InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugpijn: algemene tips om rugklachten te voorkomen

Rugpijn: algemene tips om rugklachten te voorkomen

Rugpijn: algemene tips om rugklachten te voorkomen De meerderheid van de bevolking heeft wel eens last van rugklachten of rugpijn. De rug draagt dan ook twee derde van het lichaamsgewicht van de mens. Vaak treden rugklachten op bij het ouder worden, waarbij het rugprobleem vooral een kwestie is van slijtage. In andere gevallen kan het gaan om een onderliggende ziekte, zwangerschap, overbelasting of een verkeerde houding. Vaak is het vinden van een evenwicht tussen inspanning en rust cruciaal bij rugklachten. Ook bijkomende middeltjes om rugklachten te verminderen kunnen zeker hun nut hebben. Denk hierbij aan een rugbrace, warmtekompressen, een speciale matras of een ergonomische stoel. Welke tips kunnen je nog zoal helpen om rugpijn tegen te gaan?

Evenwicht tussen inspanning en rust

Inspanning

Iedereen kent wel het klassieke spreekwoord: "rust roest". Het is inderdaad zo dat een teveel aan rust nefast kan zijn voor een goed functioneren van de rug. Als je rug te lang in een rusttoestand is, dan gaat hij te passief worden. Hierdoor kunnen er rugklachten ontstaan. Daarom is het van belang om je rug in te spannen en te bewegen: dat houdt je rug soepel en actief. Een eenvoudige wandeling kan al volstaan om je rug de nodige activiteit te gunnen.

Rust

Je rug inspannen is een goede zaak voor de soepelheid ervan, maar kan bij overdrijving ook negatieve gevolgen hebben. Als je je rug zodanig veel inspant dat er sprake is van overbelasting, dan is rust noodzakelijk. Voor wie veel aan sport doet, komt het erop aan om tijdig de signalen van het lichaam te herkennen dat het tijd is voor recuperatie. Ook voor wie niet aan sport doet, is het belangrijk om te weten wanneer hij of zij na bepaalde inspanningen beter even gaat zitten of liggen. Zorg er dan vooral voor dat je je concentreert op je rugspieren, zodat je lichaam goed kan ontspannen.

Lichaamshouding bij rugklachten

Beste rughouding

Probeer zoveel mogelijk op je lichaamshouding te letten, zowel wanneer je zit als wanneer je stapt. Loop niet kromgebogen over straat maar met rechte rug. Zorg er in ieder geval voor dat je wandelt in een houding die je rug zo weinig mogelijk inspant. Hetzelfde geldt voor wanneer je aan de computer zit: de beste houding is de houding die je rug het minst onder druk zet. Het is een houding die je zelf kan uitzoeken.

Handel preventief

Vergeet ook niet om regelmatig de rug te strekken en te buigen, zodat je nooit te lang in dezelfde houding verkeert. Hierbij kan je preventief handelen: oefen jezelf om eraan te denken je houdingen af te wisselen tussen zitten, staan en liggen. Het komt erop aan je rug te dwingen van houding te veranderen vóórdat hij te passief wordt.

Voorwerpen tillen

Veel mensen forceren hun rug wanneer ze voorwerpen willen optillen. Dit kan je vermijden door op enkele dingen te letten vòòrdat je eraan begint. Zo is het van groot belang om niet alle gewicht op je rug te laten neerkomen, maar ook op je benen en armen. Buig door je knieën als je iets wilt optillen, en neem het voorwerp dan op. Op die manier verdeel je het gewicht over je rug, je benen en je armen. Denk er ook aan om het getilde voorwerp zo dicht mogelijk bij je lichaam te houden, zodat de rug zich minder moet inspannen.

Lichaamsgewicht

Voor een rugvriendelijke houding, is het vermijden van overgewicht een absolute must. Als je overgewicht hebt, wordt de druk op je rug immers verhoogd en vermeerdert de kans op rugklachten. De ruggegraat draagt twee derde van het lichaamsgewicht en is dan ook heel gevoelig als er sprake is van overgewicht. Als je last hebt van overgewicht, overweeg dan een dieet. Je rug zal er wel bij varen en je rugklachten zullen ongetwijfeld verminderen.

Matras en ergonomische stoel

Slaaphouding

Om rugklachten te verhinderen, is een goede slaap onmisbaar. Vaak ontstaan rugklachten vooral omdat er sprake is van een verstoord slaappatroon. Besteed dan ook de nodige tijd aan het kopen van een goede matras, die aan de natuurlijke positie van jouw wervelkolom is aangepast. Alleen dan kan je een goede slaaphouding vinden die rugklachten kan voorkomen.

Zithouding

Ook op het werk of thuis aan de pc kan je je rug maar beter verwennen door te kiezen voor een stoel met een verstelbare rug. Er zijn ergonomische kantoorstoelen in de handel die je kan aanpassen aan je lichaamshouding. Op die manier komt je rug in een zo comfortabel mogelijke zithouding terecht, waardoor de kans op rugklachten aanzienlijk kan verkleinen.

Middeltjes tegen rugpijn

Pijnstillers

Wanneer de rugpijn blijft aanhouden kunnen pijnstillers eventueel verlichting van de klachten bieden. Afhankelijk van de ernst van de pijn is een overeenkomstige pijnstiller aangewezen. Paracetamol is een voorbeeld van een goede pijnstiller, die trouwens ook tegen koorts effectief is. Ibuprofen werkt dan weer pijnstillend én ontstekingsremmend. Wil je twee vliegen in één klap slaan en de rugpijn heel plaatselijk behandelen, kies dan voor Ibuprofen gel. Deze gel kan je op de pijnlijke plek aanbrengen waardoor er vrij snel een pijnstillend effect optreedt.

Rugbrace

Daarnaast kan je het ook proberen met een rugbrace of warmtekompressen (bv. ThermaCare Rugpijn) wat de pijn (tijdelijk) wat kan verzachten. Ook zijn er online speciale apparaten te koop die effectief zijn tegen lage rugpijn. Het gaat dan onder meer om apparaten die de rug in een stabielere positie brengen of masseren. Vaak bieden deze producten een beschermend, stabiliserend effect op de rug waardoor de onderrug het wat makkelijker heeft.
Enkele voorbeelden van braces of apparaten om de rug te ondersteunen:
  • Thuasne Rugbrace
  • Medisana Behandelingssysteem
  • Mueller Rugbrace

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rugklachten: tips om chronische rugpijn te voorkomenRugklachten: tips om chronische rugpijn te voorkomenRugpijn is een van de meest voorkomende chronische pijnen. Doordat deze pijn de patiënt zo vaak opnieuw lastigvalt, kan…
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Rugpijn? Praktische tips ter voorkoming van rugklachtenRugpijn? Praktische tips ter voorkoming van rugklachtenLeer rugklachten voorkomen en verminderen door de juiste balans tussen rust en activiteit te vinden ofwel ‘langzaam haas…
Rugpijn door een verkeerde lichaamshoudingRugpijn door een verkeerde lichaamshoudingDe meeste rugklachten worden veroorzaakt door door een verkeerde lichaamshouding. Een slechte lichaamshouding ontstaat u…
Pijn aan je rug? Oorzaken en oplossingen tegen je rugpijnHeb je last van rugpijn? Maar je hebt geen idee wat de oorzaak hier van kan zijn? Dan moet je als eerst opzoek gaan naar…

Reageer op het artikel "Rugpijn: algemene tips om rugklachten te voorkomen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Rugproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!