InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Achillespees en aandoeningen

Achillespees en aandoeningen

Achillespees en aandoeningen Achilles was geen bestaand figuur maar een uit de mythologie. Bij Achilles denken we gelijk aan de achillespees. Wat doet deze pees? In ieder geval word al snel duidelijk dat we zonder deze pees maar zeer moeilijk kunnen lopen. Een heel belangrijke pees dus. Welke aandoeningen er kunnen ontstaan aan de achillespees en verder het achillespeesreflex: dat niks met de achillespees van doen heeft. De achillespees is de pees waarmee de kuitspier met de hiel is verbonden. De belangrijkste aandoening is een gescheurde achillespees.

Achilles

De benaming achillespees komt van de Griekse mythologie en Griekse figuur Achilles. Achilles is dus geen persoon die daadwerkelijk heeft bestaan, maar is afkomstig van de mythologie. Achilles deed mee met de Trojaanse oorlog. Hij was de zoon van Peleus en de zeenimf Thetis. Zijn hiel was zeer gevoelig en dit werd dan ook zijn dood. Een giftige pijl raakte zijn hiel en Achilles stierf. Er is overigens een prachtige film over Achilles: Troy.

Functie

De achillespees is de grootste en sterkste pees van het lichaam. De achillespees bestaat uit het samenkomen van twee kuitspieren. Deze kuitspieren zijn actief wanneer men op de tenen gaat staan. De achillespees bevestigd de kuitspieren aan het hielbeen. Bij hardlopen komt er grote druk op de achillespees te staan. Zonder achillespees is het niet mogelijk om normaal te kunnen lopen.

Gescheurde achillespees

De meest voorkomende aandoening is een gescheurde achillespees. Dit komt redelijk veel voor bij hardlopers, omdat de achillespees de grote druk niet meer aankant en scheurt. Ook bij plotseling heftige bewegingen van het enkelgewricht, waardoor de pees overrekt wordt, kan hij scheuren. Dit kan voorkomen wanneer de achillespees niet stevig genoeg is aangelegd of verzwakt is. Het meest komt een gescheurde achillespees voor bij sportende mannen tussen de dertig en veertig jaar. Er word gelijk duidelijk hoe belangrijk de achillespees is wanneer deze gescheurd is: lopen lukt dan bijna niet meer. Om er zelf achter te komen of de pees gescheurd is, ga je in buikligging op tafel liggen. Laat iemand in je kuit knijpen. Wanneer de voet beweegt, is de pees niet gescheurd of niet volledig. Wanneer de voet niet beweegt, is deze volledig gescheurd. Ga dan zo snel mogelijk naar het ziekenhuis omdat de kans op genezing het groots is wanneer het direct wordt behandeld.

Behandeling

Bij het scheuren van de achillespees is het belangrijk naar een arts te gaan. Deze zal de kuit aftasten en voelt dan vaak een duidelijke onderbreking. De voet kan niet meer bewogen worden. De pees kan gehecht worden doordat de twee uiteinden tegen elkaar gelegd worden en vast gezet worden. Een andere methode is dat de voet wordt ingegipst. Dit wordt in rekstand gedaan. Door deze stand komen de uiteinden van de pees tegen elkaar te liggen en kunnen zo aan elkaar groeien. De achillespees zal doorgaans goed genezen. Soms is er fysiotherapie bij nodig.

Achillespeesontsteking

Een achillespeesontsteking ontstaat vaak door overbelasting van de achillespees. Dit begint met pijn in de vroege ochtend of tijdens het trainen, maar kan na verloop overgaan in een constante pijn. Vaak is er ook een zwelling boven de hiel te zien. Het is vaak een ontsteking van de koker waarin de achillespees zich bevindt. Vaak hoort men ook kraken tijdens de beweging. Wanneer de ontsteking chronisch wordt, ontstaat er een verdikking tussen de peesschede als gevolg van verklevingen. Het is daarom zaak om niet te lang te wachten met behandeling.

Een andere ontsteking van de achillespees is de slijmbeursontsteking. De slijmbeurs is een met vocht gevulde zak en vangt wrijving tussen twee onderdelen op. In dit geval tussen de achillespees en het hielbeen. Door ouderdom en minder rekbaarheid van de achillespees kunnen ontstekingen wat makkelijker voorkomen. Ook een verschil in beenlengte kan een ontsteking veroorzaken.

Behandeling

Bij ontstekingen helpt het om de ontstoken achillespees te koelen met ijs. Bepaalde oefeningen bevorderen het herstel. De sporttrainer of fysiotherapeut kan hierbij helpen. Het is belangrijk om hierbij de spier te blijven stretchen, omdat in rust de spiersterkte al snel afneemt. Bij een afwijking in beenlengte kan een steunzool uitkomst bieden.

Achillespeesreflex

Bij de achillespeesreflex word het been op het andere been gelegd in een gebogen houding. De voet word gestrekt. Vervolgens word er met een hamer op de achillespees getikt. Als reactie moet de voet zich nu terug buigen. Dit heet een spierrekkingsreflex. Deze test word uitgevoerd om te kijken of er een rughernia aanwezig is, en heeft dus niks te maken met de achillespees zelf. Dit komt omdat deze reflex verloopt via bepaalde zenuwwortels.
Gerelateerde artikelen
De achillespees en de blessuresDe achillespees is de sterkste pees in het menselijk lichaam. De pees heeft zijn naam te danken aan de Griekse mythologi…
Pijn aan achillespeesPijn aan achillespeesPijn aan de achillespees komt vaak voor, vooral bij mensen van middelbare leeftijd die ook nog eens sporten. De oorzaak…
Achillespeesruptuur - Symptomen en behandelingAchillespeesruptuur - Symptomen en behandelingDe achillespees ruptuur is een aandoening waarbij er een (gedeeltelijk of volledige) gescheurde achillespees is ontstaan…
Pijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de achillespees? Behandeling achillespeesontstekingPijn aan de hiel en een lichte zwelling onderaan het been kunnen erop wijzen dat je last hebt van een blessure aan de ac…
Oorzaken, symptomen en behandeling achillespeesblessureDe kuitspier (m. triceps surae) bestaat uit drie spieren (m. soleus, m. gastrocnemius en m. plantaris). Aan de kuitspier…
Bronnen en referenties
  • Filmpje achillespeesreflex: http://fysiovaardig.boom.nl/?id=bju240407.30072008140505
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Achillespees

Reageer op het artikel "Achillespees en aandoeningen"

Reactie

J. A. Kruimink Struyck, 16-06-2013 08:18 #1
LS
Ben 77 jaar en bult op achillespees. Geen pijn, wel wat stijf. geen woeste sport. wel licht fitness oefeningen. Kan die pees scheuren? Heb wel artrose in knie, eigenijk overal met oefeningen wel te doen.
Vr.gr
Hanneke kruimink Struyck

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!