InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergie

Allergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergie

Allergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergie Zonlicht is niet alleen positief voor de mens, maar kan ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. Eén daarvan is het veroorzaken van zonneallergie. Zonneallergie is een allergie die vooral voorkomt bij jonge vrouwen en een abnormale huidreactie uitlokt. De meest voorkomende symptomen van zonneallergie zijn onder meer huiduitslag, jeuk en blaasjes in het gezicht. Als je allergisch bent voor de zon komt het erop aan om overdreven blootstelling aan de zon zoveel mogelijk te vermijden en je huid goed te beschermen. Een sterke zonnecrème of lotion die specifiek beschermt tegen bij zonneallergie is dan ook absoluut aangeraden. Ook het dragen van een hoofddeksel tegen de zon en een goed je ogen toedekkende zonnebril is onontbeerlijk wil je je lange tijd buiten begeven. Welke tips kunnen nog van pas komen bij de behandeling van zonneallergie?

Zonlicht: positief en negatief

De zon heeft heelwat positieve eigenschappen voor de mens. De zon straalt vitamine D uit en geeft je mentale en fysieke energie. Als er weinig zonlicht is zoals bijvoorbeeld in de wintermaanden, dan voelen veel mensen zich lusteloos en vermoeid. In sommige gevallen kan er zelfs depressie om de hoek loeren. Zonlicht heeft dus een weldoende positieve invloed op lichaam en geest. Maar de zon kan ook negatieve gevolgen met zich meebrengen zoals een overgevoeligheid en allergie voor zonlicht.

Allergie voor zonlicht

Sommige mensen ondervinden vooral negatieve gevolgen van de blootstelling aan zonlicht. Waar anderen helemaal geen problemen hebben met een normale blootstelling aan zonlicht, krijgen mensen met zonneallergie met heel wat ongemak te maken. Meestal gaat het om een abnormale overgevoelige huidreactie als ze een tijdje zijn blootgesteld aan de zon. De meest voorkomende vorm van zonneallergie is polymorfe lichteruptie of PMLE. Deze allergie voor zonlicht kan meerdere symptomen met zich meebrengen.

Symptomen zonneallergie

Vooral jonge vrouwen

Zonneallergie komt het meest voor bij jonge vrouwen, die hun huid bij de eerste warme zonnestralen van het jaar blootstellen aan de zon. Ook al is de verleiding groot, toch komt het er op aan om vooral in het begin van het zomerseizoen voorzichtig te zijn. De symptomen van zonneallergie kunnen zich al na korte tijd manifesteren, soms zelfs na enkele minuten, of pas na enkele dagen.

Overzicht

  • jeuk op de huid
  • huiduitslag
  • rode verkleuring van de huid
  • blaasjes in het gezicht
  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • bobbels op onderarmen en in de nek

Huidarts

Heb je vaak last van zonneallergie en wil je er eindelijk wat aan doen, dan kan het nuttig zijn om te rade te gaan bij een huidarts of dermatoloog. Deze zal je specifieke situatie bekijken en je huid aan een nader onderzoek onderwerpen om je overgevoeligheid voor zonlicht te verklaren. Eventueel kan dan een behandeling met medicijnen voorgesteld worden om de zonneallergie aan te pakken.

Behandeling en tips

Huidcrème tegen zonneallergie

Als je weet dat je allergisch bent voor zonlicht vermijd je het best overvloedige blootstelling eraan. Dit is op sociaal vlak niet altijd eenvoudig, zeker niet in het midden van de zomer. Als je familie en vrienden op een mooie dag van het zonnetje genieten, vraagt het veel moed om je af te zonderen en binnenshuis te blijven. Wanneer je je toch buiten wilt begeven is het aangeraden om een je lichaam zoveel mogelijk te bedekken met kledij en een degelijke huidcrème aan te brengen die specifiek beschermt tegen zonneallergie. Ook een zonnespray of zonnelotion met beschermende factor is nuttig om je zoveel mogelijk te beschermen tegen de inwerking van het zonlicht.

Bijkomend

  • hoofddeksel tegen de zon
  • zonnebril die ogen goed toedekt
  • blijf uit de zon tussen 11 en 16 uur
  • vermijd kunstmatig licht zoals de zonnebank
  • lees bijsluiter medicijnen voor mogelijke uitlokking zonneallergie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonneallergie: oorzaken, symptomen en behandelingZonneallergie: oorzaken, symptomen en behandelingAllergieën, niemand wil ergens allergisch voor zijn en als je dan toch ergens allergisch voor bent ga je de bron van je…
Wat te doen bij zonneallergie?Wat is zonneallergie? Zonneallergie is een abnormale reactie van de huid wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Z…
Zonneallergie (PMLE): voorkomen, symmptomen, behandelingZonneallergie (PMLE): voorkomen, symmptomen, behandelingZonneallergie komt even vaak voor bij vrouwen als bij mannen. Het is een vrij zeldzame aandoening, die op iedere leeftij…
Zonneallergie, polymorfe lichteruptieWe spreken pas van een zonneallergie als iemand een abnormale reactie op de huid krijgt na een normale blootstelling aan…
Zomervakantie: de negatieve effecten en nadelen van de zonZomervakantie: de negatieve effecten en nadelen van de zonDe zomervakantie is een goede gelegenheid om de batterijen weer eens op te laden en te genieten van het mooie weer. Je m…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/zonneallergie-weet-waarvoor-je-overgevoelig-bent/ (geraadpleegd op 10/08/2015).

Reageer op het artikel "Allergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zomertips
Medische informatie…
Schrijf mee!