InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Abces: ontstekingsreactie

Abces: ontstekingsreactie

Abces: ontstekingsreactie Een abces bestaat uit een bultje of verdikking waarachter etter zit. Meestal komt deze voor op de huid, maar soms ook in het lichaam. In het lichaam kan het doorbreken naar andere organen, wat gevaarlijk is. Een koud abces doet vaak het ontstaan van tuberculose vermoeden. Een abces moet vaak worden leeggeknepen om goed te kunnen genezen, medicijnen worden weinig gegeven. Steenpuisten vallen ook onder het abces.
Een abces is een opeenhoping van etter, die ontstaan is uit de afbraak van weefsel. Deze etter bevindt zich in een holte met een stevig omhulsel.

Ontstaan

Meestal ontstaat een abces doordat het lichaam binnengedrongen bacteriën niet aan kan. Het afweer mechanisme werkt dan niet voldoende en de bacteriën veroorzaken ontstekingshaarden. De bacteriën kunnen dan in korte tijd een groot aantal cellen vernietigen. Hierdoor ontstaat er etter. Etter ontstaat dus doordat er een afbraak van weefsel plaatsvindt. Etter bestaat ook uit de witte bloedcellen die op de bacteriën worden afgestuurd. Alles tezamen hoopt zich in een holte, die omgeven is met een stevig kapsel. Aan de buitenkant van het lichaam is dit te zien als een bultje of puntje. Wanneer het abces op spanning staat, ontstaat er een gaatje waardoor de etter naar buiten komt.

Soorten abcessen

Warm abces

Een warm abces is kenmerkend door de ziekteverschijnselen zoals koorts. Het abces is gezwollen en doet pijn. De kleur van het abces is rood en er treedt vaak koorts bij op. Het abces voelt warm aan, zo ook de huid eromheen.

Koud abces

Een koud abces is blauwrood van kleur en voelt niet warm aan. Er is vaak ook geen pijn aanwezig. Bij tuberculose komt vaak een koud abces voor. Vaak is dit dan ook een van de eerste verschijnselen waardoor tuberculose wordt vermoed. Vroeger was tuberculose vaak dodelijk, tegenwoordig is deze goed met medicijnen te behandelen.

Inwendig abces

Een inwendig abces ontstaat vaak in de wand van een orgaan. Ze kunnen in slechte gevallen doorbreken naar een lichaamsholte zoals de buikholte of de borstholte. Bij een blinde darm ontsteking kan deze ook overgaan in een abces, waarbij het abces kan doorbreken naar de buikholte en veroorzaakt zo een buikholte-ontsteking. Een blindedarmontsteking is daarom dan ook erg gevaarlijk en moet direct behandeld worden.

Oppervlakkig abces

Een oppervlakkig abces bevindt zich op de huid en wordt veroorzaakt door een ontsteking in de huid of in het onderhuids bindweefsel.

Tandabces

Een abces rond de tanden en wortelpunten wordt een tandabces genoemd. Soms lopen mensen al jaren met een abces rond zonder dat ze het in de gaten hebben. Ze voelen dan geen pijn. Vaak is de tand of kies levenloos geworden, hij is dan donkerder van kleur. Een acuut tandabces word wel herkend door de pijn die ermee gepaard gaat. Vaak is een wortelkanaalbehandeling nodig.

Behandeling

Bij een blindedarmontsteking is haast geboden, om te voorkomen dat er een abces ontstaat dat naar de buikholte toe uitbreekt. Bij inwendige en oppervlakkige abcessen wordt het abces geopend en de etter wordt afgevloeid. De wond moet goed schoon gehouden worden en het gaasje wat erop zit moet gedurende een aantal dagen iedere dag verschoont worden. Soms wordt er nog een ontsmettende zalf meegegeven, die dan op en rond de wond moeten worden aangebracht bij het verschonen van het gaasje. Medicijnen hebben vaak weinig zin, omdat de etter veelal ondoordringbaar is voor de medicijnen. Heel soms wordt antibiotica gegeven. Bij een tandabces is een wortelkanaalbehandeling soms nodig, Dit is geen prettige behandeling maar wel noodzakelijk om te voorkomen dat het abces zich verder uitbreidt en hierdoor tanden en kiezen verloren kunnen gaan. In geval van steenpuisten, dit zijn zeer harde abcessen, mag er niet in gesneden worden. Deze genezen doorgaans vanzelf weer maar zijn wel erg besmettelijk. Ga niet zelf beginnen met het uitknijpen van het abces. Vaak blijft men dagenlang knijpen en blijft er nieuwe etter ontstaan. Ook blijft er telkens pijn. Beter is om dit goed en deskundig in 1 keer door een arts te laten doen, deze kan ook beter zeggen of er nog een nabehandeling nodig is.

Voorkomen

Het voorkomen van een abces is niet altijd mogelijk. Continue dringen bacteriën ons lichaam binnen en het lichaam is normaal gesproken prima in staat deze op te ruimen. Alleen in bepaalde gevallen wordt het even te veel en ontstaat er een abces. Bij tandabcessen is het belangrijk dat er sprake is van een goede mondhygiëne, zodat bacteriën weinig kans maken. Steenpuisten zijn besmettelijk, probeer er daarom niet overheen te wrijven en dek ze eventueel af. Men kan zichzelf en anderen zo minder makkelijk besmetten. Soms is een abces het gevolg va een ziekte, zoals de ziekte van Crohn waarbij abcessen ronde anus veel voorkomen. Ook dit is dan niet te voorkomen. Een goede hygiëne bij wondjes is belangrijk, zodat bacteriën niet de kans krijgen om het lichaam binnen te dringen via der wond. Behandel daarom iedere wond zorgvuldig, spoel deze schoon, ontsmet hem en dek hem af. Geef bacteriën geen kans om abcessen te veroorzaken.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen steenpuisten?Wat te doen tegen steenpuisten?Wanneer een puistje steeds groter wordt en er etter in begint te vormen, kan je gelijk denken aan een steenpuist. Lees i…
Abces zelf behandelenAbces zelf behandelenEen abces komt op meerdere plaatsen en met verschillende oorzaken voor: in de buik, aan een tand of kies, bij de ziekte…
Wat is een steenpuistWat is een steenpuistDe meeste mensen hebben er wel eens last van. Een grote rode en pijnlijke steenpuist. Hoe ontstaat een steenpuist nou ei…
Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Wat is een steenpuist en hoe behandel je deze?Een steenpuist of furunkel is een pijnlijke rode bult met een gele puskop erop. Een steenpuist ontstaat als gevolg van e…
Blindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingPlotselinge heftige buikpijn kan duiden op een acute ontsteking van de blinde darm. Een appendicitis komt vooral voor bi…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Abces

Reageer op het artikel "Abces: ontstekingsreactie"

Reactie

Mirella, 01-03-2016 21:35 #1
Ik heb last van abces bij mijn tand, kan de dokter die ook door priken?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!