InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling?

Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling?

Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling? Ogen laseren is een behoorlijk ingrijpende operatie en wordt ook wel refractiechirurgie genoemd. Een uitgebreid vooronderzoek is daarom noodzakelijk om te bepalen of je in aanmerking komt voor een ooglaserbehandeling. Er zijn bepaalde voorwaarden waar je aan moet doen en bepaalde factoren waardoor een laserbehandeling juist niet mogelijk is.

Ooglaseren, voor wie?

De medische term die gebruikt wordt voor ooglaseren is refractiechirurgie. Met refractiechirurgie wordt het operatief behandelen van een refractieafwijking in het oog bedoeld. Een refractieafwijking is een afwijking in de lichtbreking van het oog. Deze lichtbreking wordt veroorzaakt door een bepaalde stand (bolling of holling) van de lens en het hoornvlies in het oog. Een dergelijke refractieafwijking wordt uitgedrukt in een bepaald cijfer, aangevuld met een plus- of een minteken. Door middel van refractiechirurgie wordt het hoornvlies van het oog dusdanig bewerkt dat het te veel of juist te weinig aan lichtbreking in het oog opgeheven wordt.

De noodzaak van een uitgebreid vooronderzoek

De ogen laten laseren is een medische ingreep die steeds meer aan populariteit wint. Niet iedereen komt echter in aanmerking voor een ooglaserbehandeling. Om er achter te komen of je in aanmerking komt voor een ooglaserbehandeling dient een uitgebreid vooronderzoek plaats te vinden. Dit vooronderzoek wordt over het algemeen uitgevoerd door een speciaal daartoe opgeleide optometrist. De optometrist voert enkele optometrische metingen uit. Het vooronderzoek wordt aangevuld met een vragenlijst naar onder andere de gezondheid en medicijngebruik. Dit vooronderzoek neemt circa 1 tot 1.5 uur in beslag. Na het onderzoek beoordeeld de oogarts of je in aanmerking komt voor het laseren van de ogen.

Na het vooronderzoek

Nadat het vooronderzoek plaatsgevonden heeft en de behandeld oogarts de bevindingen beoordeeld heeft vindt er een gesprek met de oogarts plaats. Hierbij wordt onder andere besproken:
  • De bevindingen van het vooronderzoek
  • De conclusie van de oogarts op basis van dit vooronderzoek
  • Het behandelplan
  • De voorbereiding op de behandeling
  • De risico's van de behandeling

Wanneer kom je in aanmerking voor oog laseren?

Met behulp van het vooronderzoek wordt bepaald of je wel of niet in aanmerking komt voor het laten laseren van de ogen. Het vooronderzoek geeft een veel vollediger beeld, maar over het algemeen kom je in aanmerking voor ogen laseren in de volgende gevallen:
  • Je bent tussen de 18 en 65 jaar oud
  • Je hebt geen oogafwijkingen zoals staar of glaucoom
  • Je bent niet zwanger en geeft geen borstvoeding
  • Je oogsterkte is de laatste jaren stabiel gebleven
  • Je oogsterkte ligt tussen -14 en +7
Gerelateerde artikelen
Ogen laseren in TurkijeOgen laseren in TurkijeOgen laseren in Turkije wordt steeds populairder. Maar is ogen laseren in Turkije veilig? Ja! Steeds meer ziekenhuizen i…
Veilig ooglaseren - de meest veilige ooglaserbehandelingIs ooglaseren veilig of gevaarlijk? Een ooglaserbehandeling bestaat uit drie stappen: vooronderzoek, behandeling en nazo…
Ogen laten laseren als alternatief voor een brilHet dragen van een bril of lenzen kan vaak vervelend zijn. Brillen kunnen breken of kwijtraken en lenzen kunnen irritere…
Het ondergaan van een ooglaserbehandelingHet ondergaan van een ooglaserbehandelingSinds de jaren negentig is het mogelijk om een ooglaserbehandeling te ondergaan om het gezichtsvermogen te verbeteren. E…
Ogen laseren met de LASIK methodeOgen laseren met de LASIK methodeOgen laseren is een uitkomst voor vrijwel iedereen die een bril of lenzen draagt. Velen laten zich echter niet weerhoude…

Reageer op het artikel "Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling?"

Reactie

Emely Beker, 16-01-2014 20:47 #1
Ik heb net een netvliesonderzoek gehad. Het schijnt dat waarschijnlijk door hoge bloeddruk er vaatjes zijn gesprongen in rechteroog. Bij toeval ontdekt door Opticien, die mij doorstuurde oogarts. Vandaag contrastvloeistof ingespoten gekregen en weer foto's gemaakt. Vrijdag de uitslag. Wat is een optie. Laseren of prikken.
Het schijnt dat je 3 x om de 6 weken een prik kan krijgen om het vocht te laten verdwijnen. Ik ga per 1 maart ontwikkelingswerk doen in Peru. 3000 meter hoog, Cusco. Wat is uw visie en wat staat mij te wachten eventueel?
groet Emely

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 10-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!