InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dementie, wat is het?

Dementie, wat is het?

Dementie, wat is het? Dementie, een verzamelnaam voor verschillende niet-aangeboren hersenaandoeningen. Deze aandoening komt voor naarmate men ouder wordt. Dementie wordt gekenmerkt door het geleidelijk achteruitgaan van ons geheugen, gedrag en stemming. Mensen die aan dementie lijden verliezen steeds meer de grip op het leven. De meest bekende vormen van dementie zijn; de ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie, Lewy body dementie, Ziekte van Creutzfeldt-Jakob, Korsakov-syndroom en frontaaldementie.

Wat houd dementie in?

Dementie betekent in het Latijn ont-geesting, ontdaan van geest. Hierbij gaat het om een blijvend verlies van functies van het verstand. Mensen die aan dementie lijden staan bekend om hun enorme geheugenverlies. Dit zal naarmate de ziekte vordert verergeren. Uiteindelijk zal men zich alleen nog gebeurtenissen van heel vroeger kunnen herinneren. Tevens zal niet alleen het geheugen maar ook het gedrag en de stemming veranderen. Wat als gevolg heeft dat het een negatief invloed heeft op het dagelijks functioneren.

De verschillende problemen die dementie met zich mee kunnen brengen zijn;
  • Problemen met spreken of het begrijpen ervan.
  • Verstoring van handelingen, bijvoorbeeld zichzelf niet meer kunnen wassen.
  • Verkeerd waarnemen of interpreteren.
  • Moeite om vooruit te denken.
  • Beoordelingsvermogen verslechtert.

De risicogroepen

De ziekte komt vooral voor bij ouderen, de kans op dementie neemt toe met de leeftijd. 40% van de 85 plussers heeft een vorm van dementie. Helaas slaat de ziekte soms ook bij jongere mensen toe. Naar schatting hebben in Nederland 12.000 mensen die jonger zijn dan 65 dementie.

De oorzaken

Er zijn meer dan 60 verschillende oorzaken van dementie bekend. De meest bekende zijn;
  • Frontotemporale dementie
  • Lewy body dementie
  • Ziekte van Parkinson
  • Schildersziekte
  • Korsakov syndroom
  • Aids
  • Ziekte van Creutzfeldt-Jakob

Hierbij gaat het om veroudering van het hersenweefsel. Mogelijk speelt de ophoping van eiwitten in de zenuwcellen van de hersenen een rol. Verdere mogelijke oorzaken zijn; vernauwing van de hersenvaten, hersentumoren, bepaalde vitamine tekorten, bijwerking van bepaalde medicijnen en langdurig alcohol misbruik.

De hersenen van een dementerende

Dementie gaat gepaard met verlies van verbindingen tussen neuronen. Deze kunnen niet meer of moeizaam met elkaar communiceren. Uiteindelijk zal de hele zenuwcel verloren gaan. De zenuwcellen die verloren gaan worden niet vervangen. Hierdoor zullen steeds meer zenuwcellen afsterven wat leidt tot matige tot ernstige vormen van dementie.

Behandelingen

Dementie is niet te genezen maar heeft belang bij de volgende behandelingen;
  • Geheugentrainingen
  • Medicijnen
  • Anti-depressiva
  • Zorg en verpleging

Deze behandelingen zullen de symptomen van dementie verlichten, verbeteren van het kwaliteit van leven en de achteruitgang van het geheugen vertragen.
© 2010 - 2019 Bruchemm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Is dementie te genezen? Jan van Ingen Schenau isbn 9021527278
  • www.dementia.nl
  • www.gezondheidsplein.nl

Reageer op het artikel "Dementie, wat is het?"

Infoteur: Bruchemm
Gepubliceerd: 07-07-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!