InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hersenbloeding (hemorragische beroerte)

Hersenbloeding (hemorragische beroerte)

Hersenbloeding (hemorragische beroerte) De belangrijkste symptomen van een hersenbloeding of hemorragische beroerte zijn verlammingen in het gezicht (scheve mond), verward en incoherent spreken en denken, verlammingen aan arm of been, verlies van gezichtsvermogen, en tintelingen. Een hersenbloeding, ook wel hemorragische beroerte genoemd, ontstaat als er plotseling een bloedvat in de hersenen openbarst of lekt, waardoor er bloed uit de bloedvaten in de hersenen terechtkomt en het omliggende hersenweefsel beschadigd raakt. De meest voorkomende oorzaak van een hersenbloeding is een hoge bloeddruk. Bij een hersenbloeding is het belangrijk dat je zo snel mogelijk behandeld wordt. Des te langer de hersenbloeding duurt, des te meer hersenweefsel beschadigd raakt en hoe ernstiger de gevolgen.
Beroerte / Bron: Alila Medical media/Shutterstock.comBeroerte / Bron: Alila Medical media/Shutterstock.com

Wat is een hersenbloeding?

Een hersenbloeding, ook wel hemorragische beroerte genoemd, ontstaat als er plotseling een bloedvat in de hersenen openbarst of lekt, waardoor er bloed uit de bloedvaten in de hersenen terechtkomt en het omliggende hersenweefsel beschadigd raakt.

Een hersenbloeding wordt in de volksmond ook wel een beroerte genoemd. Er worden twee typen beroerte onderscheiden:
  • Ischemische beroerte (een herseninfarct), veroorzaakt door bloedstolsels in een slagader die de bloedtoevoer naar de hersenen blokkeert;
  • Hersenbloeding, veroorzaakt door een bloeding in de hersenen.

Ongeveer 80% van alle beroertes zijn ischemisch. Bij een ischemische beroerte sluit een bloedstolsel of vaatvernauwing een bloedvat in de hersenen af, met als gevolg dat een deel van de hersenen te weinig zuurstof krijgt en afsterft.

Beschadiging van een deel van de hersenen door een onderbreking in de bloedtoevoer, wordt ook CVA (cerebrovasculair accident) genoemd.

Vóórkomen

Volgens de Nederlandse Hartstichting krijgen elk jaar krijgen in Nederland zo’n 41.000 mensen een beroerte. Dat zijn er ongeveer 113 per dag. Ongeveer 80% van de mensen met een beroerte heeft een herseninfarct en 20% een hersenbloeding.

Oorzaken van een hersenbloeding

Hoge bloeddruk

De meest voorkomende oorzaak van een hersenbloeding is onbehandelde hypertensie (hoge bloeddruk). Door hoge bloeddruk verslechtert de kwaliteit van bloedvaten. Na verloop van tijd kan een verhoogde bloeddruk de arteriële wanden verzwakken, waardoor er een scheurtje in komt en er uiteindelijk een hersenbloeding ontstaat.

Hoofdtrauma

Letsel is de meest voorkomende oorzaak van een hersenbloeding voor mensen onder de 50 jaar.

Aneurysma / Bron: Martin SulmanAneurysma / Bron: Martin Sulman

Aneurysma

Een uitstulping van de wand van een hersenslagader die uiteindelijk kan barsten.

Aangeboren bloedvatafwijkingen

Een arterioveneuze malformatie is een aangeboren afwijking van de bloedvaten waarbij er een directe verbinding ontstaat tussen kleine slagaders en kleine aders en dit kan later in het leven een hersenbloeding veroorzaken.

Amyloïde angiopathie

Dit betreft een erfelijke ziekte van de bloedvaten, waardoor hersenbloedingen kunnen ontstaan. In de wand van die vaten hoopt zich amyloïd op. Dit is een giftig eiwit. Dit veroorzaakt herhaaldelijk hersenbloedingen en infarcten, vooral bij oudere personen.

Hersentumoren

Een hersentumor zoals een angioom of hersenmetastasen (uitgezaaide kanker naar de hersenen) kunnen een hersenbloeding veroorzaken.

Drugsgebruik

Cocaïne- of drugsmisbruik kan de bloedvaten verzwakken en leiden tot bloedingen in de hersenen in het gebied waar de tumor zich bevindt.

Bloed- of bloedingsstoornissen

Door een probleem met de bloedstolling kan ook gemakkelijker een hersenbloeding ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn hemofilie en sikkelcelanemie.

Beschermende factoren

Beschermende factoren van een hersenbloeding omvatten je voeding en lichaamsbeweging.

Voeding en leefstijl

Je moet ernaar streven voedingsmiddelen te eten die de gezondheid van hart en hersenen verbeteren. Voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan verzadigde vetten, transvet en cholesterol kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Calorierijke voeding en gebrek aan lichaamsbeweging kunnen leiden tot overgewicht en obesitas. Overgewicht kan bijdragen aan verhoogde bloeddruk, diabetes, hartaandoeningen en beroertes. Je moet ook voldoende bewegen en actief blijven. Lichaamsbeweging helpt mensen niet alleen om af te vallen, maar kan ook bijdragen aan het verlagen van het risico op een beroerte.

Vitamine C verlaagt kans op hersenbloeding

Voeding die rijk is aan vitamine C kan mogelijk het risico op een hersenbloeding verlagen. Dat blijkt uit een onderzoek dat werd gepresenteerd tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van de American Academy of Neurology. Aan het onderzoek werkten 65 mensen mee die een hersenbloeding hebben gehad en een controlegroep van 65 gezonde personen. Bij alle deelnemers werd het vitamine C-gehalte in het bloed gemeten. Bij 41 procent bleek het gehalte aan vitamine C normaal, bij 45 procent was het laag en bij 14 procent kon er gesproken worden van een tekort aan vitamine C. Over het algemeen bleken de patiënten die een hersenbloeding hadden doorgemaakt weinig vitamine C in hun bloed te hebben, terwijl de gezonde proefpersonen normale gehaltes lieten zien. (Bron: www.nationalezorggids.nl, 19 februari 2014.)

B-vitamines verlagen mogelijk het risico op een beroerte

Chinees onderzoek wijst erop dat vitamine B-supplementen mogelijk het risico op een beroerte kunnen verlagen. Het onderzoek is gepubliceerd in het medische tijdschrift Neurology. Eerdere studies op dat gebied lieten onduidelijke resultaten zien. Derhalve bestudeerden Chinese wetenschappers 14 onderzoeken met bijna 55.000 patiënten. In deze studies werd de werking van vitamine B vergeleken met een placebo (een als geneesmiddel voorgeschreven middel zonder werkzame bestanddelen) of een hele lage dosis van de vitamine. De deelnemers werden gedurende minimaal zes maanden gevolgd. In totaal kregen bijna 2.500 deelnemers een beroerte.

Vitamine B verlaagde de kans op een beroerte met in totaal 7%. Op de ernst van een beroerte of de kans van overlijden bleken de vitamine B-supplementen geen invloed te hebben. Foliumzuur leek het effect te verminderen. De onderzoekers keken daarnaast specifiek naar vitamine B12 en zagen geen lager risico op een beroerte. (Bron: www.gezondheidsnet.nl, 23 september 2013.)

Symptomen van een hersenbloeding

De symptomen van een hersenbloeding kunnen variëren en hangen af van de plek in de hersenen die getroffen wordt en de grootte van het getroffen gebied. De klachten ontstaan plotseling en kunnen zijn:
  • verlammingen in het gezicht (bijvoorbeeld een scheve mond);
  • verward en incoherent spreken en denken;
  • verlammingen of zwakheid aan arm of been;
  • verlies van of veranderingen in gezichtsvermogen;
  • tintelingen of gevoelloosheid (in ledematen of tong);
  • een plotselinge ernstige hoofdpijn;
  • misselijkheid of braken;
  • slikproblemen;
  • moeilijkheid schrijven of lezen;
  • verlies van de fijne motoriek, zoals trillende handen;
  • verlies van coördinatie;
  • wankel gevoel, evenwichtsverlies en duizeligheid;
  • een abnormale smaaksensatie;
  • bewustzijnsverlies.

Houd in gedachten dat veel van deze symptomen afzonderlijk ook kunnen worden veroorzaakt door andere omstandigheden dan een hersenbloeding.

Complicaties

Wat zijn de complicaties van een hersenbloeding? Afhankelijk van de locatie van de bloeding en hoe lang je hersenen zonder zuurstof waren, kunnen complicaties bestaan uit:
  • verminderde taalvaardigheid
  • vermoeidheid
  • problemen met slikken
  • problemen met he gezichtsvermogen
  • verlammingen of gevoelsstoornissen aan één kant van het lichaam
  • longontsteking
  • cognitieve stoornissen (geheugenverlies, problemen met denken), verwardheid
  • zwelling van de hersenen
  • toevallen
  • depressie, emotionele problemen
  • koorts

Onderzoek en diagnose

Beeldvormend onderzoek wordt gebruikt om de exacte locatie van de bloeding in de hersenen te lokaliseren. Onder meer een CT- of MRI-scan van de hersenen kan worden gedaan. Bloedonderzoek en eventueel een hartfilmpje of een onderzoek van de bloedvaten in de hals, kunnen ook nodig zijn.

Behandeling van een hersenbloeding

De behandeling van een hersenbloeding is afhankelijk van de locatie, oorzaak en omvang van de bloeding. Chirurgie kan nodig zijn om de zwelling te verminderen, opgehoopt bloed te verwijderen en een bloeding te voorkomen. Bepaalde medicijnen kunnen ook worden voorgeschreven. Deze omvatten pijnstillers, corticosteroïden of diuretica teneinde zwelling te verminderen en anticonvulsiva om epileptische aanvallen onder controle te brengen. De behandeling van een hersenbloeding is erop gericht verdere bloedingen te voorkomen door de onderliggende oorzaak te behandelen of weg te nemen.

Preventie: voorkomen van hersenbloedingen

De kans op een beroerte kan verminderd worden door:
  • Het behandelen van hoge bloeddruk: studies tonen aan dat 80% van de patiënten met een hersenbloeding, een voorgeschiedenis hebben van hoge bloeddruk. Het belangrijkste is verandering van voeding, lichaamsbeweging en medicatie.
  • Niet roken.
  • Geen drugs gebruiken. Cocaïne verhoogt het risico van een hersenbloeding.
  • Rij voorzichtig en draag een gordel.
  • Draag altijd een helm op een (motor)fiets.
  • Corrigerende chirurgie. Als een persoon lijdt aan afwijkingen, zoals aneurysma's, kan een operatie helpen om te voorkomen dat deze zwakke plek in de toekomst voor problemen zorgt.

Prognose

Algemeen

Veel mensen die een hersenbloeding hebben gehad, overleven. Overlevingspercentages nemen echter af wanneer de bloeding optreedt in bepaalde delen van de hersenen of als de initiële bloeding erg groot was. In principe moet je binnen drie uur na de start van de intracerebrale bloeding behandeld worden; de resultaten zijn dan over het algemeen beter. Des te langer je zonder behandeling blijft, des te groter de kans dat je ernstige complicaties krijgt, zoals een tweede bloeding of een bloeding op een andere locatie, een infectie, blijvende zenuwschade, een coma en de dood.

Als je de bloeding overleeft, kan het herstel en het revalidatieproces vele maanden duren. De overlevingskansen bedragen ongeveer 60% en grofweg 70% van de mensen die het overleven ervaart langdurige beperkingen na een intracerebrale bloeding zoals:

Binnen enkele weken tot een half jaar kunnen veel uitvalsverschijnselen herstellen. Door oefenen kun je leren met de uitvalsverschijnselen om te gaan. Je kunt ook hulpmiddelen krijgen.

Langetermijnprognose beroerte op jonge leeftijd 'nogal slecht'

Een op de acht jongvolwassenen die in Nederland door een beroerte of hersenbloeding worden getroffen, is 10 jaar nadien nog steeds afhankelijk van zorg, zo blijkt uit een studie uitgevoerd door Frank-Erik de Leeuw en collega’s in Nijmegen (Stroke, 2014; epub 27 februari). Eerdere studies kwamen tot iets minder slechte uitkomsten, zeggen de auteurs, maar die betroffen vaak een wat jongere onderzoeksgroep en hanteerden een minder specifieke vragenlijst. 'Samenvattend: de prognose na een ischemische en hemorragische beroerte op jonge leeftijd is nogal slecht,' aldus de onderzoekers. (Bron: Ned Tijdschr Geneeskd. 2014;158:C2086)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hersenbloeding bij baby'sHersenbloedingen bij baby's, ze komen meer voor dan u denkt. Bij 1 op de 4000 pasgeborenen komt een hersenbloeding voor.…
De oorzaken, symptomen en behandeling van een hersenbloedingDe oorzaken, symptomen en behandeling van een hersenbloedingPer dag worden ongeveer 25 mensen getroffen door een hersenbloeding. Wat is een hersenbloeding? Hoe ontstaat een hersenb…
Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?Een beroerte of infarct kan iedereen overkomen. Hoe sneller je erbij bent als iemand in je omgeving een hersenbloeding o…
Vasculaire dementie: Definitie, symptomen en oorzakenVasculaire dementie: Definitie, symptomen en oorzakenVasculaire dementie is, na Alzheimer, de meest voorkomende vorm van dementie. Dementie is een verzamelnaam voor ziekten…
Ziekte van het centrale zenuwstelsel bij onze huisdierenZiekte van het centrale zenuwstelsel bij onze huisdierenEr volgt nu een aantal belangrijke aandoeningen van het centrale zenuwstelsel die in de meeste gevallen een juiste dierg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • Hans van Maanen. Langetermijnprognose beroerte ‘nogal slecht’. Ned Tijdschr Geneeskd. 2014;158:C2086
  • Hartstichting. Feiten en cijfers over beroerte. https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/feiten-en-cijfers-hart-en-vaatziekten/feiten-en-cijfers-over-beroerte (ingezien op 6-2-2017)
  • Healthline. Intracerebral Hemorrhage. https://www.healthline.com/health/lobar-intracerebral-hemorrhage (ingezien op 6-2-2018)
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/371/hersenbloeding.html
  • http://www.webmd.com/brain/brain-hemorrhage-bleeding-causes-symptoms-treatments
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGZiektebeschrijvingen/NHGZiektebeschrijving/Z016.htm
  • http://www.astrazeneca.nl/patienteninformatie/hart-vaten/beroerte/feiten-beroerte/
  • http://www.kiesbeter.nl/MEDISCHEINFORMATIE/beroerte/beroerte/kosmos/
  • Medical News Today. Brain hemorrhage: Causes, symptoms, and treatments. https://www.medicalnewstoday.com/articles/317080.php (ingezien op 6-2-2018)
  • MedicineNet. Brain Hemorrhage (Brain Bleeding). https://www.medicinenet.com/brain_hemorrhage/article.htm#what_causes_a_brain_hemorrhage (ingezien op 6-2-2018)
  • WebMD. Brain Hemorrhage: Causes, Symptoms, Treatments. https://www.webmd.com/brain/brain-hemorrhage-bleeding-causes-symptoms-treatments#1 (ingezien op 6-2-2018)
  • Afbeelding bron 1: Alila Medical media/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Hersenbloeding (hemorragische beroerte)"

Reacties

Anja Dijkhuis, 28-03-2015 11:41 #8
Ik heb 7 maanden geleden een hersenbloeding gehad. Gelukkig is het REDELIJK goed afgelopen, geen verlammingsverschijnselen enz. Het is alleen dat ik bij snelle bewegingen wel duizelig ben en dat ik loop alsof ik paar borrels op heb. (Ik drink niet) Als ik in ziekenhuis wat dan ook vraag is het antwoord steeds; afwachten. Ik vraag me echt af of en wat en hoeveel beter wordt? Reactie infoteur, 29-03-2015
Over het beloop en eventuele restverschijnselen, kan alleen in algemene zin iets gezegd worden. Dit artikel gaat nader in op deze onderwerpen: http://goo.gl/CSq9Fq

Diane Verschuren, 26-09-2014 21:46 #7
Ik heb 3 jaar geleden hersenbloeding gehad. Gelukkig alles goed gekomen. Alleen mijn geheugen is wat minder. Nu heb ik al een paar dagen iedere keer een verdoofd gevoel in mijn kin, en rechter onderkaak. Okk heb ik regelmatig ineens een zware druk in mijn hoofd. Moet ik nu alert zijn? Reactie infoteur, 07-10-2014
U doet er verstandig aan deze klachten te bespreken met uw huisarts. Niet uitstellen.

Jacqueline, 22-07-2014 13:57 #6
Ik heb een vraag omtrent een bloeding in de hersenstam.als je een bloeding in de hersenstam krijgt moet er dan in het ziekenhuis een ic aanwezig zijn ja of nee? dit is een belangrijke vraag voor me en me dochter.wij willen graag hier een antwoord op.mvg.jacqueline

U. Simones, 05-01-2014 15:22 #5
Ik ben 58 jaar, man, gebruik geen medicijnen of drank.Ik begon zo'n 5 mnd.geleden plotseling met een slissende tong te praten.Ik heb dit nooit eerder gehad.Heeft dit met een probleem in de hersens te maken?

Maria, 15-05-2013 01:33 #4
Mia
Ik ben getrouwd en heb een dochter van 37 jaar en een zoon van 36 jaar en 2 kleindochters. Toen ik 34 jaar oud was heb ik een hersenbloeding gehad daardoor werken mijn hersenen en mijn ledematen niet meer goed samen. Als ik bijvoorbeeld schrift op moet schrijven moet je vooruit denken en dan schrijf ik schift op inplaats van schrift en bij het opschrijven van getallen hoor je bij 37 eerst de 7 en dan pas de 3 dus schrijf ik dit verkeert om op als ik dit niet eerst voor mijn zelf herhaal in mijn hoofd en goed nadenk. dit is nu 25 jaar geleden. 3 September 2012 ben ik van de trap gevallen en ben ik goed verkeert terecht gekomen. Ik ben zeker een dag buiten bewustzijn geweest en van een dag weet ik maar weinig te herinneren. Ze hebben daarna van allerlei onderzoeken uitgevoerd en daardoor hebben ze nu ongeveer 1 week geleden bij mij per toeval een aneurysma gevonden in de hersenen. Nu gaan ze via een kijk operatie via de lies bekijken wat voor een behandeling ik krijg. Een stend plaatsen of een operatie. Ik zou graag willen weten wat voor risico's ik loop en of ik mijn levensstijl moet aanpassen.

Hennie, 09-10-2011 00:01 #3
Ik had de hele dag last van zeurende hoofdpijn, en, snachts in mijn slaap knapte er iets in mijn hoofd.
ik moest overgeven en had erge hoofdpijn.
ook was ik erg verward.
de dokter kwam en gaf me een slaappil dan zou de pijn wel overgaan.
de volgende dag lag ik in coma, dit duurde 3 dagen daarna ben ik geopereerd.
6 weken in het ziekenhuis waarvan ik niet veel meer weet, wel dat ik er ook nog hersenvlies ontsteking bij heb gehad.
nu heb ik na 13 jaar nog evenwichtstoornis en ben altijd moe, ook is mijn geheugen achteruit gegaan.
maar op mijn eigen tempo gaat het al iets beter, het had na alles ook slechter kunnen aflopen.

Josy, 20-07-2011 10:55 #2
Je hebt in elk geval geluk dat je nog in leven bent en het gehaald hebt. Voor mijn man was het te laat en kon geen hulp meer baten. Hij overleed 2 weken geleden aan een beroerte van de hersenstam. Hij was slechts 51 jaar.

Sandra Bradwolff, 18-06-2011 08:00 #1
Ik voelde iets knappen in mijn hoofd, gevolgd door zeer zware hoofdpijnen, ben gelijk naar huis gegaan, omdat ik bij de buren op visite was.
gelijk naar bed en was gelijk in slapp gevallen, daarna had ik 2 week geheugenverlies.
de mri-scan 2 weken daarna, wees een witte vlek uit.
mijn smaak en geur was achteruit gegaan.
ook had ik sinsdien niet meet getekend of geschildert, omdat ik geen vaste hand meer hand.
veel tintelingen in mijn linkerhand, ook veel hoofdpijnen als ik mij forceerde, na het gebeurde.
dit alles was in december 2009.
sinds een half jaar geen zware hoofdpijnen meer, wel blijft het een gevoelige plek.
maar ik kan weer veel dingen, mits ik wel naar mijn lichaam luister.
nu pas word er gezegd, dat het niet pychisch is, na een gesprek met de pychiater.
nu pas eindelijk een bevestiging, dat ik het allemaal wel goed gevoeld had.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersenaandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!