InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mexicaanse griep: Grieppandemie + Maatregelen

Mexicaanse griep: Grieppandemie + Maatregelen

Mexicaanse griep: Grieppandemie + Maatregelen De Mexicaanse griep is door het WHO uitgeroepen tot een pandemie. De Mexicaanse griep heeft zich over de hele wereld verspreid. In Nederland zijn er al dode gevallen door de Mexicaanse griep. Inmiddels zijn er vaccinaties voor de Mexicaanse Griep. Bij het hebben van de Mexicaanse griep krijg je symptomen zoals hoofdpijn en vermoeidheid. De verspreiding van de Mexicaanse griep vindt plaats door de mens. Een maatregel tegen de Mexicaanse Griep is om je handen meerdere malen per dag te wassen.

De Mexicaanse Griep is een griepvirus

De Mexicaanse griep heeft ook wel de naam Influenza A (H1N1) en bevat vele zelfde symptomen als de gewone griep. De Mexicaanse Griep is ontstaan in het land Mexico, maar is inmiddels over de hele wereld verspreid. Ook in Nederland kamt men met de Mexicaanse griep. De Mexicaanse griep bestaat uit delen van de griep van een mens en delen van de varkens en vogelgriep. De verspreiding vindt plaats door de mens zelf. Doordat de Mexicaanse Griep verspreid word door de mens is het verstandig om meerdere malen per dag je handen te wassen, dit is namelijk één van de oorzaken waardoor het virus zich verspreid. Het hebben van de Mexicaanse griep kan gevaarlijk zijn wanneer je bijvoorbeeld een longontsteking hebt of al erg ziek bent. De Mexicaanse Griep is door het WHO uitgeroepen tot pandemie. Pandemie houdt in dat het een griepvirus is die verspreid is over de hele wereld.

De Mexicaanse Griep is een pandemie (WHO)

De WHO, ook wel de Wereldgezondheidsorganisatie genoemd is een gespecialiseerde organisatie, dat gevestigd is in Genève. De WHO werd op 7 april 1948 opgericht. De WHO is onderdeel van de Verenigde Naties en heeft als doel, in kaart zetten van wereldwijde aspecten van de gezondheidszorg. Zo proberen ze de gezondheid van de mens op aarde te bevorderen. Naast het doel om ziektes in kaart te brengen, houd de WHO zich ook bezig met geneesmiddelen en classificatie. Het WHO heeft op 25 april 2009 toegezegd dat het Mexicaanse griepvirus een ''pandemisch potentieel'' had.

Hoe kan een pandemie ontstaan

Er is sprake van een pandemie als het virus over de hele wereld verspreid is en veel mensen doodt. Ook is het een pandemie als het aan één van de volgende eisen voldoet, de Mexicaanse griep voldoet en één van de eisen en is hierdoor een pandemie.
  • Een griepsoort die de mens infecteert en waardoor je vervolgens vele klachten krijgt
  • Een griepvirus dat zich snel onder de mensen verspreid
  • Het opkomen van een griepvirus die nieuw is aan de populatie

Alarmfases van en pandemie

  • Fase 1: Het virus bevindt zich onder dieren en verspreid zich niet naar de mens
  • Fase 2: Een dierlijk griepvirus is overgedragen aan de mens
  • Fase 3: Het dierlijk griepvirus is bij meerdere mensen vastgesteld. Het virus gaat nog niet van mens tot mens
  • Fase 4: Het is bevestigd dat er een besmetting is van dier tot mens. Het virus kan zich nu snel verspreiden
  • Fase 5: Het virus heeft zich verspreid twee landen in een WHO regio en gaat over van mens tot mens
  • Fase 6: Het virus heeft zich verspreid in meerdere WHO regio's en gaat daar over van mens tot mens

De Mexicaanse griep is een wereldwijd probleem. Het virus is namelijk actief in vele landen waardoor de Mexicaanse griep uitgeroepen is tot fase 6. Het WHO gaf aan op 11 juni 2009 dat de Mexicaanse griep in fase 6 zit.

Pandemieën in het verleden

In het verleden zijn er 8 pandemieën geweest, waarvan er 2 nog actief zijn. Met AIDS en de Mexicaanse Griep erbij opgeteld staat het aantal pandemieën op 10.

Naam van de pandemieJaar van de pandemieWaar het virus zich bevondAantal doden (schatting)
Antoninische pest 165 – 180Romeinse Rijk5 miljoen
Pest van Justinianus541- 8ste eeuwMiddellandse Zeegebied, Midden-Oosten, delen van West-Europamiljoenen
Pest1347 - 1352Europa25 miljoen
Pest1896 - 1945Wereldwijd12 miljoen
Spaanse griep1918 - 1920Wereldwijd20 tot 50 miljoen
Aziatische griep 1957Azië1 miljoen
Hongkonggriep1968Azië700.000
AIDS1990 - hedenWereldwijd25 miljoen
Mexicaanse Griep2009 - hedenWereldwijdmeer dan 4.757

Verspreiding van de Mexicaanse Griep en de maatregelen tegen de Mexicaanse Griep

De verspreiding van de Mexicaanse griep wordt veroorzaakt door de mens. Dit kan zijn door het hoesten, niezen of door handcontact met een persoon die de besmetting al heeft opgelopen. De oplossing tegen verspreiding door het niezen of hoesten is om je hand voor je mond te houden en de zakdoek direct weg te gooien die je gebruikt hebt, zo komen er geen gevaarlijke bacteriën vrij. Ook is het belangrijk dat je meerdere malen per dag je handen wast. Het dragen van een mondkapje is ook geen overbodige luxe. Als je denkt dat je besmet bent met de Mexicaanse Griep moet je contact opnemen met de huisarts en niet zelf naar de huisarts gaan.

Symptomen / verschijnselen Mexicaanse Griep

De Mexicaanse griep heeft symptomen die lijken op de gewone griep die jezelf bijvoorbeeld ook in de winter kan oplopen. De symptomen van de Mexicaanse griep is bijvoorbeeld vermoeidheid en spierpijn. Als je één van de volgende kenmerken hebt is er een kans dat je besmet bent met de Mexicaanse griep:

  • Misselijkheid
  • Hoofdpijn
  • Keelpijn
  • Koorts
  • Een droge hoest
  • Spierpijn
  • Sommige mensen moeten overgeven
© 2009 - 2019 Simplylife, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep gevaarlijker dan ‘gewone’ griepMexicaanse griep gevaarlijker dan ‘gewone’ griepOp 2 juli 2009 kwam in diverse media het bericht naar buiten dat de Mexicaanse griep gevaarlijker zou zijn dan de gewone…
Mexicaanse griep is nu officieel een pandemieMexicaanse griep is nu officieel een pandemieDe Mexicaanse griep is in 2009 en 2010 tot pandemie uitgeroepen en heeft vele slachtoffers gemaakt. In Nederland stierve…
Griepprik Mexicaanse griepGriepprik Mexicaanse griepHet is alweer even geleden dat er behoorlijke paniek is geweest omtrent de Mexicaanse griep. De berichten dat er onvoldo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep: Grieppandemie + Maatregelen"

Infoteur: Simplylife
Gepubliceerd: 19-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!