InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rollators, welke zijn er zoal te koop

Rollators, welke zijn er zoal te koop

Bent u slecht ter been, dan kunt u overwegen om een rollator aan te schaffen. De keuze is groot, maar niet alle types worden geleverd of vergoed door uw zorgleverancier of gemeente. Informeer hier dus eerst naar, voordat u tot aanschaf overgaat.

Voor wie zijn rollators geschikt

Iedereen die om wat voor reden dan ook slecht ter been is, kan met een rollator de nodige steun vinden. Dat het gebruik van een rollator niet leeftijdgebonden is mag duidelijk zijn. Toch zien we er voornamelijk oudere mensen mee rondlopen. Dit heeft te maken met het feit dat we met zijn allen steeds ouder worden. De behoefte aan loophulpmiddelen neemt dan ook nog steeds toe.

Welke verschillende soorten rollators zijn er

Globaal kunnen we de volgende modellen onderscheiden:
  • Rollators met 2 wielen en 2 steunen.
  • Rollators met drie wielen.
  • Standaard rollators met 4 wielen.
  • Lichtgewicht rollators met 4 wielen.

Rollators met 2 wielen en 2 steunen

Deze type rollator is speciaal geschikt voor mensen die slechts stap voor stap kunnen lopen. De steunen zorgen ervoor dat de rollator niet doorrijdt na het zetten van een stap. Geeft veel steun en is stabiel.

Rollators met drie wielen

Dit type is meestal een lichtgewicht rolstoel, die ontwikkeld is voor het gebruik binnenshuis. De drie wielen zorgen voor een kleine draaicirkel en is handig om te manoeuvreren tussen de meubels. Wel heeft deze rollator een verminderde stabiliteit. Een afweging moet dus gemaakt worden of hij voor uw situatie geschikt is.

Standaard rollators met 4 wielen

Deze rollator wordt het meeste gebruikt en is dikwijls voorzien van een zitje en handremmen met kabels. De meeste types zijn inklapbaar voor opslag en transport.

Lichtgewicht rollators met 4 wielen

Bovenstaande uitvoering wordt ook in de lichtgewicht uitvoering geleverd en heeft het voordeel van het makkelijker in de auto zetten of het op andere manieren vervoeren. Stabiliteit is duidelijk wat minder en dit type heeft meer de neiging om te kantelen.

Accessoires bij rollators

Er zijn een aantal accessoires mogelijk bij uw rollator. Dit zijn o.a.:
  • Dienblad voor kleine spullen. Let op met warme dranken of hoge glazen i.v.m. stabiliteit.
  • Boodschappenmandje of boodschappentas.
  • Houder voor een wandelstok.
  • Elleboogsteunen. (Alleen in overleg met arts of specialist aanschaffen.)

Mogelijke problemen met rollators

  • De handremkabels kunnen ergens achter blijven haken. Een mogelijke oplossing is om de kabels met een touwtje aan elkaar te knopen. Ze steken dan niet meer naar buiten uit. Er zijn typen waar de kabels door het frame lopen. Die zijn veiliger.
  • Er kan makkelijk stof en haren tussen de kleine wiellagers komen, zodat de wielen stroef gaan lopen. Regelmatig schoonmaken is dan de oplossing.
  • Trekt de rollator naar een kant, dan is er dikwijls een van de steunen wat krom. Kan na een val ontstaan zijn en is door de leverancier meestal nog wel te verhelpen.
  • Bij opstaan uit een stoel, mag er niet aan de armleuningen van de rollator opgetrokken worden, maar dit dient via de leuningen van de stoel te gebeuren.
  • Regelmatig kunnen de handvaten van de rollator los gaan zitten. De leverancier kan ze voor u vastzetten. Ook is het mogelijk om dit met de juiste lijmsoort zelf te doen.
  • Rollators die inklapbaar zijn, dienen goed vergrendeld te zijn. Mist u zelf de kracht, laat dit dan iemand anders doen.
  • De oude types met luchtbanden staan dikwijls te slap waardoor de stabiliteit in gevaar komt.

Kortom, laat uw rollator regelmatig even technisch nakijken. Veel ongelukken met rollators zijn aan achterstallig onderhoud of verkeerd gebruik te wijten. Lees dus ook altijd de gebruiksaanwijzingen goed door.

Mocht u interesse hebben in een rolstoel of een wandelstok, daar zijn ook artikelen over geschreven.

Lees verder

© 2009 - 2019 Berrie_van_mier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kopen van een rollatorKopen van een rollatorEr zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u een rollator koopt. Een rollator is bedoeld voor (…
Rollators en veiligheidRollators en veiligheidEen rollator is een looprek op wieltjes dat wordt gebruikt ter ondersteuning bij het lopen meestal door ouderen en mense…
Een rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewichtEen rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewichtIedereen wil graag mobiel zijn en blijven, soms zijn hier hulpmiddelen bij nodig zoals een rollator. Wat is een rollator…
Rollator kiezen en kopen: waar let u op? Tips!Rollator kiezen en kopen: waar let u op? Tips!Als u een rollator nodig heeft om meer bewegingsvrijheid te hebben, is het goed om op verschillende gebruiksaspecten te…
Rollator of rolstoel of beiden in één: de RollzrecensieRollator of rolstoel of beiden in één: de RollzEen rolstoel of rollator: hulpmiddelen zijn er om uw mobiliteit te bevorderen. Het kiezen van het juiste hulpmiddel en d…

Reageer op het artikel "Rollators, welke zijn er zoal te koop"

Reactie

De Wildt P. L., 27-10-2011 19:25 #1
Ik zoek voor mijn vrouw een boodschappentas op vier wielen waarvan er twee ingeklapt kunnen worden en het wagentje tevens gebruikt kan worden ter ondersteuning van het lopen (geen rollator) Reactie infoteur, 27-10-2011
Ik heb geen ervaring met deze boodschappentassen. Misschien is onderstaande website iets voor u. Anders even verder rondsurfen op internet.
http://www.trendytrolleys.nl

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 29-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Handicap hulpmiddelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!