InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remedies

Chronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remedies

Chronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remedies CVS of het chronischevermoeidheidssyndroom is een diagnose die pas gesteld wordt na uitsluiting van andere aandoeningen zoals fibromyalgie of depressie. CVS is een aandoening die als belangrijkste symptoom een intense, chronische vermoeidheid heeft. CVS gaat vaak samen met spierpijn en gewrichtspijn en een niet-verkwikkende slaap. De behandeling van deze aandoening is vooral gericht op het bestrijden van de symptomen, aangevuld met een aanpassing van de levenswijze van de patiënt. Ook supplementen voor meer energie kunnen helpen om chronische vermoeidheid te bestrijden. Welke remedies kunnen zoal nuttig zijn om CVS tegen te gaan?

Wat is het chronischevermoeidheidssyndroom of CVS?

Het chronischevermoeidheidssyndroom is een aandoening waarbij de patiënt chronisch vermoeid is en waarbij hij of zij al snel vermoeid geraakt na een korte inspanning. Als het gaat om het chronischevermoeidheidssyndroom is er veel verwarring in de medische wereld; CVS wordt bijvoorbeeld vaak met fibromyalgie verward. Het gaat om een aandoening die door sommige medici ook myalgische encefalomyelitis of ME genoemd wordt. Deze aandoening veroorzaakt spierpijn en gaat samen met een ontsteking van het ruggenmerg en soms ook van de hersenen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beschouwt het chronischevermoeidheidssyndroom als een ziekte van het zenuwstelsel.

Symptomen CVS

Chronisch moe

De diagnose van het chronischevermoeidheidssyndroom is niet eenvoudig. Vóór tot de diagnose van CVS te komen, zal de arts eerst andere aandoeningen zoals fibromyalgie, anorexia en depressie uitsluiten. Het belangrijkste symptoom van CVS is de langdurige vermoeidheid. Om tot CVS te besluiten moet aan volgende criteria voldaan zijn:
  • vermoeidheid duurt minstens zes maanden
  • rust brengt geen verbetering van de klachten
  • er moet precies vastgesteld kunnen worden wanneer de vermoeidheid begonnen is
  • vermoeidheid is niet het resultaat van overmatige inspanning
  • vermoeidheid verstoort het normale functioneren van de patiënt

Minstens 4 bijkomende symptomen

Bovendien moeten er voor de diagnose van het chronischevermoeidheidssyndroom minstens vier andere symptomen kunnen aangetoond worden uit de volgende lijst:
  • spierpijn
  • gewrichtspijn
  • keelpijn
  • hoofdpijn
  • pijn in de klieren
  • concentratieproblemen
  • geheugenstoornissen
  • slaap waarvan je niet bent uitgerust
  • na een inspanning een gevoel van onpasselijkheid

Behandeling en remedies CVS

Pijnstillers

Het is niet vanzelfsprekend om een duidelijke remedie tegen het chronischevermoeidheidssyndroom aan te voeren. Er is geen specifieke behandeling van deze aandoening, maar wel kunnen er maatregelen genomen worden om zo goed en zo kwaad als het kan tot een beter functioneren van de patiënt te komen. Die maatregelen zijn gericht op het bestrijden van de symptomen die met CVS samengaan. Zo wordt er getracht om de veel voorkomende pijnen zoals spierpijnen en gewrichtspijnen tegen te gaan, en wordt er gewerkt aan een verbetering van de slaap. Concreet betekent dit dat zowel pijnstillers als slaapbevorderende medicijnen tot de behandeling van CVS kunnen behoren.

Levenswijze

Hierbij zijn verschillende behandelingsmethoden mogelijk zoals bijvoorbeeld acupunctuur en bepaalde massagetechnieken. Voorts wordt ook veel onderzoek verricht naar de mogelijke positieve effecten van gedragstherapie en cognitieve therapie op de symptomen van CVS. Dit wordt aangevuld met adviezen voor het dagelijks leven van de patiënt, zoals het aanpassen van je levenswijze aan je chronische aandoening.

Stress

Zo wordt de patiënt aangeraden om rekening te houden met een goede afwisseling van inspanning en rust, waarbij hij of zij zorgt voor een overwogen dosering van de inspanningen en activiteiten. Hierbij is het belangrijk dat je zoveel mogelijk stress vermijdt en vooral leert hoever je kan gaan in het doen van inspanningen. Belangrijk is om te weten wat je fysieke én mentale grenzen zijn en dat je die niet mag overschrijden.

Supplementen tegen vermoeidheid

Eventueel kan je de hoofdsymptomen van CVS (chronische vermoeidheid, gebrek aan energie) aanvullend bestrijden met supplementen. Voedingssupplementen die zorgen voor meer energie en de weerstand verhogen kunnen bijkomend tot de behandeling van CVS behoren. Ook al ondervinden niet alle patiënten met CVS een positief effect van supplementen, toch kunnen deze genomen worden met de achterliggende gedachte: "Baadt het niet, dan schaadt het niet". Ook een complex van multivitaminen kan op dat vlak nuttig zijn.
Enkele voorbeelden van supplementen die nuttig kunnen zijn tegen chronische vermoeidheid:
  • Swisse Multivitaminen Energie
  • Davitamon Boost Energie
  • Orthica Energiekuur

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken van spier- en gewrichtspijnOorzaken van spier- en gewrichtspijnIedereen heeft wel eens last van spier- of gewrichtspijn, maar als de pijn langer aanhoudt kan het verstandig zijn om de…
Ongedifferentieerde somatoforme stoornis (OSS)Ongedifferentieerde somatoforme stoornis (OSS)Ongedifferentieerde somatoforme stoornis (OSS) is één van de 7 somatoforme stoornissen die door de DSM-IV worden ondersc…
Leren leven met Fibromyalgie?Leren leven met Fibromyalgie?Fibromyalgie is geen objectief vast te stellen medische diagnose, maar een verzamelnaam voor spierklachten die de medisc…
Fibromyalgie: Wanneer je altijd en overal pijn hebtWanneer je fibromyalgie hebt, voel je je waarschijnlijk vaak onbegrepen. Mensen met deze aandoening hebben namelijk alti…
Wat is fibromyalgie?Wat is fibromyalgie?Fibromyalgie komt redelijk vaak voor in de populatie, bij zo'n 1 à 2% van de bevolking. Het syndroom, wat gekenmerkt wor…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Chronischevermoeidheidssyndroom (geraadpleegd op 31/07/2015).

Reageer op het artikel "Chronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remedies"

Reactie

Monique, 21-07-2014 15:45 #1
Graag wil ik een kleine reactie geven op het artikel.
Ik zelf ben ook een CVS patient. Hier heb ik (achteraf) jaren mee gelopen, voordat ik eindelijk een doorverwijzing kreeg (omdat ik niet meer op mijn benen kon staan en erge hartkloppingen had) naar het Radboud ziekenhuis te Nijmegen. Hier hebben ze een CVS kennis centrum, met hulp van hun, bijna een jaar, heb ik het onder controle.
Ik wil iedereen aanraden als men denkt CVS te hebben om een doorverwijzing te vragen.
En niet zo als ik jaren van het kastje naar de muur zijn gestuurd. Met de mededeling " we zijn allemaal wel eens moe.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vermoeidheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!