InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vieze smaak in de mond: oorzaken, behandeling en zelfzorg

Vieze smaak in de mond: oorzaken, behandeling en zelfzorg

Vieze smaak in de mond: oorzaken, behandeling en zelfzorg Een bittere, slechte of vieze smaak in je mond terwijl je iets bitters consumeert, zoals cichorei (gebruikt als koffievervanger) of zwarte koffie (die gemaakt is met kokend water), is normaal. Last hebben van een chronische bittere smaak in je mond, ongeacht wat je eet of drinkt, is echter niet normaal en kan wijzen op een onderliggende aandoening. Er zijn meerdere oorzaken van een bittere of vieze smaak in de mond, zoals zwangerschap, droge mond en zuurbranden. Afhankelijk van de oorzaak, kan een bittere smaak in je mond gepaard gaan met andere symptomen, zoals een slechte adem of andere klachten. Behandeling van een vieze smaak in de mond kan bestaan uit zelfzorg, maar soms is het verstandig de huisarts te raadplegen, vooral als de bittere smaak in de mond constant aanhoudt.

Oorzaken van een vieze smaak in de mond

Het ervaren van een vieze of bittere smaak in de mond hebben duidt vaak niet op een ernstig probleem, maar het kan wel je dagelijks leven verstoren en van invloed zijn op wat je eet en hoe je dat beleeft.

Mondbranden

Mondbranden staat ook bekend als brandende mond syndroom, wat uit het Engels komt: Burning Mouth Syndrome (BMS). Mondbranden veroorzaakt een ​​brandend gevoel in de mond dat zeer pijnlijk kan zijn. Deze symptomen kunnen voorkomen in een deel van de mond of in de hele mond. Het kan ook een gevoel van droge mond en een bittere of metaalachtige smaak geven. Mondbranden komt voor bij zowel vrouwen als mannen, vooral bij vrouwen die in de overgang zitten. Soms heeft een brandende mond geen herkenbare oorzaak. Artsen vermoeden dat dit te wijten is aan schade aan de zenuwen in de mond. Het kan ook worden geassocieerd met onderliggende aandoeningen of behandelingen voor aandoeningen zoals diabetes mellitus, kankerbehandeling en hormonale veranderingen tijdens de overgang.

Bittere smaak in de mond tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, PixabayBittere smaak in de mond tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, Pixabay

Zwangerschap

Het vrouwelijke hormoon oestrogeen, dat fluctueert tijdens de zwangerschap, kan de smaakpapillen veranderen. Veel vrouwen melden een bittere, metaalachtige smaak of 'bloedsmaak' in de mond, die ze soms zelfs in hun keel 'proeven', als ze zwanger zijn. Dit verdwijnt meestal later in de zwangerschap of na de bevalling.

Droge mond

Het gevoel van een droge mond, ook wel xerostomie genoemd, kan worden veroorzaakt door een afname van de speekselproductie of verandering in de samenstelling van speeksel. De afname van speeksel kan een aantal oorzaken hebben, waaronder:
  • veroudering
  • bepaalde medicijnen
  • een auto-immuunziekte, zoals het syndroom van Sjögren, waarbij vooral traan- en speekselklieren ontstoken raken wat overmatige droogheid in de mond en ogen veroorzaakt
  • roken

Zonder een juiste speekselproductie kan je smaak veranderen. Dingen kunnen bijvoorbeeld meer bitter smaken, minder zout of juist een zoute smaak in de mond. Bovendien kan gebrek aan speeksel problemen geven bij het slikken (moeite met slikken) of spreken, en mensen met deze aandoening kunnen meer last krijgen van gaatjes en tandvleesontstekingen.

Zure reflux

Zure reflux, ook wel gastro-oesofageale refluxziekte (GORZ) genoemd, treedt op wanneer de onderste slokdarmsfincter zwakker wordt, waardoor voedsel en maagzuur vanuit je maag omhoog kan stromen naar de slokdarm en de mond. De onderste slokdarmsfincter is een spier onderaan de slokdarm, de buis die voedsel van de mond naar de maag brengt. Omdat dit voedsel uit de maag spijsverteringszuur en enzymen bevat, kan het leiden tot een vieze smaak in je mond. Andere symptomen zijn onder meer:

Vieze smaak in de mond door medicatie / Bron: Stevepb, PixabayVieze smaak in de mond door medicatie / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicijnen en vitaminesupplementen

Zodra je lichaam bepaalde soorten medicatie heeft opgenomen, worden restanten van de medicatie uitgescheiden in het speeksel. Als een medicijn of supplement bittere of metaalachtige elementen bevat, kan het bovendien een bittere smaak in je mond achterlaten. Veel voorkomende boosdoeners zijn:
  • het antibioticum tetracycline
  • lithium, dat wordt gebruikt voor de behandeling van bepaalde psychiatrische stoornissen (o.a. depressie)
  • bepaalde hartmedicijnen
  • vitaminen en supplementen die zink, chroom of koper bevatten

Ziekten en infecties

Wanneer je verkouden bent, griep of sinusitis (bijholteontsteking) of een andere ziekte hebt, geeft het lichaam op natuurlijke wijze een eiwit af dat door verschillende cellen in het lichaam wordt gemaakt om ontstekingen te genezen. Vermoedelijk dat dit eiwit ook van invloed is op de smaakpapillen, wat een verhoogde gevoeligheid voor bittere smaken veroorzaakt als je ziek of grieperig bent.

Kankerbehandelingen

Bestraling (radiotherapie) en chemotherapie kunnen de smaakpapillen irriteren, waardoor veel etenswaren, waaronder water, een metaalachtige of bittere smaak kan aannemen.

Pijnboompitten

Hoewel het geen allergie is, kunnen sommige mensen een reactie krijgen op pijnboompitten die een bittere of metaalachtige smaak achterlaat in de mond ongeveer 12 tot 48 uur na het eten van de pitjes. Het is niet precies bekend waarom dit gebeurt, maar mogelijk dat het iets te maken heeft met een contaminant die wordt gebruikt in het verwerkingsproces, een genetische aanleg, of de olie van de noot die ranzig wordt.

Roken

Roken schaadt de smaakzin en roken kan dan ook de oorzaak zijn van het ervaren van een constante bittere smaak in je mond. De reden dat roken een slechte smaak veroorzaakt, is dat tabak giftige stoffen bevatten die de smaakpapillen beschadigen.

Candidainfectie in de mond / Bron: Adam J/Shutterstock.comCandidainfectie in de mond / Bron: Adam J/Shutterstock.com

Schimmelinfectie (candida)

Een schimmelinfectie in de mond kan zorgen voor witte plekken en vlekken op de keel en tong. Een onaangename smaak in de mond is een van de symptomen van een schimmelinfectie in de mond.

Ouder worden

Naarmate je ouder wordt, verlies je veel van je smaakpapillen en dit zorgt ervoor dat veel oudere mensen een bittere smaak in hun mond ervaren. Een smaakstoornis bij ouderen komt zeer vaak voor. Een aantal factoren draagt ​​ertoe bij dat veel ouderen een bittere smaak in hun mond hebben. Dit zijn verlies van zintuiglijke smaakpapillen, toegenomen medicatiegebruik en een verminderde speekselproductie.

Vitaminetekort

Als je een constante bittere of zure smaak in de mond hebt, kan dit te wijten zijn aan een ernstig vitaminetekort. Vitaminen en voedingsstoffen zijn nodig om het lichaam goed te laten functioneren, waaronder de smaak- en reukfuncties. Zink is bijvoorbeeld nodig voor de zintuigen van smaak en geur. Niet alleen een zinktekort, maar ook te veel zink kan leiden tot een slechte smaak in de mond en tot andere complicaties. Een vitamine B12-tekort kan ook smaakverlies veroorzaken.

Slechte mondhygiëne

Slechte mondhygiëne is ook een mogelijke oorzaak voor een bittere smaak in de mond. De vieze smaak kan erger worden, afhankelijk van wat je eet en of je rookt. Regelmatig je tanden poetsen en flossen helpt om bacteriën tussen tanden en rondom het tandvlees te verwijderen en tandvleesaandoeningen te voorkomen. Een aanhoudende slechte smaak in de mond kan een teken zijn van tandvleesontsteking.

Water drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comWater drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com

Zelfzorg

Algemene maatregelen

Er zijn enkele maatregelen die je thuis kunt nemen om de bittere smaak in je mond te verlichten en zelfs te voorkomen:
  • Veel water drinken en kauw op suikervrije kauwgom om de speekselproductie te verhogen.
  • Betracht goede mondhygiëne. Poets twee keer per dag gedurende twee minuten je tanden en flos dagelijks. Ga iedere zes maanden voor controle naar je tandarts.
  • Verminder het risico op reflux door gewicht te verliezen bij overgewicht, vermijd pittig of vet voedsel, stop met roken, beperk je alcoholgebruik en eet kleine, frequente maaltijden in plaats van grote.
  • Vraag je arts om van medicijnen te wisselen als je merkt dat een bepaald medicijn een bittere smaak geeft. Stop nooit op eigen houtje met het nemen van medicijnen.

Mond spoelen met zuiveringszout

Zuiveringszout kan bacteriën neutraliseren die na het eten een bittere smaak in je mond veroorzaken. Zuiveringszout (natriumbicarbonaat) is van nature alkalisch en kan helpen schadelijk zuur in je mond te verminderen. Er wordt aanbevolen om je mond te spoelen met zuiveringszout als je last hebt van bitterheid in je mond. Als de bittere smaak in je mond wordt veroorzaakt door zuurbranden, dan kan het helpen de hoeveelheid zuur in je maag te verminderen door zuiveringswater te drinken. Zuiveringszout is een effectieve en natuurlijke remedie tegen brandend maagzuur. Meng een halve theelepel zuiveringszout in een glas water. Drink dit mengsel vervolgens op; doe dit na de (warme) maaltijd of 's ochtends vroeg.

Tong schrapen
Borstel of schraap je tong om een ​​bittere smaak in je mond kwijt te raken. Het poetsen van je tong helpt om bacteriën en gisten die zich daar ophopen en je smaak verstoren, te verwijderen. Je kunt hiervoor een tongschraper gebruiken.

Citrusvruchten eten

Het eten van citrusvruchten kan helpen om een bittere smaak uit je mond te verwijderen. Dit is vooral zinvol als je een slechte smaak in je mond hebt door veroudering, een wondje, zwangerschap of kanker, omdat de scherpe smaak van de citrusvruchten de smaakpapillen stimuleert. Fruit zoals citroenen, sinaasappels en grapefruits helpen ook meer speeksel te krijgen en zo de slechte smaak uit je mond te spoelen.

Behandeling van een bittere smaak in de mond

Behandeling van een chronische bittere smaak in de mond zal afhangen van wat de onderliggende oorzaak is. De (huis)arts zal eerst naar je klachten informeren, je medische voorgeschiedenis in ogenschouw nemen en de medicijnen die je inneemt doornemen en vervolgens een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Soms is bloedonderzoek nodig om onderliggende aandoeningen uit te sluiten.

Als zure reflux de bittere smaak veroorzaakt, kan de arts antacida voorschrijven; deze medicijnen neutraliseren het maagzuur. Als het gaat om diabetes type 2, kan de arts je een medicijn voorschrijven zoals metformine. Metformine verlaagt het bloedglucose. Als bekend is dat bepaalde medicijnen die je neemt een bittere smaak veroorzaken, kan de arts mogelijk een alternatief voorschrijven.

De huisarts kan je ook verwijzen naar:
  • een tandarts bij vermoeden dat de bittere smaak verband houdt met een tandheelkundig probleem.
  • een endocrinoloog als het wordt geassocieerd met een ziekte zoals diabetes mellitus.
  • een reumatoloog als blijkt dat je het syndroom van Sjögren hebt.

Prognose vieze smaak in de mond

Een bittere smaak in je mond hebben, zelfs als je niets bitters eet of drinkt, is een veel voorkomend probleem. De meeste oorzaken zijn behandelbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bittere smaak in de mond door pijnboompittenBittere smaak in de mond door pijnboompittenPijnboompitten zijn een lekkere toevoeging aan salades, soepen en andere gerechten. Echter kunnen mensen na het eten van…
Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn?Ik heb een rare smaak in mijn mond; wat kan het zijn?Heb je een rare smaak in je mond? Een bittere smaak of gewoon een vieze smaak? De oorzaak kan erg verschillen. Voeding k…
Bittere smaak in mond: Oorzaken van bitter smaakgevoelBittere smaak in mond: Oorzaken van bitter smaakgevoelEen bittere smaak in de mond resulteert mogelijk uit een aantal tijdelijke of chronische aandoeningen zoals een infectie…
Breng je lichaam in balans met bitterstoffenBreng je lichaam in balans met bitterstoffenDe bittere stoffen uit planten zijn een soort superfood. Ze remmen de eetlust, activeren de spijsvertering, versterken h…
De gezonde eigenschappen van de Noni vruchtDe gezonde eigenschappen van de Noni vruchtDe Noni vrucht is een vrucht die steeds populairder wordt vanwege de gezonde eigenschappen. Het sap van de Noni wordt ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • Healthline. What Causes a Bitter Taste in the Mouth? https://www.healthline.com/health/bitter-taste-in-mouth (ingezien op 23-2-2018)
  • Healthyandnaturalworld.Bitter Taste in Mouth: Causes and Treatments. https://www.healthyandnaturalworld.com/bitter-taste-in-mouth/ (ingezien op 24-2-2018)
  • Koffiebean. 5 oorzaken waarom koffie bitter smaakt. https://koffiebean.nl/koffie-smaakt-bitter/ (ingezien op 23-2-2018)
  • Natural News. How to get rid of the bitter taste in your mouth. https://www.naturalnews.com/042481_bitter_taste_mouth_oral_hygeine.html (ingezien op 23-2-2018)
  • Afbeelding bron 1: Zerocool, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Adam J/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Mimagephotography/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Vieze smaak in de mond: oorzaken, behandeling en zelfzorg"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!