InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ammoniakvergiftiging

Ammoniakvergiftiging

Ammoniakvergiftiging Een ammoniakvergifting kan ontstaan door het inslikken of inademen van ammoniak, maar kan ook ontstaan vanuit het lichaam zelf. Ammoniak kan ook ingeademd worden in gasvorm. Ammonia is de in water opgeloste gasvorm. In de mest/ urine van dieren zit ammoniak.

Vergiftiging

Een ammoniakvergiftiging ontstaat door het inademen of doorslikken van ammoniak. Ammoniak kan ingeademd worden in gasvorm, of ingeslikt worden wanneer het in water is opgelost

Ammoniak

In het lichaam is ook ammoniak aanwezig, dit ontstaat doordat door afbraak van eiwitten het teveel aan stikstof wordt afgevoerd via de nieren. In het huishouden is ook ammoniak aanwezig, zoals in bepaalde schoonmaakmiddelen. Deze middelen worden gebruikt om bijvoorbeeld ramen te wassen. Ook bij het verven wordt ammoniak gebruikt, om alles vetvrij te maken.

Een ammoniakvergifting kan ontstaan door het inslikken of inademen van ammoniak, maar kan ook ontstaan vanuit het lichaam zelf.

Stikstof

Wanneer stikstof in het lichaam achterblijft en niet wordt afgevoerd, hoopt dit zich op in het lichaam. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij bepaalde leveraandoeningen. Na het eten van voedsel dat rijk is aan eiwit, kan er een opeenhoping van ammoniak ontstaan. Als gevolg hiervan kan er een hersenvergiftiging ontstaan. in het ergste geval raakt de persoon in coma.

Als behandeling worden medicijnen voorgeschreven, en vooral een eiwitarm dieet. Dit komt omdat stikstof uit eiwitten normaal worden afgebroken, maar aangezien dit niet gebeurt, mag er niet veel eiwit worden gegeten.

Ammoniakvergiftiging

Bij het inademen van het gasvormige ammoniak ontstaat er veelal een ontsteking van de slijmvliezen van de luchtpijp en van de longen. Wanneer ammonia wordt ingeslikt (ammoniak is dan opgelost in water), wordt het slijmvlies van de slokdarm en van de maag aangetast.

Eerste hulp

Wanneer men een ammoniakvergiftiging vermoed door inslikken, is het zaak om de persoon niet te laten braken. Door het braken gaat de ammoniak weer door de slokdarm en richt daar nog meer schade aan. laat het slachtoffer water drinken, zodat de ammoniak verdunt. Geef geen zuren om de ammoniak te neutraliseren. Raadpleeg een arts en zeker een KNO-arts.

Ammoniavergiftiging

Ammonia is de oplossing van het gas ammoniak. Bij inademen van ammoniak is het sterk irriterend voor de slijmvliezen en voor de ogen. Het kan brandwonden veroorzaken. Ventileer daarom goed de ruimten wanneer je bezig bent met ammonia of ammoniak. Bij een vergiftiging is het zaak om zo spoedig mogelijk een arts te raadplegen. Bij een zware ammoniakvergiftiging kan de dood zelfs het gevolg zijn.

Dieren

In de mest/ urine van dieren zit ammoniak. Vooral op boerenbedrijven is dit goed waarneembaar. Wanneer de mest verwerkt wordt, moet dit in goed geventileerde ruimten of in de buitenlucht gebeuren. Het is al eens voorgekomen dat boeren hier geen rekening mee hielden en het bewustzijn verloren. Of in het ergste geval erbij dood bleven.

Ook de dieren zelf kunnen een vergiftiging oplopen wanneer de stallen of verblijven niet goed worden uitgemest en gelucht. Het is dan ook belangrijk dat er regelmatig wordt gemest en dat er iedere dag een deur of raam openstaat. Ammonia in een afgesloten ruimte kan al snel een zeer giftige damp veroorzaken. Wanneer dierenverblijven niet goed worden gelucht is dit al te merken bij binnenkomst: de ogen gaan tranen en er dringt een scherpe lucht de neusgaten binnen. Verlaat in dit geval de ruimte en breng de eigenaar van de dierenverblijven op de hoogte van de ammoniaklucht die er hangt.
Gerelateerde artikelen
Vergiftiging: eerste hulpVergiftiging: eerste hulpVergiftiging en eerste hulp: wat te doen? Laten braken, norit toedienen of melk drinken? Bij het innemen van een giftige…
Ongevallen thuis bij kinderen van 0-5 jaarOngevallen thuis bij kinderen van 0-5 jaarBij kinderen zit een ongeluk in een klein hoekje. De meeste ongevallen met kinderen gebeuren thuis, we noemen dit prive…
Vergiftiging bij kinderenJe kan op verschillende manieren vergiftigd raken. Via de luchtwegen en longen, denk maar eens aan het inademen van rook…
Braken bij vergiftiging: wanneer wel en wanneer juist niet?Braken bij vergiftiging: wanneer wel en wanneer juist niet?Hoewel je mogelijk gevaarlijke producten goed op probeert te bergen, lukt het kinderen in sommige gevallen toch om een m…
Vergiftiging bij kinderenVergiftiging bij kinderenJonge kinderen zijn er ondernemend en onderzoeken alles, vaak ook nog met hun mond. Al klimmend en klauterend komen zijn…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak

Reageer op het artikel "Ammoniakvergiftiging"

Reacties

G. Huisman, 25-02-2017 11:26 #15
Bij mijn dochter hebben 2 katten flink geplast in elk deel van het huis zolder, slaapkamers, gang, douche, woonkamer, vreselijk Maar er wonen daar 3 kleine kinderen 4 en 2 van 3 jaar. Ik maak me vreselijk zorgen Als ze de voordeur open doet de stank komt je tegemoet! Wat kan ze doen om deze lucht te verwijderen en hoe erg schadelijk is het voor de kleine kinderen? Mvg

Shirley Crompvoets, 04-11-2016 14:00 #14
Hoe heet die leveraandoening (eiwit en stikstofafwijking)? Kun je daar wisselend wel of geen last van hebben? Is het zo dat bij een controle/test de uitslag negatief is terwijl je er wel soms last van hebt?

Tim, 03-06-2016 11:24 #13
De uitleg over de verschillen tussen Ammoniak en Ammonium is niet correct. Ammoniak (NH3) is de gasvorm. Wanneer deze oplost in water ontstaat een Ammonium ion (NH4+), geconjugeerde zuur.

Dit is ook het metabole afvalproduct dat ontstaat bij de mens (zoogdieren) wanneer stikstofbevattende voedingsstoffen (m.n. eiwitten) worden gemetaboliseerd. Ammonium wordt omgezet naar ureum dat als afvalstof via de urine wordt uitgescheiden. Slechts een heel klein deel is als Ammoniak aanwezig. Ammoniak komt in de bloedbaan via de ademhaling. Het gevaar van Ammoniak is dat het de hersen-bloed barrière kan passeren en zo een neurotoxisch effect in de hersenen kan hebben.

G. Lether, 21-05-2016 21:14 #12
Een vraag wat gebeurt er als je ammonia in pureform(zo uit de fles) gebruikt om schoon te maken, door de huid( zonder handschoenen). en hoelang blijft de lucht er van hangen.

Simone, 28-08-2015 08:39 #11
Wij willen oude varkenstalllenplanken in de tuinkammer legen, maar ze stinken verschrikkelijk. Wat kunnen wij doen om de stank uit te krijgen? Is het schadelijk voor de gezondheid? Groetjes Simone

Tom, 19-01-2015 19:32 #10
Hm, Mijn lichaam maakt te veel Ammoniak waar door ik te weinig slaap Raar maar waar.?
Wat kan ik er tegen doen om Ammoniak tegen te gaan.
Het zou niet goed zijn voor lichaam zij er medicijnen ervoor kan bij apotheek zo iets krijgen
Zij ook anderen middelen?
Graag U antwoord
M.V.G T.Hebing

Kim, 08-10-2014 10:55 #9
Ik heb volgens mij urine van mijn hamster binnen gekregen gisteravond. Ben nu wel een beetje misselijk is dit gevaarlijk?

Hendrika, 07-07-2014 10:32 #8
Mijn buurvrouw heeft 13 katten 3 hondjes en wat kippen in huis… zij poetst nooit maar nu heb ik als buur last van die stank wat bij haar uit de deur komt. Ik durf haar daar niet op aan te spreken maar misschien dat u weet hoe ik die stank tegen kan gaan.
Zeker als het wat vochtiger is mijn kinderen als die op viste komen en wij zitten buiten houden het niet uit van de stank.

Lotte, 01-02-2014 16:00 #7
Ik heb een kleine opmerking over de tekst. Er staat: "Ammonia is de ammoniak in gasvorm." Als ik het niet verkeerd heb dan is dit onjuist, want bij mijn weten is ammonia niet de gasvorm van ammoniak maar is ammonia de oplossing van het gas ammoniak in water en is dus bijgevolg een vloeistof.

Jeffrey, 09-05-2013 23:03 #6
Hallo.
Ik heb een paar uur geleden het duiven hok van mn opa schoon gemaakt, die mijn opa al jaren niet meer had schoongemaakt… Met het opruimen kwam ik ook hout snippers tegen, waar een sterke geur aan hing. Mijn opa zij dat het ammoniak / ammonia was. Het opruimen gebeurde op fe hooi zolder, die niet super geventileerd was, alleen als ik de troep in de aanhanger gooide, kreeg ik een beetje frisse lucht. Ik heb nu al een uur of 1.5 hoofdpijn, heeft dat daarmee te maken, en wat moet ik doen? Help! Reactie infoteur, 10-05-2013
In dit geval zal het vaak bij hoofdpijn blijven. Ben je ook misselijk of valt dat mee? Wanneer de klachten aan blijven houden kan je het beste even langs de huisarts, ook wanneer je andere klachten krijgt.

Corrine, 20-03-2013 12:05 #5
Ik heb een vraag, bij mijn zoon leven er 2 katten die letterlijk overal urineren de geur is gewoon afgrijselijk, volgens mij hebben ze overal al geurineerd (zetels, het speelpark, in het bed van hun dochtertje (11 maanden)) enz. Alles stinkt naar de kattepis! Mijn vraag is of die doordringende geur van ammoniak slecht is voor een baby ze leeft daar dag en nacht in en gaat nauwelijks naar buiten, ik kan zelfs niet meer op bezoek komen omdat ik gewoon de stank niet kan harden.
m.v.g.
Corrine Reactie infoteur, 20-03-2013
Beste Corrine,
Urine op zich is niet schadelijk. Kattenurine is in eerste instantie geurloos, maar door de afbraak van urine komen er producten als ammoniak vrij. De ogen en luchtwegen kunnen hierdoor geïrriteerd raken. Wanneer de huid in aanraking komt met kattenurine, kan dit irritatie en zelfs wonden geven. Hoe langer het kind in deze omgeving blijft leven, hoe erger de klachten zullen worden.

Sk, 24-02-2013 04:49 #4
Hallo,
Ik heb een vraag. Is het mogelijk dat ik last kan hebben van de lucht die kattenurine veroorzaakt? 3 weken geleden heeft de kat van mijn huisgenoot op de leren bank geplast. Ondanks meerdere pogingen krijgen we de stank niet weg. Nu heb ik ongeveer ook al zo lang last van benauwdheid en branderig gevoel boven in de longen. Ik heb al pufjes hiervoor gehad en heb inmiddels prednison voorgeschreven gekregen echter beide werken niet. Nu was ik zelf aan het rondkijken op internet en nu kom ik hier uit. Aangezien er door kattenurine ammoniak vrij kan komen. Ik heb het hier nog niet met mijn huisarts over gehad. Ik ben zeer benieuwd naar uw reactie.

Bvd Reactie infoteur, 08-03-2013
Dit is mogelijk ja. Kattenurine is zeer moeilijk te verwijderen en wanneer u ook nog eens op die bank gaat zitten, komt er telkens een kleine hoeveelheid ammoniak vrij. Dit zou met de tijd wel minder moeten worden.

Marjolein Schipper, 27-07-2012 10:32 #3
Ik heb een vraag over ammoniak, als ik dit gebruik als onkruid bestrijding in de tuin is dit dan gevaarlijk voor mijn hond? Reactie infoteur, 27-07-2012
Een hond raakt vergiftigd door het gif direct op te likken. Bij onkruidbestrijding is dit meestal niet het geval, mits de hond niet van de planten gaat eten. Mocht de hond toch ammoniak binnen krijgen, laat hem dan water drinken en niet braken.

Kevin Crielaard, 25-01-2012 12:45 #2
Ik heb op mijn stage podiumplaten moeten schoonnmaken dat is nuu bijna een week geleden. Maar ik heb nog steeds erg veel last van een vieze smaak achterin mn keel. De ruimte was aardig groot maar ik ben bang dat ik dampen heb ingeademt. Wat kan ik nu het beste doen? Ik hoor het graag snel. Reactie infoteur, 06-02-2012
Hallo Kevinn, Van bepaalde dampen kan je inderdaad een vieze smaak in de mond krijgen of problemen met de neus. Het beste is om langs een (huis)arts te gaan. Leg hier je probleem voor, en vertel ook over welke dampen het gaat.

Wilco Jong, 26-01-2011 07:57 #1
Ammonia is absoluut NIET ammoniak in gasvorm! Ammonia is een oplossing van ammoniak in (veel) water. Ammonia is de Engelse naam voor ammoniak.

Gr. Wilco Reactie infoteur, 26-01-2011
Bedankt voor je reactie, alleen is er wel degelijk verschil tussen ammonia en ammoniak. Ammonia: NH3(aq).
Ammoniak: NH3 Zodra ammoniak met water oplost, dan wordt het ammonia.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!