InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonine

Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonine

Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonine Melatonine is een hormoon dat je lichaam het signaal geeft dat je moet gaan slapen. Melatonine zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur daalt, waardoor je lichaam tot de slaap kan overgaan. Bij het ouder worden vermindert de aanmaak van dit hormoon. Melatonine wordt vaak voorgeschreven tegen jetlag en tegen algemene slaapstoornissen. Om beter te slapen kan dit hormoon de ideale oplossing zijn. Het is verkrijgbaar als geneesmiddel en in lagere doses ook als voedingssupplement. Welke tips kunnen nuttig zijn bij het gebruik van melatonine?

Wat is melatonine?

Pijnappelklierhormoon

Melatonine is een hormoon dat je lichaam duidelijk maakt dat het tijd is om te gaan slapen. Melatonine wordt geproduceerd door de pijnappelklier of epifyse. De pijnappelklier maakt 's avonds en 's nachts melatonine aan. Tegen de ochtend vermindert de productie van melatonine. De aanmaak van melatonine is afhankelijk van de afwezigheid van licht. Melatonine stuurt een sterk signaal naar de hersenen om te zeggen dat het lichaam moet gaan slapen.

Lichaamstemperatuur

Na het versturen van dat signaal zal de lichaamstemperatuur dalen, wat een vereiste is om in slaap te kunnen geraken. Denk bijvoorbeeld aan die avonden dat je aan sport hebt gedaan. Je lichaam moet dan altijd eerst afkoelen vóór dat je de slaap kan vatten, want de sportinspanning heeft voor een verhoogde lichaamstemperatuur gezorgd. Melatonine wordt kunstmatig geproduceerd in geneesmiddelen en voedingsupplementen.

Beter slapen met melatonine

Slaapproblemen

Naarmate je ouder wordt, vermindert je lichaam de productie van melatonine. Om die reden krijgen sommige mensen slaapproblemen als ze de leeftijdsgrens van vijftig jaar voorbij zijn. Melatonine wordt dan ook vaak voorgeschreven bij vijftigers die problemen hebben met het slaap-waak-ritme. Nochtans hoeft melatoninegebrek niet altijd de enige oorzaak te zijn van slaapproblemen. De arts die de melatoninepreparaten voorschrijft zal eerst nagaan hoe de slaaphygiëne van de patiënt ervoor staat.

Supplementen

Vaak liggen daar belangrijke oorzaken voor een verstoord slaapgedrag. In dat geval zal de patiënt worden geholpen om op dat vlak voor oplossingen te zorgen. Als er geen probleem is met de slaaphygiëne, dan kan de dokter ervoor kiezen om melatonine voor te schrijven. Melatonine is ook beschikbaar zonder voorschrift; dan gaat het om melatoninepreparaten met lagere dosis. Zo kan je melatonine verkrijgen onder de vorm van voedingssupplementen. Melatonine wordt ook gebruikt tegen jetlag en tegen algemene slaapstoornissen.

Gebruik melatonine: tips

Regelmaat

Als je melatonine neemt, is het de bedoeling dat je een bepaalde regelmaat in acht neemt. Neem steeds op hetzelfde tijdstip de
melatonine, zoals bijvoorbeeld één uur vóór bedtijd. Dan kan de melatonine het pad effenen voor je lichaam om in de slaaptoestand te geraken.

Biologische klok

Als je op dat bepaalde tijdstip bent vergeten om de melatonine te nemen, of om een andere reden, probeer dit dan niet goed te maken door het op een ander tijdstip te nemen. Het is beter om dan een keer over te slaan, anders raakt je biologische klok danig in de war.

Beperkt gebruik

Het is af te raden om melatonine maandenlang te nemen. Hou de periode dat je melatonine neemt beperkt in de tijd en probeer het gebruik niet onnodig te rekken. Melatonine zou tot psychologische afhankelijkheid kunnen leiden als je het lange tijd gebruikt.

Andere oorzaken?

Ga steeds na of er niet andere oorzaken zijn voor je slaapproblemen, die je eerst moet oplossen om tot een goed slaappatroon te kunnen komen. Als je je zorgen maakt of stress hebt, dan is het van belang eerst daar komaf mee te maken. Als je hier heel veel last mee hebt, dan kunnen antidepressiva misschien effectiever zijn.

Slaapproblemen oplossen

Ondanks alle voordelen van dit product is het goed om te beseffen dat melatonine geen wondermiddel is tegen slaapproblemen. Het is slechts één middel uit de waaier van mogelijkheden die er zijn om slaapproblemen op te lossen. De precieze oorzaak van je problematische slaap vinden maakt deel uit van die oplossing. Mogelijk kan een arts via een vragenonderzoek alles in het juiste kader zien en een aangepaste behandeling voorstellen. Overleg dus steeds eerst met je arts of apotheker en vraag wat de best mogelijke medicatie tegen je verstoord slaappatroon is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hormoon van de epifyse (pijnappelklier); melatonineDe epifyse is een zeer kleine hormoonproducerende klier die met name melatonine produceert. Melatonine is een hormoon wa…
Melatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagMelatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagOver Melatonine is al veel geschreven. Het is een van de veiligste stoffen die er bestaan en onderzoeken hebben aangetoo…
Melatonine; voedingssupplement en slaapmiddelMelatonine; voedingssupplement en slaapmiddelMelatonine is een lichaamseigen stof en het is een hormoon. Deze stof wordt door ons zelf aangemaakt in de pijnappelklie…
Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Een goed waak slaap ritme is van groot belang voor je welbevinden. In de huidige jachtige tijd is het al moeilijk om dit…
Wat is melatonine?Melatonine is een stof die een belangrijke rol speelt in het slaap- en waakritme van een mens. Melatonine wordt al door…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine (geraadpleegd op11/08/2015).

Reageer op het artikel "Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonine"

Reactie

Okan, 07-01-2014 21:23 #1
Ik heb een vraag als je intensieve sport. Doe (fitness krachttraining) heb je dan meer groei hormoon als je avond een melatonine (5mg) slikt? En is melatonine ook te gebruiken voor mensen met zwak hart ( of andere hart aandoeningen )? Reactie infoteur, 08-01-2014
Hallo Okan,

Over het verband tussen groeihormoon en melatonine in het geval van krachttraining kan ik me niet uitspreken. Best vraag je advies aan je huisarts, zeker als je meer info wilt over de gevolgen van melatonine met betrekking tot eventuele hartaandoeningen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapstoornissen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!