InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien: symptomen, genezen en behandeling hemorroïden

Aambeien: symptomen, genezen en behandeling hemorroïden

Aambeien: symptomen, genezen en behandeling hemorroïden Aambeien symptomen kunnen bestaan uit een pijnlijke zwelling of een harde bult of knobbel rond de anus; helder rood bloed op de uitwerpselen (poep); scheuren of abcessen rond de anus; branderigheid, irritatie en jeuk; een oncomfortabel drukkend gevoel; zitten is haast onmogelijk als de aambeien zo groot zijn dat ze buiten de anus hangen en niet meer teruggeduwd kunnen worden. Door hard te persen tijdens het poepen, bijvoorbeeld door chronische obstipatie, kunnen aambeien ontstaan. Persen tijden de zwangerschap is ook een veelvoorkomende oorzaak van aambeien. Aambeien kunnen worden voorkomen en genezen door een vezelrijk dieet, voldoende lichaamsbeweging en veel vocht. Soms is een operatieve ingreep nodig om aambeien te verwijderen. De prognose is goed. Door zelfzorgmaatregelen toe te passen genezen aambeien vaak binnen enkele weken.

Aambeien symptomen en behandeling

Wat zijn aambeien of hemorroïden?

Aambeien betreft een aandoening waarbij de zwellichamen in het anale kanaal gezwollen, geïrriteerd en ontstoken zijn hetgeen klachten geeft. Zwellichamen zijn weefsels met bloedvaten die ervoor zorgen dat het rectum lucht- en lekdicht afgesloten kan worden. Deze zwellichamen worden ook wel aambeien genoemd. Iedereen heeft dus aambeien, maar niet iedereen heeft er last van. De medische term voor zwellichamen die door stuwing zijn opgezet (pijnlijke uitstulping) is hemorroïden. Soms kunnen ze in ernstige vorm uitzakken, waardoor ze ook uitwendig zichtbaar zijn.

Oorzaak van aambeien

Zwellichamen die (regelmatig) onder hoge druk komen te staan, bijvoorbeeld door hard persen tijdens de stoelgang door chronische obstipatie (verstopping). Ander factoren die aambeien kunnen veroorzaken zijn:
  • vezelarm dieet;
    Aambeien komen vaak voor tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby / PixabayAambeien komen vaak voor tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby / Pixabay
  • geboorte en zwangerschap;
  • veroudering;
  • diarree;
  • anale seks/penetratie;
  • veel zitten en weinig lichaamsbeweging;
  • het langdurig op de wc zitten;
  • heftig hoesten;
  • zwaar tillen; en
  • overgewicht.

Verhoogde tonus

Recentere studies tonen aan dat patiënten met aambeien meestal een verhoogde tonus hebben van het anale kanaal, ook in rust (dus als je niet aan het poepen bent). De spiertonus of spierspanning is de spanningstoestand van een spier.

Hoe vaak komt het voor?

Ongeveer de helft van de bevolking boven de 50 jaar heeft last van aambeien.

Aambeien symptomen en klachten

Veel anorectale problemen, waaronder fissuren, fistels, abcessen, of irritatie en jeuk, ook wel pruritus ani genoemd, hebben vergelijkbare symptomen en worden soms ten onrechte aangeduid als aambeien. Mogelijke symptomen van aambeien zijn:
  • pijnlijke zwelling of een harde bult rond de anus
  • helder rood bloed op de uitwerpselen (poep)
  • scheuren of abcessen rond de anus
  • branderigheid, irritatie en jeuk
  • een oncomfortabel drukkend gevoel
  • zitten is haast onmogelijk als de aambeien zo groot zijn dat ze buiten de anus hangen en niet meer teruggeduwd kunnen worden

Huisarts raadplegen bij aambeien / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesHuisarts raadplegen bij aambeien / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages
Wanneer huisarts raadplegen?
Raadpleeg de arts indien je last hebt van een plotselinge felle pijn rondom de anus; als aambeien gepaard gaan met koorts; bij (herhaald) optreden van bloed in de ontlasting.

Complicaties

Complicaties van aambeien zijn zeer zeldzaam, maar kunnen onder meer bestaan uit:

Anemie

In zeldzame gevallen kan chronisch bloedverlies door aambeien leiden tot bloedarmoede (anemie), waardoor je niet genoeg gezonde rode bloedcellen hebt om zuurstof te transporteren naar je cellen.

Beknelde aambei

Aambeien kunnen afknellen in de anus, waardoor ze verder opzwellen en kapot kunnen gaan. Dat geeft helderrood
bloedverlies (na de ontlasting). Deze inklemming kan pijn veroorzaken en er kan een pijnlijke zwelling in de anus
ontstaan. In dat geval vormt zich een bloedstolsel in de aambei (getromboseerd hemorroïd).

Verschillende stadia (graden) van aambeien

Er worden vier verschillende ontwikkelingsstadia onderscheiden voor een aambei. De aambei wordt naar de ernst van de aandoening ingedeeld in een stadium:

StadiumToelichting
Aambeien graad 1De aambei is inwendig; er is sprake van een licht vergroot weefsel; er treedt mogelijk bloedverlies op tijdens of na de stoelgang; er is mogelijk sprake van jeuk, pijn, drukgevoel en een branderig gevoel.
Aambeien graad 2De symptomen zijn dezelfde als bij graad 1, maar de aambeien komen tijdelijk uit de anus, tijdens het poepen. Na het persen keren de aambeien spontaan terug in het anale kanaal.
Aambeien graad 3De aambeien puilen sterk uit de anus en je moet ze vaak met de hand terugduwen na het toiletbezoek.
Aambeien graad 4De aambeien bevinden zich voortdurend buiten de anus en je kunt ze niet meer terugduwen. Zitt niet meer mogelijk.

Diagnose en onderzoek

De arts kan kan het rectale gebied en bekijken of er externe aambeien aanwezig zijn. Daarna zal de arts onderzoeken of er sprake is van interne aambeien. Hierbij kunnen de volgende onderzoeken worden ingezet:

Rectaal toucher

Een rectaal toucher of digitaal rectaal onderzoek is het onderzoeken van het rectum (de anus en de endeldarm) van een patiënt door een arts. De arts doet dit door een gehandschoende, vinger in je rectum aan te brengen. Zo nodig kan vooraf een lokaal anestheticum worden aangebracht (vaak lidocaïnevaselinecrème 3%). Bij het rectaal toucher zijn hemorroïden graad 1 en graad 2 niet altijd voelbaar.

Visuele inspectie

Omdat interne aambeien vaak te zacht zijn om te worden gevoeld tijdens een rectaal toucher, kan de arts ook een proctoscopie of een sigmoïdoscopie uitvoeren. Bij een proctoscopie bekijkt de arts met een korte, holle buis, een zogeheten 'proctoscoop', het slijmvlies van het laatste deel van de endeldarm en de anus. Een sigmoïdoscopie is een kijkonderzoek waarbij de arts met een endoscoop via de anus het begin van het rectum of de endeldarm bekijkt en het laatste deel van de dikke darm. Het onderzoeken van de gehele dikke darm wordt coloscopie genoemd.

groente en fruit zitten boordevol oplosbare vezels / Bron: Istock.com/warrengoldswaingroente en fruit zitten boordevol oplosbare vezels / Bron: Istock.com/warrengoldswain

Aambeien behandeling en genezen

Vocht- en vezelrijk dieet

Aambeien is geen gevaarlijke of levensbedreigende aandoening. Een vocht- en vezelrijk dieet biedt de beste genezing indien aambeien worden veroorzaakt door verstopping en hard persen.

Medicatie

De behandeling van aambeien kan bestaan uit:
  • Lidocaïne vaseline crème FNA en bij onvoldoende effect: HCA vaseline crème (dit medicijn is uitsluitend op recept verkrijgbaar);
  • Eventueel bij inwendige aambeien: zinkoxide zetpillen (uitsluitend op recept verkrijgbaar);
  • Bij lichte tot matige pijn: paracetamol en bij pijn met ontstekingsreacties: ibuprofen, naproxen, diclofenac.

Toiletdouche bij aambeien

Een andere adequate oplossing is het gebruik van een zogeheten toiletdouche. Hiermee kunnen klachten al na een week minder worden. Door de betere hygiëne in combinatie met de masserende werking van de waterstraal kunnen pijnklachten verminderen of zelfs geheel verdwijnen. Bovendien is het gebruik van een toiletdouche veel hygiënischer dan het gebruik van toiletpapier.

Andere zelfzorgmaatregelen

Neem regelmatig een warm bad of zitbad. Ge twee tot drie keer per dag in warm water zitten gedurende tien tot vijftien minuten per keer. Houd het anale gebied schoon. Ga dagelijks baden of douchen om de huid rond je anus te reinigen en doe dit voorzichtig. Vermijd doekjes op basis van alcohol of geparfumeerde doekjes. Dep het gebied daarna droog of gebruik een föhn. Gebruik geen droog wc-papier. Om ervoor te zorgen dat het anale gebied schoon is na de stoelgang, kun je het beste vochtige doekjes of nat wc-papier gebruiken die geen parfum of alcohol bevat. Het is nog beter om een toiletdouche te gebruiken (zie boven). Je kunt ook koude kompressen op je anus toepassen om de zwelling te verminderen.

Aambeienkussen

Aambeien ontstaan als gevolg van hoge druk rond de anus. Deze druk kan verlicht worden middels een zitkussen met een opening in het midden, een zogeheten donutkussen of aambeienkussen.

Operatie bij aambeien

Soms is een operatieve ingreep noodzakelijk. Traditioneel wordt de kwaal verholpen door de aambeien met elastiekjes af te binden. Deze behandeling gaat regelmatig gepaard met pijn. De ontwikkelingen zijn niet stil blijven staan en er is een nieuwe ingreep ontwikkeld voor behandeling van aambeien, die inmiddels door veel chirurgen in Nederland wordt toegepast. Het is de PPH methode en dat is een afkorting voor Procedure voor Prolaps en Hemorrhoïden. Hierbij wordt het verzakte slijmvlies boven de aambeien verwijderd. Vervolgens worden de aambeien teruggebracht naar hun oorspronkelijke positie. Binnen vier tot zes weken slinken de aambeien weer tot hun normale grootte. De PPH procedure doet minder pijn dan de traditionele behandelmethode. De ingreep wordt namelijk uitgevoerd in een gedeelte van de endeldarm waar zich minder pijnzenuwen bevinden. Als gevolg hiervan kunnen de patiënten hun dagelijkse activiteiten weer sneller oppakken.

Preventie

Je kunt aambeien voorkomen door evenwichtige voeding (vezelrijk dieet, veel water, weinig suiker, geen laxeermiddelen en voldoende lichaamsbeweging); goede stoelgang-gewoonten (voorkom te allen tijde hard persen tijdens de stoelgang, vermijd langdurig toiletbezoek, stel toiletbezoek niet uit); anale hygiëne (niet hard vegen, bij voorkeur een toiletdouche gebruiken).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aambeien behandelen - hoe herken ik aambeienAambeien behandelen - hoe herken ik aambeienAambeien zijn zeer vervelend en irritant. Het zijn dan ontstoken en opgezette aambeien of hemorroïden. Behandel ze met S…
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Wat zijn aambeien (Hemorroïden)?Rond de anus lopen een aantal ringvormige bloedvaten. Het vullen van bloedvaten met bloed zorgt samen met de kringspiere…
Kunnen aambeien vanzelf overgaan?Kunnen aambeien vanzelf overgaan?Aambeien kunnen inwendig en uitwendig ontstaan. Zeker bij uitwendige aambeien is medisch ingrijpen niet altijd noodzakel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/RicardoImagen
  • http://www.emedicinehealth.com/hemorrhoids/article_em.htm
  • http://www.aambeien.nl
  • http://huis-en-tuin.infonu.nl/producten/44308-toilet-douche-douche-wc-voor-billen-spatoilet-aambeien.html
  • http://digestive.niddk.nih.gov/ddiseases/pubs/hemorrhoids/
  • http://aambeien.10-tips.nl/3-oozaak-aambeien.html
  • http://www.babybytes.nl/encyclopedie/A/Aambeien/
  • http://www.lzr.nl/%7Bf9b2ab7f-7019-47dc-a3e1-346e8c65c330%7D
  • Mayo Clinic. Hemorrhoids: Symptoms and causes. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hemorrhoids/symptoms-causes/dxc-20249175 (ingezien op 20-2-2017)
  • Mayo Clinic. Hemorrhoids: Treatment. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hemorrhoids/diagnosis-treatment/treatment/txc-20249211 (ingezien op 20-2-2017)
  • Afbeelding bron 1: Greyerbaby / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/warrengoldswain

Reageer op het artikel "Aambeien: symptomen, genezen en behandeling hemorroïden"

Reactie

A., 24-02-2016 09:30 #1
Bij het lezen van ingrediëntlijstje van Sperti, las ik dat daar levende gistcellen in zitten, bij iemand met candida infectie is dit dus geen aanrader.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aambeien
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!