InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huid beschermen tegen winter en koude: tips

Huid beschermen tegen winter en koude: tips

Huid beschermen tegen winter en koude: tips In de winter krijgt je huid het extra zwaar te verduren. Door het gebrek aan zonlicht in de winter kan je lichaam te weinig genieten van de erg nuttige vitamine D. Daarbij wordt de huid door de kou, de sneeuw en de regen zwaar op de proef gesteld. Bovendien brengt de droge lucht in goed verwarmde woonkamers vaak nadelige gevolgen voor de huid met zich mee. Een luchtbevochtiger kan hiertegen een oplossing bieden. Beschermende lotions en hydraterende crèmes zijn bovendien onontbeerlijk voor een goede huidbescherming. Welke tips kunnen nuttig zijn om rimpels, schilferige huid en andere huidproblemen te vermijden?

Huid beschermen

Huidvriendelijke kleding

Sommige kleding bevat stoffen die irriterend zijn voor de huid. Zo kan bijvoorbeeld wol leuk zijn om aan te voelen, maar het kan je huid ook irriteren. Ook stoffen die de neiging hebben om jeuk te veroorzaken zijn te mijden als je er gevoelig voor bent. Aan te raden is om kledingstukken van katoen te dragen, dat geeft je een warm gevoel en tegelijkertijd irriteert het je huid niet.

Huid scrubben

Het is goed om de dode huidcellen van je huid weg te scrubben, zowel 's zomers als winters. Op die manier worden overbodige huidcellen snel uit de weg geruimd en kan je huid vlotter herstellen. Een scrub stimuleert ook het openen van de poriën waardoor je huid een zuivere, mooie uitstraling krijgt. Wees echter niet te hevig bij het scrubben: kies eerder voor een zachte aanpak. Het is niet de bedoeling dat je je huid helemaal droogschuurt.

Vermijd lange baden

Het kan natuurlijk leuk zijn om in deze koude wintertijd extra lang te genieten van een bad of douche, maar toch is enige gematigdheid geboden. Al te lange baden of douches zorgen ervoor dat je huid week zal worden en verslappen. Bovendien is het af te raden om heet water te gebruiken: voor de huid is het beter om je te wassen met lauw water.

Drink regelmatig

In het algemeen is het positief om regelmatig te drinken: op die manier vermijd je dat je lichaam uitdroogt. Zeker in goed verwarmde woonkamers is het goed om op geregelde tijdstippen water te drinken, want vaak is de lucht er te droog. Ook de toestand van je huid zal er wel bij varen als je regelmatig water drinkt.

Zonnecrème

Als je op skivakantie bent, vergeet je wel eens om zonnecrème aan te brengen. Het is koud en het sneeuwt, dus een goede bescherming tegen de zon lijkt dan minder noodzakelijk. Toch is een goede zonnebescherming in sneeuwgebieden een absolute must: door de weerkaatsing van het zonlicht met de sneeuw kan de zon heelwat schade aanrichten aan de huid. Breng dus sterke zonnecrème aan als je de deur uitgaat.

Lippenbalsem

Door de kou gebeurt het vaak dat je lippen uitdrogen of barsten. Opengebarsten lippen kunnen pijnlijk zijn en onaangenaam aanvoelen. Daarom moet je regelmatig je lippen bevochtigen met een beschermende lipstick. Het belangrijkste is om dit regelmatig te doen: voorkomen is beter dan genezen. Vaak is het al te laat als je lippen pijnlijk gaan aanvoelen. Probeer daarom uit voorzorg meerdere keren per dag je lippen te beschermen met beschermende lipstick.
Enkele voorbeelden van verzorgende lippenbalsems:
  • Swaap Lippenbalsem
  • Maybelline Lippenbalsem

Hydraterende crème

Nadat je een bad of douche hebt genomen, is het gepast om je lichaam verder te verzorgen met een hydraterende crème. Hydraterende crèmes voeden je huid waardoor deze zacht en gezond blijft. Pas je hydraterende lotion aan aan het type van je huid. Heb je eerder een gevoelige huid, gebruik dan crèmes die speciaal daarop afgestemd zijn. Als je een normaal huidtype hebt, dan mag je 's winters best wat extra crème gebruiken om je huid extra te beschermen.
Enkele voorbeelden van hydraterende crèmes en lotions:
  • Garnier Skin Naturals
  • Nivea Anti-Rimpel Crème

Luchtbevochtiger

In de winter heb je het natuurlijk graag warm en gezellig in huis. Vele mensen laten de verwarming dan ook op volle toeren draaien om het knus en warm te hebben. Het probleem van een verwarmde woonkamer is dat de lucht vaak te droog is, waardoor je huid nadelige gevolgen ondervindt. Daarom is het goed om een luchtbevochtiger in je woonkamer te laten installeren om dit onaangename gevolg in te perken.
Enkele voorbeelden van luchtbevochtigers:
  • Philips Luchtbevochtiger
  • Medisana Luchtbevochtiger

Lees verder

Gerelateerde artikelen
10 tips om rimpels te voorkomenMaak jij je al zorgen om de rimpels die kunnen komen. De lijntjes bij je ogen, kraaienpootjes? Maar wil je er absoluut n…
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
Huidveroudering voorkomenDe huid kan op allerlei manieren verouderen. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om huidveroudering tegen te gaan.
Wondermiddel tegen rimpels en droge huidWondermiddel tegen rimpels en droge huidZoek je een wondermiddel tegen rimpels, voor droge huid of gecombineerde huid? Etherische oliën zijn de oplossing. Ze zi…
Ken de verschillende huidtypesHuidtypes worden ingedeeld volgens de kleurgradatie (bleek - donker) en volgens het vetgehalte (van droog tot vet). Om j…

Reageer op het artikel "Huid beschermen tegen winter en koude: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!