InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Nierkanker

Leven met kanker: Nierkanker

Leven met kanker: Nierkanker Nierkanker treft 1.700 mensen per jaar. Er zijn twee typen nierkanker. Asbest is een van de oorzaken van nierkanker. Het eerste symptoom is vaak bloed in de urine. Er zijn meerdere behandelmethoden, waarvan immunotherapie er één van is. De prognose is, afhankelijk van het type kanker, slecht/matig tot goed. Leven met kanker: nierkanker.

Typen nierkanker

1.700 Nederlanders per jaar krijgen nierkanker, hiervan is ruim 60 procent mannelijk. Tussen de 55 en 75 jaar komt nierkanker het meest voor. De meest voorkomende vorm van nierkanker is niercelkanker. De Wilms-tumor komt alleen voor bij kinderen.

Niercelkanker

Komt het meest voor bij mannen. Ongveer 1.500 gevallen per jaar betreft deze vorm van nierkanker.

Wilms-tumor

Een vorm van nierkanker die alleen bij kinderen voorkomt, meestal gedurende de eerste vijf levensjaren. De tumor kan uitzaaien naar andere organen. De tumor groeit vrij snel.

Oorzaak kanker

  • Voor een klein gedeelte wordt niercelkanker veroorzaakt door erfelijke factoren.
  • Roken veroorzaakt een verhoogd risico op nierkanker, twee tot drie keer zo hoog als bij niet-rokers.
  • Mensen die in contact komen met asbest hebben ook meer kans op het ontwikkelen van nierkanker.
  • Van het wilms-tumor is de oorzaak onbekend, waarschijnlijk kan dit een erfelijke aanleg zijn.

Symptomen

De meest voorkomende symptoom is bloed in de urine. Dit kan zo weinig zijn dat het niet eens wordt opgemerkt, maar ook donkerrood van kleur zijn. De patiënt kan ook last hebben van koorts. Soms is er pijn in de zij. Het kan voorkomen dat men bij de arts is voor een ander probleem, en de arts een knobbeltje of gezwel in de buik opmerkt. De bloeddruk van de patiënt kan hoger worden en het aantal rode bloedcellen kan in aanvang toenemen. Men kan zich ook langdurig moe voelen of geen fit gevoel hebben. Gewichtsverlies komt ook voor bij nierkanker.

Behandeling

  • Immunotherapie wordt vaak gebruikt na een operatie. Hierbij krijgt de patiënt afweerstoffen toegediend die de eigen afweer tegen de tumorcellen moeten vergroten. Omdat er veel bijwerkingen zijn, wordt deze behandeling alleen toegepast bij mensen die zich gezond en fit voelen.
  • Operatie: afhankelijk van de plek waar de tumor zich bevind en hoe groot hij is, word er een deel van de nier, of de gehele nier verwijderd. Soms wordt ook de bijnier verwijderd. Een operatie is alleen zinvol wanneer er geen uitzaaiingen zijn.
  • Chemokuur: wordt vaak gebruikt ter ondersteuning wanneer de nierkanker al uitgezaaid is en niet meer te genezen is. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • Bestraling: kan in combinatie met een operatie worden gebruikt, of ter verlichting van klachten wanneer de nierkanker ongeneeslijk is. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:

Wilmstumor

  • Kinderen tot twee jaar: 80-90%
  • Kinderen met uitzaaiingen: 50-80%

Niercelkanker

  • Bij verwijdering van de tumor: 60-80%
  • Tumor nog gedeeltelijk aanwezig: 30%
  • Bij uitzaaiingen: 10%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Uitgelicht: NierkankerWat voor soorten kanker zijn er allemaal? En wat is nierkanker dan precies? Hoe wordt een stadium vastgesteld? Wat zijn…
Leven met kanker: AlvleesklierkankerLeven met kanker: AlvleesklierkankerPer jaar krijgen 1.670 mensen met alvleesklierkanker te maken. Er bestaan verschillende vormen hiervan. Deze kanker word…
Leven met kanker: DarmkankerLeven met kanker: DarmkankerDarmkanker komt relatief vaak voor, ruim 12.000 gevallen per jaar. Er zijn twee vormen van darmkanker. Er zijn meerdere…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Nierkanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!