InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aardbeivlek: Hemangioom

Aardbeivlek: Hemangioom

Aardbeivlek: Hemangioom Een aardbeivlek ontstaat vaak vlak na de geboorte, in sommige gevallen is de aardbeivlek bij de geboorte al volgroeid. Meestal begint de aardbeivlek na het eerste jaar weer af te nemen, in zowel kleur als in grootte. Soms is behandeling van een aardbeivlek wel nodig.

Aardbeivlek

Een aardbeivlek wordt ook wel haemangioma fructosum genoemd. Het is een vlek die op de huid ligt, en helrood tot donkerpaars van kleur is. Het meest bevindt de aardbeivlek zich op het hoofd, de armen of op de bovenkant van de romp. Maar ook op andere lichaamsdelen kunnen aardbeivleken voorkomen. Het uiterlijk van de vlek lijkt op een aardbei, vandaar de benaming aardbeivlek. Een aardbeivlek geeft geen problemen. In een enkel geval zit hij op een ongunstige plek, zoals bij het oog. Hierdoor wordt het oog dichtgedrukt.

Oorzaak

Waarom de een wel een aardbeivlek krijgt en de ander niet, is net als alle andere ziekten en aandoeningen vaak een kwestie van gissen. Duidelijk is wel dat dit vlak na de geboorte ontstaat, beginnend met een klein onderhuids en blauwig vlekje, of bovenhuids en roze of rood van kleur, die langzaam steeds groter wordt. Gedurende het eerste jaar blijft het gezwel groeien, daarna wordt het langzaam weer kleiner. Soms groeit de aardbeivlek uit tot een grote (goedaardige) tumor, gelukkig is dit zelden het geval. De vlek ontstaat doordat bloedvaatjes zwellen. Van de 100 geboren baby's, ontstaat er bij 8-10 baby's een aardbeivlek. Opvallend is dat het vaker voor komt bij meisjes dan bij jongens. Ook blanke kinderen hebben er meer last van, net als te vroeg geboren baby's.

Behandeling

In 85 procent van de gevallen verdwijnt de aardbeivlek met de jaren. Tussen de 9-11 jaar is de aardbeivlek geheel verdwenen, zonder sporen achter te laten. Om die reden wordt er eerst een afwachtende houding aangenomen. Wanneer de aardbeivlek niet spontaan verdwijnt en de persoon er duidelijk last van heeft, dan kan er chirurgisch worden ingegrepen. Een ingreep zal altijd een litteken achterlaten, daarom zal men terughoudend zijn met grote ingrepen. Wanneer de aardbeivlek het oog dichtdrukt, wordt het een ander verhaal. In dit geval kan het oog niet meer gebruikt worden en er kan zelfs blindheid ontstaan aan het oog. Er zal dan wel direct gehandeld worden en de aardbeivlek zal verwijderd worden. Verder worden aardbeivlekken ook behandeld wanneer ze rond de mond of op de lippen zitten of op het puntje van de neus of het oor. Ook wanneer er meer dan drie aardbeivlekken voorkomen op het lichaam, is het aan te raden ermee naar een arts te gaan. Overigens zijn er niet overal artsen beschikbaar die zich gespecialiseerd hebben in aardbeivlekken. De eerste behandeling van een aardbeivlek bestaat vaak uit het toedienen van steroïden. Andere behandelingen zijn laserbehandelingen en uiteraard de chirurgie.

Diagnose

Vaak wordt in het begin een aardbeivlek verward met een ooievaarsbeet of een wijnvlek. Er kan door de ouders iedere week een foto worden gemaakt van de vlek, met een steeds hetzelfde voorwerp ernaast om de groei te kunnen zien. Wijnvlekken en ooievaarsbeten kunnen namelijk niet groeien, aardbeivlekken wel. Een aardbeivlek groeit door tot een leeftijd van ongeveer twaalf maanden, maar zes maanden of 18 maanden zijn geen uitzonderingen. Uiteindelijk zal de aardbeivlek weer doffer van kleur worden en langzaam verdwijnen, maar dit kan jaren duren. Gemiddeld is het kind dan tussen de 9 en 11 jaar oud.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aardbeivlek: Hemangioom"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!