InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandeling

Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandeling

Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandeling Allergieën komen in de moderne samenleving alsmaar meer voor. De meest bekende allergie is allicht hooikoorts, maar ook de allergieën voor insecten en dieren zijn vrij frequent. Vaak heeft de allergie te maken met een overgevoeligheid voor insecten of voor extreem kleine diertjes zoals de huisstofmijt. Daarnaast kunnen ook huisdieren zoals katten en honden voor overgevoelige lichaamsreacties zorgen. De behandeling van deze allergieën bestaat vooral uit het voorkomen van contact, en in het geval van huisstofmijt, lakens en matras te beschermen met aangepaste stoffen. Wat zijn de mogelijke symptomen van de allergieën voor dieren en insecten, en welke tips zijn nuttig bij de behandeling ervan?

Meer allergieën?

De lente is de periode van een van de meest bekende allergieën: hooikoorts. Hooikoorts is nochtans maar een van de vele allergieën waar mensen mee te kampen hebben. In de moderne westerse samenleving komen allergieën meer en meer voor. Alleen al in Europa alleen gaat men ervan uit dat er ongeveer 75 à 80 miljoen mensen aan een allergie lijden. Allergieën voor dieren en insecten kunnen ook voor veel ongemak zorgen zoals bijvoorbeeld jeuk, uitslag en irritatie van de neus.

Huisstofmijt

Symptomen huisstofmijtallergie

Huisstofmijt is een uiterst klein diertje dat nauwelijks een halve millimeter groot is. Huisstofmijten leven zich uit in kussens, matrassen en tapijten. Ook meubels die gestoffeerd zijn hebben de huisstofmijt als bewoner. Dit minuscule diertje voelt zich in zijn sas in een relatief warme omgeving tussen de 15 en de 25 graden Celsius, waar bovendien de vochtigheidsgraad zeer hoog ligt. Het voedsel van dit diertje bestaat uit de huidschilfers van mens en dier. Huisstofmijt kan zorgen voor rode, jeukende ogen en de neiging tot niezen.

Behandeling huisstofmijtallergie

  • verlucht de kamers in je huis: zet regelmatig ramen en deuren open
  • vervang de lakens van je bed minstens 1 keer per week
  • zorg ervoor dat je 1 à 2 keer per week stofzuigt
  • vervang tapijten in huis door parket of linoleum
  • gebruik allergiedichte matrassen, dekbedovertrekken en kussenslopen

Allergie voor de haren van huisdieren

Symptomen

Sommige mensen zijn allergisch voor de haren van katten en/of honden. Je weet dit niet altijd van jezelf, ook niet als je al een huisdier hebt. Soms kan deze allergie immers op de voorgrond treden als je al een tijdje een kat of hond in huis hebt rondlopen. De allergie voor kattenhaar of hondenhaar kan qua ernst nogal verschillen per persoon. Bij de één blijft het bij klachten die te maken hebben met de neus zoals niezen en het hebben van een gezwollen neusslijmvlies. Bij de ander kan het zich uitbreiden tot ademhalingsproblemen of huidproblemen. In extreme gevallen kan deze allergie zelfs leiden tot hartstilstand.

Behandeling

  • vermijd het contact met huisdieren zoals katten en honden
  • als je huisdieren hebt, doe er dan afstand van: een zware maar effectieve oplossing
  • of: laat je inspuiten met allergeen van je huisdier (je lichaam maakt dan beschermende antistoffen aan

Allergie voor insecten

Symptomen

Bij een steek van een insect zoals een wesp of een bij heeft iedereen wel last van een beetje pijn, jeuk of een irritante zwelling. Bij mensen met een allergie voor insecten zijn de gevolgen ernstiger: dan kan er sprake zijn van zwellingen op lippen en ogen en jeukende bulten over het hele lichaam. Ook kan je de neiging krijgen om te braken en kan je last krijgen van diarree. In sommige gevallen kan de bloeddruk sterk dalen en kan de persoon zelfs sterven aan de insectenbeet. Een insectenallergie moet dan ook heel serieus genomen worden.

Behandeling

  • let extra op voor insecten bij warm zomerweer
  • hou bij warm zomerweer een hulpkit met een adrenalinespuit bij de hand
  • volg een kuur: insectengif wordt ingespoten in geleidelijk hogere doses waardoor je overgevoeligheid weggewerkt wordt

Symptomen bestrijden

In het algemeen kunnen deze allergieën ook ingeperkt worden door de specifieke symptomen ervan te bestrijden. Jeukende ogen kunnen bijvoorbeeld bestreden worden met oogdruppels, terwijl ademhalingsproblemen opgevangen kunnen worden met een inhaler of puffer. Voorts kan je ook een neusspray gebruiken om de neus vrij te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huisstofmijt in huisHuisstofmijt in huisDe huisstofmijt komt, zoals de naam al doet vermoeden, in stof voor. De huisstofmijt leeft van organisch materiaal. Het…
Allergieën, wat doe je eraan?Allergieën, wat doe je eraan?Het aantal allergieën neemt gestaag toe. In de lijst van grote boosdoeners zitten de pollen en katten-allergieën, de hui…
Allergie voor huisdierenAllergie voor huisdierenHet lijkt wel of steeds meer mensen allergieën ontwikkelen. Allergieën tegen huisstofmijt, pollen of grassen, koemelk of…
Huisstofmijt bestrijdenHuisstofmijt bestrijdenDe huisstofmijt is een piepklein beestje dat overal voorkomt: zowel binnen als buiten. Huisstofmijt is verantwoordelijk…
Het onderhoud van een matrasWie zijn matras jarenlang in goede staat wil bewaren moet er zorg voor dragen. Als je je matras degelijk onderhoudt kan…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/allergiehuisdieren.htm (geraadpleegd op 11/08/2015).

Reageer op het artikel "Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Medische informatie…
Schrijf mee!