InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hernia: symptomen, remedies en behandeling discushernia

Hernia: symptomen, remedies en behandeling discushernia

Hernia: symptomen, remedies en behandeling discushernia Hernia is een aandoening die een heleboel mensen in het dagelijks leven treft. Stel: je heft een zwaar voorwerp op, en ineens voel je de rugpijn: de hernia heeft toegeslagen. Met hernia gaat vaak een pijn gepaard die uitstraalt tot in je been, je kuit en je voet. De pijn wordt veroorzaakt door de discus of tussenwervelschijf die van zijn plaats is gegaan. Wanneer dit in de onderrug gebeurt, spreekt men van lumbale discushernia. De remedie ertegen bestaat uit een combinatie van rust en beweging, eventueel ondersteund door een rugbrace. Een van de meest voorgeschreven effectieve behandelingen tegen een hernia is een injectie met cortisone. Welke vormen van behandeling zijn nog zoal mogelijk bij hernia?

Discus of tussenwervelschijf

Tussenwervelschijven

De ruggenwervel bestaat uit 24 wervels die met mekaar verbonden zijn. Tussen de wervels bevinden zich de tussenwervelschijven of discussen. De bedoeling van de tussenwervelschijven is dat ze de schokken opvangen die de rug elke dag ondergaat, zoals bijvoorbeeld lopen, springen of het opheffen van dingen. De discus of tussenwervelschijf bestaat uit de nucleus en de annulus.

Lumbale discushernia

De nucleaus vormt het centrale gedeelte dat de druk opvangt die de ruggenwervel ondervindt. De annulus vormt een soort van ring die de nucleus beschermt. Het onderste deel van de rug is de lumbale wervelzuil, die uit vijf wervels is opgebouwd. Die vijf wervels worden in het medisch jargon genummerd van L1 tot L5. Wanneer er iemand last heeft van een discushernia in de onderrug, spreekt men dus van een lumbale discushernia.

Ontstaan hernia

Een hernia ontstaat wanneer het centrale gedeelte (nucleus) van de tussenwervelschijf van zijn normale plaats gekomen is. De nucleus zal dan tegen de het ringvormige gedeelte (annulus) duwen waardoor het geheel van de discus naar buiten geduwd wordt. Het is die uitstulping van de tussenwervelschijf die ervoor zorgt dat je pijn krijgt.

Symptomen discushernia

De discushernia zorgt voor pijn in de rug die kan uitbreiden naar de bilspier. Als de hernia de beenzenuw onder druk zet, kan je de uitstralende pijn voelen tot in de dij, de kuit en zelfs de voet. Bij bepaalde bewegingen of activiteiten kan je de pijn extra voelen zoals bijvoorbeeld bij het bukken of bij het opheffen van een voorwerp.

Behandeling hernia

Rust

In het begin dat je met de discushernia te kampen krijgt, is het vooral aangeraden te rusten. De rust die je best neemt hangt af van de ernst van de pijn. Wie veel pijn heeft, zal sowieso minder activiteiten kunnen doen. Belangrijk is dan ook om naar je lichaam te luisteren en je niet te forceren. Als je de eerste dagen vooral rust, dan gaat de pijn meestal geleidelijk weg.

Stilaan meer beweging

Bij de meeste mensen duurt de pijn een week tot tien dagen, waarna ze geleidelijk vermindert. Mogelijk sta je op een ochtend op en is de pijn verdwenen. Soms kan je er langer mee opgescheept zitten, en dan is verdere behandeling door een arts noodzakelijk. In het algemeen geldt dat enkel rust en enkel beweging af te raden zijn. Het is beter om rust en beweging te combineren. Aangeraden is om af te wisselen tussen zitten, liggen, staan en bewegen.

Apparaat en rugbrace

Aanvullend kan je eventueel gebruik maken van masage-apparaten die de rug ondersteunen. Het gaat om apparaten die de rug masseren en een beschermende rol vervullen tegen een verergering van de klachten. Ook een rugbrace kan op dat vlak nuttig zijn doordat het de rug meer steun geeft en de kans op rugpijn verkleint.

Geneesmiddelen tegen discushernia

Wanneer rust en beperkte activiteit je niet kunnen helpen, kunnen er NSAID-geneesmiddelen (bv. ibuprofen) voorgeschreven worden. Deze ontstekingsremmers kunnen samen voorgeschreven worden met pijnstillers, wat de pijn kan verhelpen. Voorts kan de geneesheer een epidurale injectie met cortisone voorschrijven, waardoor de irritatie van de tussenwervelschijf zou moeten verminderen. Dit zijn de zogenaamde "infiltraties" met cortisone.

Chrirurgische behandeling van discushernia

Als de medicamenteuze behandeling van de discushernia niet helpt, is er nog de chirurgie. Afhankelijk van de ernst van de hernia, de pijn van de patiënt en de dringendheid van de situatie, zijn er verschillende chirurgische oplossingen mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Aandoeningen: lumbale hernia nuclei pulposi (HNP)Een lumbale hernia nuclei pulposi (lumbale HNP) is een aandoening die veel voorkomt. Het wordt veroorzaakt door een uitp…
Ischialgie (ischias): een vervelende rugpijnIschialgie (ischias): een vervelende rugpijnIschialgie, ook wel ischias genoemd, is een vervelende uitstralende zenuwpijn ter hoogte van de heup. Het begint in de r…
Een hernia of breuk; wat is het?Een hernia of breuk; wat is het?Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, iemand heeft een hernia. Een aandoening die niet alleen voorkomt bij ouderen, ma…
Bronnen en referenties
  • http://www.uza.be/behandeling/lumbale-discus-hernia (geraadpleegd op 28/05/2016).

Reageer op het artikel "Hernia: symptomen, remedies en behandeling discushernia"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Rugproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!