zijn twee vormen van hersentumoren te onderscheiden, het laaggradig glioom en het hoogggradig glioom.

Het laaggradig glioom

Deze vorm van kanker ziet men het meest bij mensen tussen de 20 en 40 jaar. Deze tumor groei langzaam en is niet scherp begrenst, hij bevind zich vaak gewoon tussen de normale cellen.

Het hoogggradig glioom

Mensen boven de 40 jaar krijgen vaker te maken met het hoogggradig glioom. De groei van de kanker is sneller en ongeremd.

Oorzaak kanker

  • Blootstelling aan röntgenstraling kan hersentumor veroorzaken, dit gebeurt meestal pas 15 tot 20 jaar na de blootstelling aan de straling. Bij 1 op de 100 mensen komt dit voor, indien de straling gericht was op de hersenen.
  • Laagfrequente elektromagnetische straling zoals de straling uit mobieltjes, magnetron, hoogspanningslijnen etc zou ook hersentumoren veroorzaken. Het effect hiervan op de lange termijn is echter nog niet bekend.
  • Bepaalde chemische stoffen geven een verhoogd risico. Deze stoffen komen in Nederland echter niet of weinig meer voor.

Symptomen

Het is moeilijk om de precieze symptomen van een hersentumor te beschrijven, omdat het eraan ligt op welke plek de tumor groeit en op welke delen van de hersenen hij drukt. Ook de grootte van de tumor speelt erin mee. Er kunnen psychische veranderingen optreden wanneer de tumor op een plek groeit waar functies minder snel uitvallen. Door de verhoogde druk kan men last krijgen van wat trager reageren. Ook kan het zijn dat men juist wat ongeremder wordt in het gedrag. Door de groeiende tumor ontstaat er druk op de hersenen, dit veroorzaakt vaak hoofdpijn. Het word erger als men moet niezen, hoesten, bukken, alles waarbij er meer druk op de hersenen staat. Soms is men misselijk met braken als gevolg. Er kan ook plotseling epilepsie optreden, de bekende valziekte. Het komt ook voor dat men ineens minder goed kan praten , zich kan uiten of de mondmotoriek niet meer zo nauwkeurig is. Er kunnen ook verlammingen optreden, doordat de tumor op dat deel van de hersenen drukt dat de beweging aanstuurt.

Behandeling

  • Operatie wordt vaak gebruikt om de diagnose zeker te stellen, maar ook om de klachten te verlichten of te verhelpen. Soms is het mogelijk om de tumor zo ver mogelijk te verwijderen, maar dit is helaas zelden het geval.
  • Bestraling: dit kan in combinatie met een operatie. Maar omdat opereren niet altijd mogelijk is, kan deze behandeling ook losstaand worden gegeven. Bestraling wordt ook toegepast om klachten te verlichten. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • Chemokuur: deze richt zich op het gehele lichaam. Kan in combinatie met een operatie, maar ook als klachtverlichtende behandeling gegeven worden. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Afhankelijk van waar de tumor zich bevind en hoe deze te behandelen is, is de gemiddelde overleving na vijf jaar: 20%

Persoonlijk verhaal

Maurice kreeg op zijn 24e de diagnose dat hij een hersentumor had. Vlak voor zijn 26e verjaardag overleed Maurice aan de gevolgen van de hersentumor. De moeder van Maurice vertelt: "Maurice was de laatste jaren erg hyperactief, heel impulsief. Hij had moeite met werk, waardoor hij steeds van baan veranderde. Ook met relaties had hij moeite door zijn impulsief gedrag. Maurice begon ook steeds slechter te praten, onverstaanbaar soms. Achteraf weten we hoe dit kwam, toen zagen we er niet echt een oorzaak in. We dachten dat Maurice het gewoon moeilijk had, omdat hij nog steeds thuis woonde en geen woning kon vinden.

Opeens raakte het rechteroog van Maurice ontstoken, en werd erg dik. Maurice vond het een kleinigheid, wou er niet mee naar de huisarts. Op zaterdagavond kwam hij tijdens het uitgaan een vriendin tegen, die op hem aandrong naar de huisarts te gaan met dat oog. Maandag ging Maurice, en werd doorverwezen naar een oogarts. Al snel werd duidelijk dat Maurice een tumor in zijn hoofd had zitten. We wisten niet wat ons overkwam.

Maurice kon niet geopereerd worden omdat de tumor zich op een onbereikbare plek bevond. Maurice kreeg Dexamethason voorgeschreven. Om te voorkomen dat de tumor nog groter zou worden en tegen de zenuwen aan zou drukken. Voor de rest konden we alleen maar afwachten, onze zoon was ongeneeslijk ziek. Maurice werd erg dik van de medicijnen. Hij voelde zich steeds zwakker worden. En toch ging Maurice gewoon nog naar verjaardagen, weliswaar met onze hulp maar toch, Maurice wou de gewone dingen blijven doen. En toen hij zo zwak was dat hij thuis moest blijven, kwamen zijn vrienden bij hem op bezoek. Dat vond ik fijn. Maurice genoot ervan. Hij stond zo positief in het leven, zelfs tot aan zijn dood. We denken echt iedere dag aan hem. Onze lieve Maurice."

Maurice is een paar dagen voor zijn 26e verjaardag heel rustig ingeslapen. De moeder van Maurice betreurt het dat oude vrienden van Maurice nooit meer iets van zich laten horen. Alsof Maurice na zijn dood uitgewist was uit hun leven.
Dit verhaal is gepubliceerd met goedkeuring van de ouders van Maurice. Wil jij ook je verhaal graag kwijt? Neem dan contact op met de infoteur van dit artikel of laat een bericht achter onderaan dit artikel.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Leven met kanker: DarmkankerLeven met kanker: DarmkankerDarmkanker komt relatief vaak voor, ruim 12.000 gevallen per jaar. Er zijn twee vormen van darmkanker. Er zijn meerdere…
Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, uitstrijkje, behandeling en prognose. Jaarlijks krijgen 700 vrouwen…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Hersentumor"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!