InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verkoudheid: ontstaan, complicaties, behandeling & tips

Verkoudheid: ontstaan, complicaties, behandeling & tips

Verkoudheid: ontstaan, complicaties, behandeling & tips De winter is het seizoen van de verkoudheden: een waterige neus, hoofdpijn, en een vervelende hoest waar je maar niet vanaf lijkt te geraken. Haast niemand ontsnapt 's winters aan een verkoudheid, hoezeer we ook ons best doen om ziektekiemen van virussen te ontlopen. Neussprays, keelpastilles en hoestsiropen kunnen verlichting van de klachten brengen. Meestal gaat een verkoudheid na een week of tien dagen vanzelf weer voorbij, maar in sommige gevallen kunnen er complicaties optreden, zoals sinusitis of keelontsteking. Welke tips kunnen zoal van pas komen als je verkouden bent?

Ontstaan verkoudheid

Virus

Hoeveel moeite je ook doet, het is haast onbegonnen werk om een verkoudheid te vermijden. Er zijn zodanig veel verschillende soorten virussen dat een verkoudheid moeilijk te ontlopen is. Bovendien verloopt de overdracht van ziektekiemen tussen mensen heel gemakkelijk. Meestal heeft een verkoudheid te maken met een virale infectie. Het verloop van een verkoudheid kan je meestal als volgt samenvatten.

Hoesten

De eerste dag van de verkoudheid krijg je vooral te maken met keelpijn. De tweede dag komt daar ook nog een waterige neus bij, die daarna gaat verstoppen. Die verstopte neus is een gevolg van gezwollen neusschelpen. Tussen de vijfde en de zevende dag ongeveer krijg je vooral last van hoest. Dit komt omdat slijmvliescellen in de keel worden aangetast en afsterven. Die hoest duurt nog maximum een week, maar kan bij mensen die de gewoonte hebben om veel te roken nog uitlopen.

Verkouden: mogelijke complicaties

Een verkoudheid loopt meestal goed af: normaal ben je er na een achttal dagen vanaf. Toch is het mogelijk dat een verkoudheid complicaties met zich mee brengt. Een verkoudheid kan een overgang zijn naar andere aandoeningen.

Sinusitis

Als een verkoudheid na vijf à zes dagen niet beter wordt, maar integendeel verergert, en na tien dagen nog niet genezen is, dan bestaat het gevaar op acute sinusitis. Ook sinusitis heeft vaak een virale infectie als oorzaak.

Oorontsteking

Bij een verkoudheid kan de buis van Eustachius gaan zwellen. De buis van Eustachius ligt op het einde van de neus waardoor de bacteriën er vrij makkelijk toegang tot krijgen. Die zwelling kan het begin zijn van een oorontsteking. Bij kinderen komt deze oorontsteking vaak voor bij een verkoudheid.

Keelontsteking

De droge, ruwe keel die je hebt op het einde van een verkoudheid is vatbaar voor infecties allerhande. Op die manier maak je kans op een keelontsteking. Een keelontsteking kan erg pijnlijk zijn wat je een beetje kan verzachten met keelpastilles. Medicijnen als antibiotica worden doorgaans pas aangeraden als er hevige symptomen zijn zoals hoge koorts en problemen bij het slikken.

Behandeling verkoudheid: tips

Neusspray

Er zijn verschillende neussprays op de markt om het typische verkoudheidssymptoom, de verstopte neus, tegen te gaan. Neussprays zijn er met en zonder cortisone. Aangeraden is om hier voorzichtig mee om te gaan en deze sprays niet langer te gebruiken dan de periode van je ziekte, zoals zeven à tien dagen.

Neusspoeling

Vaak bereiden patiënten zelf een neusspoeling, die ze gebruiken om de verstopte neus te spoelen en te verlichten. De neusspoeling wordt meestal bereid met water en zout, om dan tweemaal per dag in de neus toe te dienen. Bij de apotheek vind je daar trouwens speciale neuskannetjes voor.

Hoestsiroop

Bij ernstige hoestklachten en de daaruit volgende keelpijn kunnen keelpastilles en hoestdranken verlichting van de klachten bieden. Hoestsiropen zorgen ervoor dat het slijm in de keel makkelijker loskomt en dat de pijn aan de keel minder wordt. Ook een hoestspray kan erg handig zijn om hetzelfde effect te verkrijgen.

Antibiotica

Antibiotica wordt vooral gebruikt om bacteriële infecties te bestrijden. Vermits het bij verkoudheden meestal om virale infecties gaat, wordt dit niet vaak door de arts voorgeschreven. Antibiotica kunnen trouwens vervelende bijwerkingen met zich mee brengen, zoals maagproblemen en diarree. De arts zal naar eigen inzicht advies geven en eventueel andere medicatie voorschrijven.

Verkoudheid blijft duren

Als een verkoudheid na tien dagen niet voorbij is, twijfel dan niet om advies te vragen aan je arts. Hetzelfde geldt als je koorts krijgt die een lichaamstemperatuur van 38.5 graden overschrijdt. Je kan de symptomen wel bestrijden met paracetamol (pijnstillend en koortswerend) maar wanneer de verkoudheid blijft duren is medisch advies aangeraden. Het is mogelijk dat er in dat geval andere gezondheidsproblemen in het geding zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Baby verkouden  Wat moet je doen?Baby verkouden Wat moet je doen?Wanneer een baby verkouden is, kan dat erg vervelend zijn. Als volwassene kunnen we ons best voorstellen hoe beroerd de…
Voorhoofdsholteontsteking/sinusitisEen sinusitis is in de meeste gevallen een ontsteking van de neusbijholten. De officiële benaming is sinusitis maxillari…
Verstopte neus: goed slapen als je verkouden bentVerstopte neus: goed slapen als je verkouden bentWanneer je verkouden bent en last hebt van een verstopte neus, kan dit vooral s nachts voor problemen zorgen. Hoe kun j…
Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen?Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen?Verkoudheid is een acute oppervlakkige ontsteking van de slijmvliezen van de bovenste luchtwegen. Het wordt veroorzaakt…
Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandelingKeelontsteking oftewel faryngitis wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidvirus. Keelontsteking kan echter ook ver…

Reageer op het artikel "Verkoudheid: ontstaan, complicaties, behandeling & tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Winterkwaaltjes
Medische informatie…
Schrijf mee!