InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kunnen spierkrampen worden voorkomen door magnesium?

Kunnen spierkrampen worden voorkomen door magnesium?

Kunnen spierkrampen worden voorkomen door magnesium? Spierkrampen in de benen, vooral 's nachts, is een zeer vervelende aandoening en kan duiden op een magnesiumtekort. Ook trillende oogleden of andere trillende spieren zijn tekenen van een magnesiumtekort. Om spierkrampen te voorkomen en om de functies van het organisme te vervullen heeft een menselijk lichaam het mineraal magnesium nodig. Laat uw nachtrust zeker niet verstoren door onaangename spierkrampen, maar wees er tijdig bij om deze kwaal zo goed en zo spoedig mogelijk te voorkomen.

Waarvoor heeft een mens magnesium nodig?

Een menselijk lichaam heeft magnesium nodig, omdat dit mineraal belangrijk is voor de verwekking van energie, het aanmaken van eiwitten en de werking van de spieren.

Magnesium zorgt tevens voor een goede ontvangst van de zenuwimpulsen door de zenuwen. Magnesium heeft het tegenovergesteld effect als calcium op de spieren.

Calcium zorgt immers voor het samentrekken van de spieren, terwijl magnesium de spieren doet ontspannen. Zo reguleert magnesium de spanning van de spieren.

Het is belangrijk om calcium samen met magnesium te nemen, omdat het innemen van één mineraal, de behoefte van het andere vergroot. Het beste neemt men niet meer dan 500 mg magnesium per dag, omdat het laxerend werkt, wat tot diarree kan leiden.

Hoe weet men of men een magnesiumtekort heeft?

Wanneer men een magnesiumtekort heeft, is men in het algemeen sneller vermoeid en nerveus. Als magnesiumtekorten al te ver zijn gevorderd, ligt een stresssituatie op de loer en dan kunnen er spierkrampen ontstaan in het lichaam, met name in de benen.

De tekorten moeten dan zo vlug mogelijk weer worden bijgevuld. Het is uiteraard goed om dit euvel te voorkomen door op tijd magnesium aan te vullen via voeding of eventueel een supplement.

Waar kan men magnesium vinden?

Ons lichaam haalt magnesium uit de voeding. Het is aan te raden voedingsmiddelen te gebruiken die een relatief grote hoeveelheid magnesium bevatten.

Dit zijn onder andere:
  • volkoren producten
  • gedroogde fruitsoorten
  • groene groenten
  • bonen
  • noten
  • cacao

Helaas wordt er maar 1/3 van de ingenomen hoeveelheden magnesium door het lichaam opgenomen. Dit betekent dat het kan nuttig zijn om een magnesiumsupplement te gebruiken.

Is de magnesiumbehoefte voor iedereen hetzelfde?

Nee zeker niet. De behoefte aan magnesium is voor iedereen verschillend. Stressgevoelige mensen, mensen die in een stressvolle periode verkeren, zullen bijvoorbeeld een veel grotere behoefte hebben aan magnesium. Ook bij bepaalde personen blijkt deze behoefte veel groter te zijn dan bij anderen.

Zwangere vrouwen, ouderen en sportbeoefenaars blijken bijvoorbeeld ook een grotere behoefte te hebben. Via transpiratie gaat magnesium namelijk gedeeltelijk verloren.

Ook wanneer men veel alcohol drinkt verhoogt de magnesiumbehoefte. En als men daarnaast regelmatig last heeft van oncontroleerbare spiersamentrekkingen, prikkelbaarheid, slapeloosheid of overgevoeligheid voor geluiden kan er ook sprake zijn van een magnesiumtekort en kan het raadzaam zijn om supplementen in te nemen. Met name een voortdurende vermoeidheid kan duiden op een magnesiumtekort. Vraag bij twijfel hierover raad aan uw arts.

Wat kan men hiertegen doen?

Een voorbeeld van een magnesiumsupplement is B-magnum. Wanneer men niet genoeg magnesium uit de voeding kan opnemen en dat kan snel worden gevoeld door voortdurende vermoeidheid dan kan het supplement in stressperiodes en bij tijdelijke vermoeidheid hulp bieden.

Dit helpt zelfs op een natuurlijke wijze spierkrampen te bestrijden en te voorkomen. Het B-magnum-effect kan al vanaf de eerste dagen merkbaar zijn. Men kan het best een kuur volgen van 1 à 2 maanden. B-magnum is verkrijgbaar bij apotheken in verpakkingen van 30 en 90 tabletten.

Eindconclusie

Wanneer men wil genieten van kramploze nachten, gevolgd door een mentale rust, doet men er goed aan te overwegen een magnesiumsupplement tot zich te nemen. Vraag liefst eerst raad aan uw arts of apotheker.

Lees verder

© 2010 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortTekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortHoe erg is het als je een tekort aan magnesium hebt? Dit hangt onder meer af van de ernst van het magnesiumtekekort en d…
Nachtelijke spierkrampNachtelijke spierkrampSoms heb je van die nachten dat je je draai niet kan vinden in je slaap. Je woelt en je woelt, maar die ideale slaapposi…
Magnesium: nuttig bij angststoornissenMagnesium kan nuttig zijn als je met angststoornissen te maken hebt. Een evenwichtige magnesiumbalans kan eveneens slape…
Alles over magnesiumMagnesium is onmisbaar voor plant en dier, het speelt een rol bij de meest belangrijke biologische processen. Het is dan…
Wat zijn spierkrampen en hoe kan je ze voorkomen?Iedereen krijgt wel eens te maken met spierkrampen. Ze kunnen erg pijnlijk zijn maar verdwijnen meestal na enkele minute…
Bronnen en referenties
  • https://www.goedgevoel.be/

Reageer op het artikel "Kunnen spierkrampen worden voorkomen door magnesium?"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 09-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ziekteverschijnselen
Medische informatie…
Schrijf mee!