InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandeling

Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandeling

Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandeling Een van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor eiwitten of proteïnen. Het gaat onder meer om eiwitten in eieren, melk en vis. Een allergie voor eiwitten kan leiden tot symptomen als diarree, jeuk, krampen en braakneigingen. De beste behandeling voor deze voedselallergie is om een consequent dieet te volgen. Bij een acute allergische aanval kunnen antihistaminica een oplossing bieden. Ook de allergie voor noten kan vrij ernstig zijn: soms kan er zelfs een anafylactische shock optreden. Wat zijn de belangrijkste symptomen van eiwitten- en notenallergie, en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Voedselallergie en eetgewoonten

Voedselallergieën komen voor onder uiteenlopende vormen. Vaak krijg je meteen na het eten van bepaalde voedingsmiddelen allergische reacties zoals jeuk, zwellingen en braakneigingen. Als je allergisch bent voor bepaalde vormen van voedsel, dan kan dit een belangrijke invloed uitoefenen op je dagelijks leven. Je zal je eetgewoonten moeten gaan aanpassen en je zal steeds het voedsel waar je allergisch voor bent moeten weten te vermijden. Een aangepast dieet dringt zich dus op. Dit is geen sinecure wanneer je buitenshuis gaat eten: het komt er op aan te weten welke bestanddelen het voedsel bevat dat je wilt eten.

Allergie voor noten

Symptomen

De allergie voor noten komt ook regelmatig voor en kan vrij ernstig zijn. Een zeer kleine blootstelling aan noten kan bij sommige mensen al een hevige allergische reactie uitlokken. Ook badproducten op basis van nootextracten kunnen bij aanraking met de huid leiden tot een reactie. De mogelijkheid bestaat dat je wel voor enkele notensoorten allergisch bent, maar niet voor allemaal. De meest voorkomende symptomen van notenallergie zijn oa.:
  • jeuk
  • zwelling van de mond
  • in sommige gevallen: anafylactische shock

Behandeling en remedie

De belangrijkste remedie komt er op neer om noten te vermijden als je weet dat je er allergisch voor bent. Het gaat dan niet alleen om noten, maar ook om producten waarin noten of nootextracten zijn verwerkt. Uiteraard is het aangeraden om advies te vragen aan je arts, om je allergie goed te behandelen. Ook in dit geval kunnen antihistaminica effectief zijn.

Allergisch voor eiwitten of proteïnen

Symptomen

De allergie voor eiwitten maakt een groot gedeelte uit van alle voedelallergieën. Ongeveer 90 percent van alle voedselallergieën heeft te maken met de eiwitten in eieren, melk, vis, schaaldieren, schelpdieren en sojabonen. De mogelijkheid bestaat dat je allergisch bent voor sommige voedingsmiddelen en niet voor andere. Dit kan omdat de structuur van de eiwitten in deze verschillende vormen van voedsel kan verschillen. De meest voorkomende symptomen van eiwittenallergie zijn oa.:
  • jeuk
  • braakneigingen
  • diarree
  • zwellingen in de mond
  • krampen

Behandeling en remedie

Dieet
De meest logische behandeling tegen de allergie voor eiwitten is het aanpassen van je eetgewoonten. Zoek zorgvuldig uit voor welke voedingsmiddelen die eiwitten bevatten je allergisch bent en hou je dan aan een aangepast dieet. Vermijd het voedsel waar je allergisch voor bent. Als je bijvoorbeeld een glutenallergie hebt, dan zal je je voeding drastisch moeten aanpassen. Gluten zijn de eiwitten uit graangewassen zoals gerst, tarwe en haver.

Antihistaminica
Het is niet eenvoudig om steeds de voor jou gevaarlijke voedingsmiddelen te vermijden: als je bijvoorbeeld uit eten gaat, dan ken je niet altijd de ingrediënten van het gekozen gerecht. Als je ondanks alle goede voorzorgen toch voedsel tot je genomen hebt waar je allergisch voor bent, dan is er een andere oplossing. Om een acute allergische reactie af te remmen, kan je antihistaminica gebruiken. Enkele voorbeelden van dergelijke antihistaminica zijn:
  • Zyrtec (cetirizine)
  • Loratidine
  • Allerfre

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Wat is een eiwitallergie?Eén van de meest voorkomende allergieën in Nederland is eiwitallergie. De naam roept nog wel eens wat verwarring op, wan…
Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandelingHet aantal mensen met een voedselallergie neemt toe. Voedselallergieën kunnen tijdens je leven spontaan ontstaan en veel…
Wat is een voedselallergie?Een allergie ie het gevolg van een overdreven reactie van het afweersysteem op een onschuldige stof. Deze onschuldige st…
Kruisreactie bij hooikoorts en voedselallergieKruisreactie bij hooikoorts en voedselallergieMensen die allergisch zijn voor bijvoorbeeld graspollen en/of boompollen, hebben ook vaak te maken met klachten bij het…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/allergie-voor-pindas-enof-noten/ (bronnen geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Medische informatie…
Schrijf mee!