InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Anus: ongemak en aandoeningen

Anus: ongemak en aandoeningen

Anus: ongemak en aandoeningen De anus is het uiteinde van het darmkanaal, waar de ontlasting naar buiten komt. Hier eindigt het spijsverteringskanaal. Bepaalde aandoeningen op of rond de anus kunnen klachten als pijn of ongemak veroorzaken. Welke aandoeningen het meest voorkomen en de behandelingen ertegen.

Anus

Met de anus wordt de eindopening van het darmkanaal bedoeld. De anus is omgeven door twee sluitspieren. De buitenste sluitspier kan men zelf regelen, de binnenste sluitspier niet.

Aambeien

Aambeien kunnen tijdens de zwangerschap ontstaan of door verkeerde voeding. De symptomen zijn vaak jeuk en pijn. Met een andere leefwijze zijn de klachten vaak te verlichten.

Wat zijn aambeien

Wanneer zwellichamen in de anus of het onderste gedeelte van de endeldarm uitzakken, dan spreekt men van aambeien. Er zijn twee soorten aambeien: inwendige aambeien (van buiten niet zichtbaar) en uitwendige aambeien (puilen buiten de anus uit en zijn goed zichtbaar als knobbels. De inwendige aambeien kunnen tijdens het persen ook naar buiten komen. Sommige aambeien zijn zacht en veroorzaken weinig klachten. De harde aambeien doen vaak pijn. Er kan uiteindelijk ook trombose in een aambei ontstaan.

Oorzaken

Bij zwangerschappen ontstaan makkelijk aambeien doordat de spieren allemaal wat slapper worden. Soms hebben mensen er ook gewoon aanleg voor. Bij te hard en te vaak persen kunnen ook aambeien ontstaan. Ook te weinig beweging is een oorzaak.

Symptomen

  • Jeuk aan de anus
  • Pijn aan de anus, die vaak erger wordt tijdens de stoelgang
  • Bloedverlies tijdens de stoelgang

Behandeling

Het is van belang dat er niet te hard geperst wordt tijdens de stoelgang. Door vezelrijk voedsel te eten wordt de ontlasting dunner. Bij het ontbijt een glas lauw water en bruin brood eten helpt al. Verder direct naar de wc gaan bij aandrang, niet ophouden. Bepaalde zalven kunnen jeukstillend en verdovend werken. Gebruik vochtig toiletpapier in plaats van droog papier. Grote aambeien kunnen operatief worden verwijderd en worden verschrompeld middels een injectie. Zwangerschapsaambeien verdwijnen meestal vanzelf weer.

Aarsfistel

Een aarsfistel is een smalle en diep pijpzweer in de directe omgeving van de anus. Vaak staat de aarsfistel in verbinding met de anus of de endeldarm. Een aarsfistel ontstaat vaak na doorbraak van een abces. Een abces is weer een gevolg van een ontsteking. Wanneer de aarsfistel oppervlakkig is, is deze vaak het gevolg van aambeien of een ontsteking. De fistel loopt dan onder de huid in de richting van de anus. Een diepe aarsfistel is wat ernstiger en is vaak het gevolg van een ernstige ontsteking aan de darmwand. De fistelgangen zijn verwijd en verlopen met grillige bochten. Vaak monden ze uit in de endeldarm vlakbij de sluitspier. Deze fistels kunnen zeer pijnlijk zijn. Vaak komt er vuil en vocht uit een fistel. Een fistel heeft niks te maken met hygiëne en het is ook onduidelijk waarom de ene persoon ze wel krijgt en de ander nooit. Soms is de oorzaak van aarsfistels een bepaalde darmziekte.

Behandeling

Bij een oppervlakkige aarsfistel word het dak van de fistel gekliefd. Een diepe aarsfistel vereist een grotere behandeling. Alle fistelgangen moeten worden verwijderd. Tegenwoordig is het ook mogelijk dat men fistelgangen dichtlijmt. Na de operatie kan er een extra bloeding ontstaan, omdat het gebied rond de anus veel bloedvaten bevat. Ook kan het voorkomen dat al dan niet tijdelijke incontinentie ontstaat, omdat er in het gebied van de anus wordt geopereerd.

Aarskloof

Bij een aarskloof ontstaat er een scheurtje in de huid en in het slijmvlies aan de rand van de anus. Meestal zit het scheurtje aan de achterkant van de anus. Het ontstaat door te harde ontlasting. Hierdoor scheurt het slijmvlies en de huid makkelijk, die toch al rond de anus gevoelig is. Omdat het scheurtje pijn veroorzaakt, vooral tijdens de stoelgang, wordt de ontlasting vaak opgehouden, Dit heeft als gevolg dat de ontlasting nog meer van vocht wordt onttrokken en daardoor nog harder wordt. Dit zal uiteindelijk tot nog meer pijn lijden. Een aarskloof kan overigens ook gaan bloeden. Vaak zijn inwendige aambeien de oorzaak van aarskloven.

Behandeling

Het is belangrijk dat de ontlasting zacht gehouden wordt met behulp van andere voeding. Zo verloopt de stoelgang makkelijker en minder pijnlijk. Verder worden zitbaden aangeraden die de huid versoepelen. De pijn wordt hierdoor minder. De patiënt kan een verdovende zalf krijgen die rond de anus moet worden aangebracht. Na ongeveer tien dagen geneest de aarskloof vanzelf. Wanneer deze niet wil genezen, dan kan door middel van een operatie de anus wat worden opgerekt zodat deze niet meer zo makkelijk inscheurt.

Aarsmade

De aarsmade leeft in de anus van de mens en is ongeveer 1 cm lang. Hij is wit van kleur en behoort tot de familie van de draadwormen. Vooral bij kinderen komt de aarsmade veel voor. Dit komt omdat kinderen veel met de handen in de mond zitten en daardoor de eitjes mee naar binnen nemen. In huisdieren komt de aarsmade niet voor. Ze kunnen tot drie weken overleven op bijvoorbeeld kleding en andere voorwerpen. Kinderen krabben vaak aan hun billen omdat het jeukt, waarna de eitjes onder de nagels terecht komen en zo verder verspreid worden. De aarsmade leeft in de dikke darm en in de blinde darm en legt de eitjes rond de huid van de anus. Een aarsmade is in vijf tot zeven weken volwassen. De aarsmade veroorzaakt niet veel schade aan het lichaam, hooguit wat lichte buikpijn. Omdat de aarsmade naar buiten komt om daar de eitjes te leggen, veroorzaakt hij vooral jeuk. De made legt 5000 tot 15000 eitjes. De aarsmade komt met de ontlasting vaak mee naar buiten, deze zijn als kronkelende witte wormpjes in de ontlasting waar te nemen.

Behandeling

Het is belangrijk dat de hygiëne in stand wordt gehouden, omdat er anders herbesmetting plaats vindt. Dus niet krabben, en de handen steeds goed wassen. Ook kleding en speelgoed wassen. De infectie zelf kan met een wormdodend middel worden behandeld. Zonder recept zijn wormdodende middelen bij de apotheek verkrijgbaar, maar men kan ook ervoor naar de huisarts gaan. houdt er rekening mee dat wanneer een gezinslid besmet is, de anderen het ook vaak zullen zijn. Controleer hier even goed op. Vooral kinderen besmetten elkaar snel.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en aambeienZwanger en aambeienZwanger en aambeien, veel zwangere vrouwen hebben er last van. Aambeien (haemorrhoïden) zijn vaak pijnlijk en lastig. Zw…
Aambeien zijn vervelendEr zijn veel mensen die last hebben van aambeien. Hieronder wordt beschreven wat aambeien zijn, waar ze zitten en hoe u…
Aarsmaden bij mensenWat zijn aarsmaden? Aarsmaden zijn kleine wormpjes die parasitair voor kunnen komen in de dikke darm van de mens. Veel k…
Wat zijn aambeien (Hemorroïden)?Rond de anus lopen een aantal ringvormige bloedvaten. Het vullen van bloedvaten met bloed zorgt samen met de kringspiere…
Bloed in de ontlasting – Wat kan de oorzaak zijn?Bloed in de ontlasting – Wat kan de oorzaak zijn?Bloed in de ontlasting kan natuurlijk nooit een goed teken zijn. Het advies in zo’n geval is dus om meteen de huisarts t…

Reageer op het artikel "Anus: ongemak en aandoeningen"

Reactie

Anoniem, 13-03-2010 11:12 #1
Na een operatie, die goed geslaagd is, ben ik echter met een volgend ongemak naar huis gekomen (anuskloof). De zalf die ze mij hebben voorgeschreven, heeft echter na 5 weken niets geholpen. Nu zou er nog een mogelijkheid zijn met een zalf van Nederland die zou moeten klaargemaakt zijn. Waar moet ik daar voor terecht? Reactie infoteur, 13-03-2010
Ik neem aan dat je uit België komt, kan dit dan niet via je huisarts? Bedenk wel dat een zalf meestal 2-3 maanden moet inwerken voorsat je verbetering merkt, vijf weken is dsn nog erg kort.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 01-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!