InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie voor stoffen

Allergie voor stoffen

Allergie voor stoffen Een allergie kan licht van aard zijn, maar ook levensbedreigend. Een veel voorkomende allergie is eczeem en hooikoorts, dit is een allergische reactie. Er zijn divers behandeling tegen allergieën, meestal verlichten ze de klachten en geven zelden genezing. Een allergie voor stof komt vaak voor. Een allergietest kan de diagnose stellen.

Allergie

Een allergie is een abnormale reactie op een stof die van buiten het lichaam afkomstig is en in contact komt het het lichaam. Een allergie ontstaat vanuit het afweersysteem. Normaal herkent het lichaam schadelijke stoffen, zodat het hier maatregelen tegen kan treffen zoals bescherming of opruiming. Bij een allergie reageert het afweersysteem overdreven op onschuldige stoffen. Een stof waartegen het lichaam zo overdreven reageert noemt men dan een allergeen. De allergie uit zich van een lichte jeuk of uitslag tot zeer ernstige eczeem of last van de slijmvliezen en astma. De verschijnselen komen naar boven door de stof histamine. Histamine komt vrij wanneer het lichaam antistoffen aanmaakt als reactie op de stoffen.

Typen

Er zijn twee typen allergische reacties te onderscheiden:

delayed type-reactie:

Deze treed niet direct op maar pas na een aantal dagen. Dit komt niet door de histamine maar door de witte bloedcellen. Een voorbeeld hiervan is het contacteczeem. Bij het in aanraking komen van een bepaalde stof, zoals wasmiddelen, chemische middelen, stoffen of metalen, treedt er niet direct een reactie op. Pas na twee tot drie dagen begint de huid rood te kleuren en te jeuken. Het beste is om contact met stoffen waar men allergisch voor is te vermijden. Soms verdwijnt de allergie ook weer, men ziet dit wel eens bij jonge kinderen met eczeem, die eroverheen groeien. Voor astmapatiënten is het belangrijk om hun huis goed stofvrij te houden. Wanneer men op vakantie gaat, is het overigens ook mogelijk om naar een speciale vakantiewoning te vragen, deze worden dan extra goed schoon en stofvrij gemaakt. Het ontlopen van pollen is helaas onbegonnen werk: ze hangen overal in de lucht. Vooral het voorjaar en najaar brengen veel pollen met zich mee. Bepaalde medicijnen onderdrukken de verschijnselen hiervan. Ook kan er een langdurige kuur worden genomen om de gevoeligheid voor pollen in de lucht sterk te verminderen. Deze kuur bestaat uit druppels die men dagelijks moet innemen. Er worden dan zeer kleine hoeveelheden anti-allergeen toegediend. In het begin kunnen daardoor de klachten verergeren. Doel is uiteindelijk dat het lichaam gewent raakt aan het allergeen en niet meer overdreven reageert. Deze kuur kan enkele jaren duren.

immediate type-reactie:

Wanneer de allergie onmiddellijk optreedt bij het in aanraking komen met een allergeen, dan noemt men dit een immediate type-reactie. Dit kan hooikoorts zijn, of een allergie voor huisstofmijt (astma). ook allergieën voor bepaalde voedingsstoffen en medicijnen kunnen direct optreden. De directe werking kan ook gevaarlijk zijn. Bij een allergie voor wespensteken, begint het lichaam met de aanmaak van zeer veel histamine. De bloeddruk kan hierdoor heel erg verlagen en de patiënt raakt in shock. Er is dan heel snel hulp nodig. Mensen met een allergie voor wespensteken hebben ook vaan een antigif bij zich, die ze direct kunnen toedienen. Overigens treedt een allergische reactie altijd pas op na een tweede steek: bij een eerste steek gebeurt er nog niks in het lichaam. Niemand kan dus, na een eerste keer te zijn gestoken, zeggen dat hij/zij niet allergisch is. Een allergische reactie op voedsel kan de luchtpijp doen zwellen waardoor er verstikking dreigt. Mensen met bijvoorbeeld een notenallergie moeten heel voorzichtig zijn, omdat in heel veel voedsel noten zitten verwerkt. Producten zonder noten maar verwerkt in een fabriek waar wel met noten word gewerkt, kunnen sporen van noten bevatten. De fabrikant moet dit altijd op de verpakking vermelden.

Erfelijk

Sommige allergieën ontstaan vanzelf. Een van de redenen is het opgroeien in een te steriele omgeving, waardoor het lichaam niet de kans krijgt een goed immuunsysteem op te bouwen. Ouders die de hele dag het huis poetsen en het kind brandschoon houden, maken het kind hiermee juist vatbaarder voor latere allergieën. Huisdieren schijnen een goed afweersysteem bij kinderen op te bouwen. Soms is een allergie ook erfelijk, zoals eczeem en hooikoorts. Wanneer een van de ouders deze heeft, dan heeft het kind grote kans om ook deze allergie te ontwikkelen. Hier is niks tegen te doen omdat het in de genen zit. Wanneer beiden ouders een allergie hebben, is de kans nog groter hierop. Vaak ziet men ook een combinatie van allergieën: een belangrijk voorbeeld is hooikoorts in combinatie met eczeem. Het betreft dan geen contacteczeem. De eczeem verminder vaak wanneer men bijvoorbeeld tapijten, huisdieren en knuffels verwijderd, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Allergologie en dermatologie

Een allergoloog houdt zich bezig met de behandeling van allergische reacties zoals astma, hooikoorts en netelroos. Men kan hier terecht voor onderzoek en behandeling van deze allergieën, maar ook voor andere allergische reacties. Een dermatoloog is een huidspecialist en houdt zich onder andere bezig met eczeem, zowel de natte als de droge vorm. Hier kan men terecht voor onderzoek en behandeling van allergische huidreacties.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.prevalin.nl/hooikoorts/

Reageer op het artikel "Allergie voor stoffen"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-09-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!