InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Brandend maagzuur afdoende te lijf gaan

Brandend maagzuur afdoende te lijf gaan

Brandend maagzuur afdoende te lijf gaan Brandend maagzuur en zure oprispingen kunnen je humeur behoorlijk vergallen. Je hoeft meestal echter niet te berusten in je klachten omdat enige oplettendheid en aanpassing van je eetpatroon, in combinatie met milde kauwtabletten, vaak een aanzienlijke verlichting van het probleem kunnen betekenen. Raadpleeg apotheker of huisarts voor de juiste aanpak.

Wat is brandend maagzuur

Alles dat we eten en drinken arriveert via de slokdarm in onze maag. De maag produceert maagzuur om het voedsel te kunnen verteren. Maar soms maakt de maag meer maagzuur aan dan nodig is voor de vertering van het voedsel. Daardoor kan het slijmvlies aan de binnenkant van onze maag echter geïrriteerd raken. We spreken dan van brandend maagzuur. Ook kan een deel van de maaginhoud terugstromen in de slokdarm, wat wordt ervaren als een zure oprisping.

Hoe ontstaat het

Brandend maagzuur kan ontstaan als gevolg van:
  • Te veel, te snel en te vet eten. Of eten op gekke of onregelmatige tijden, bijvoorbeeld midden in de nacht. Niet voldoende genoeg kauwen.
  • Als je veel scherpe kruiden eet, of citrusvruchten en chocolade. Maar ook bij zwaar te verteren voedsel als peulvruchten en kool.
  • Veel thee en koffie drinken of alcohol- en koolzuurhoudende dranken
  • Maar de maag is ook gevoelig voor psychische klachten als stress en spanningen: Nerveuze drukke magere personen werden vroeger in de volksmond wel aangeduid als 'maagzweer types'

Hoe kun je brandend maagzuur te lijf gaan

Je hebt last van brandend maagzuur als je teveel overtollig maagzuur produceert. Als je dat zou bestrijden met wat te eten is het effect averechts, omdat de maag dan juist nog meer zuur gaat produceren. Het enige dat vaak wel helpt om het branderige gevoel kwijt te raken is het slikken van een maagzuurproduct. Meestal heb je dan al binnen enkele minuten verlichting. Maar als je vaak klachten hebt probeer dan ook je eet- en drinkgewoonten in positieve zin aan te passen. Probeer bijvoorbeeld eens te ontdekken welk voedsel tot maagzuur leidt. Misschien moet je wat voorzichtiger omgaan met boerenkool en worst, of kapucijners met spek.

Middelen tegen brandend maagzuur

Je kunt een middel te slikken dat de bestanddelen calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat bevat, bekend onder de merknaam Rennie. De combinatie van deze werkzame stoffen zorgt ervoor dat het overtollige maagzuur wordt geneutraliseerd en vervolgens wordt omgezet in water en andere lichaamseigen stoffen. Daardoor zal de maag weer snel in balans geraken. Als je dus vaak last hebt van brandend maagzuur en je geen controle over je voeding hebt, bijvoorbeeld omdat je bent uitgenodigd voor een diner, zorg dan dat je dergelijke middelen bij de hand hebt.

Zijn die middelen veilig

Je mag deze relatief onschuldige middelen, zonder bezwaar meerdere malen per dag gebruiken, zelfs tijdens zwangerschap als de groeiende baarmoeder de oorzaak is. Een prettige eigenschap van deze middelen, omdat juist tijdens de zwangerschap de maag nog wel eens wil opspelen, via brandend maagzuur of oprispingen. En omdat het om kauwtabletten gaat kun je ze zonder water innemen.

Bijwerkingen van Rennie

Zelden: diarree of juist verstopping; alleen als er reeds sprake is van een maagzweer maagbloeding; bij langdurig gebruik nierstenen.
Soms: boeren; bij veel tabletten per dag juist een averechts effect.

Zure oprispingen

Soms heb je dat er maaginhoud terugstroomt naar de slokdarm, wat zich openbaart als zure oprispingen. Bij gebruik van bijvoorbeeld Rennie Duo bestrijdt je niet alleen het brandende maagzuur, maar tevens het opkomende maagzuur doordat dit middel als het ware een beschermend laagje op de maagwand legt. Daardoor verzacht het de brandende pijn in de slokdarm.

Vooral s-avonds

Als je betrekkelijk kort na een (zware) maaltijd gaat slapen en dus in horizontale positie gaat liggen, kan de overtollige maagzuurproductie makkelijker richting slokdarm gaan. Je nachtrust wordt er dan niet beter op en je kunt ook onprettig wakker worden. Zon middel bij de hand op je nachtkastje kan dan ook vaak geen kwaad. Maar denk er ook aan dat je niet meer grote hoeveelheden eet als je niet lang daarna naar bed gaat. Hou daarvoor zon drie uur aan. Soms kan het ook helpen je hoofd wat hoger te leggen (extra kussen bijv.) waardoor het zuur minder makkelijk naar de slokdarm kan stromen.

Hardnekkige klachten

Raadpleeg de huisarts als de klachten aanblijven en hardnekkig van aard worden. Als je bijvoorbeeld wekenlang vrijwel elke dag maagklachten hebt en het branderige gevoel of de pijn toeneemt, ga dan dus naar de dokter voor nader advies. Ook als je andere medicijnen gebruikt vraag dan aan je dokter of je Rennie mag gebruiken omdat er bij gelijktijdig gebruik soms wel degelijk vervelende wisselwerkingen kunnen ontstaan.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen brandend maagzuurTips tegen brandend maagzuurBrandend maagzuur: iedereen heeft er wel eens last van. Vooral tijdens de zwangerschap of na het nuttigen van verkeerd v…
Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokda…
Brandend maagzuurBrandend maagzuurHeel veel mensen hebben regelmatig last van brandend maagzuur en dat kán heel vervelend zijn. De snelle oplossing is dan…
Tekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendEen bekend probleem waar veel mensen last van kunnen hebben is brandend maagzuur. Bijna altijd wordt de oorzaak gezocht…
Bronnen en referenties
  • Diverse bronnen

Reageer op het artikel "Brandend maagzuur afdoende te lijf gaan"

Reactie

Martha, 12-07-2014 21:03 #1
Ik heb een maagbreukje en dat weet ik sinds 2 jaar via een maagonderzoek. Ik had daarvoor een kuur gedaan voor parasieten in mijn darm en door deze kuur heb ik bijna dagelijks last van brandend maagzuur. Ik heb maagzuurremmers geprobeerd maar die werken niet. Verder is het voor mij niet verstandig om andere te proberen omdat ik osteoporose heb en deze middelen heel slecht is als dit heb. Mijn maagklachten heb ik zeker 42 jaar maar nu kan ik bijna niets meer eten.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!