InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Besmetting Mexicaanse griep

Besmetting Mexicaanse griep

Besmetting Mexicaanse griep De besmetting van mexicaanse griep vindt plaats via de lucht of via handen schudden. Dit wordt overal vermeld. Maar ook op andere manieren vindt besmetting plaats, meer nog dan we zelf in de gaten hebben. Dit geldt voor de mexicaanse griep, maar ook voor andere griepsoorten.

Handen schudden

Besmetting vindt plaats via het aanraken van andermans hand. Maar waarom dit precies is, weet bijna niemand. Met je hand raak je dagelijks heel veel aan. Deurklinken, de muis van je computer, het toetsenbord, deurposten, trapleuningen etc. Op deze voorwerpen kunnen veel bacteriën zitten. Afkomstig van besmette mensen. Wanneer besmette mensen niezen of hoesten en hun hand voor hun mond of neus houden, komt het virus op de hand terecht. Wanneer de besmette persoon vervolgens een voorwerp aanraakt, zit het virus op dit voorwerp. De volgende persoon grijpt het voorwerp ook vast, en zo vindt besmetting plaats.

Neuspeuteren

Bacteriën en virussen zitten in de neus. Bij neuspeuteren wordt het virus op de vinger overgedragen. Met deze vinger wordt weer van alles aangeraakt. Maar ook even een mondhoek van je kind afvegen gebeurt met die vinger. Of een vuiligheidje van de lip van je partner afvegen. De uitgelopen lippenstift van je vriendin wegvegen. Een boterham voor je kind smeren. Maar ook andersom: wanneer men een voorwerp heeft aangeraakt waarop een virus zit, en deze zit op de vinger, dan wordt het virus tijdens het neuspeuteren het lichaam in geduwd. Wanneer de neus verstopt zit, snuit dan de neus in een zakdoek. Zo worden ook de bacteriën en virussen uit de neus verwijderd. Het beste is een papieren zakdoek te gebruiken en die na gebruik direct weg te gooien. Een stoffen zakdoek volstaat ook, maar was daarna steeds de handen en gebruik de zakdoek alleen voor eigen gebruik, nooit voor iemand anders. Was de zakdoek op minimaal 60 graden uit.

Nagelbijten

Nagelbijters lopen een verhoogd risico op het krijgen van de (Mexicaanse) griep. Onder de nagels bevinden zich zeer veel bacteriën en virussen, die via het nagelbijten de mond binnen kunnen dringen. Ook omstaan er vaak wondjes tijdens het nagelbijten, waardoor het voor bacteriën en virussen makkelijker is om het lichaam binnen te dringen. Er wordt nu onderzocht of nagelbijters ook onder de risicogroep moeten vallen, waardoor deze ook recht hebben op de inenting tegen de Mexicaanse griep. Vraag is of daadwerkelijk aangetoond kan worden wie wel en geen nagelbijter is, veel mensen willen deze griepprik krijgen en het is dan makkelijk zichzelf voor te doen als nagelbijter door de nagels even snel af te kluiven. Met het risico om besmet te raken.

Vuile glazen

Jaarlijks krijgen een hoop mensen de griep na het bezoeken van een evenement, festival of feest. Oorzaak hiervan zijn vaak vervuilde (bier)glazen, waarop virussen en bacteriën van besmette personen op achter blijven. Door het drinken van besmette glazen, worden virussen en bacteriën via de mond overgebracht. Het is geen rare vraag om in een café een rietje bij een drankje te vragen. Via een schoon rietje is de kans op besmetting aanzienlijk minder. Voor de bierdrinker wordt dit moeilijk: bier uit een rietje drinken, dat kán gewoon niet. Dus voelt de bierdrinker zich de volgende dag suf en lusteloos, dan heeft hij óf de griep te pakken, óf een flinke kater.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Besmetting Mexicaanse griep"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!