InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een laag allergene leef- en werkruimte

Een laag allergene leef- en werkruimte

De sterke toename van verontreinigde lucht in gebouwen heeft ertoe geleid dat deskundigen zich buigen over de vraag in hoeverre deze toename heeft bijgedragen aan de enorme stijging van het aantal allergische aandoeningen (vooral astma) in de afgelopen jaren.

Allergiën en Chemicaliën

Onderzoek heeft aangetoond dat het inademen van bepaalde chemicaliën het immuunsysteem aantast, waardoor dat het immuunsysteem vaker op een allergische reactie reageert. Andere chemicaliën lijken als allergenen te functioneren of een direct giftig effect te hebben. Men gaat er steeds meer en meer van uit dat de verontreiniging in gebouwen en huizen vaak ernstiger is dan die in de buitenlucht. Chemicaliën die problemen veroorzaken zijn:
  • Stikstofdioxide in uitlaatgassen van auto's en brandend gas voor koken en verwarmen.
  • Formaldehyde in tabaksrook en vaak in nieuw meubilair en bekleding.
  • Vluchtige organische verbindingen die voortkomen uit verf, schoonmaakmiddelen, kopieermachines, lijmen en lakken.

Huizen en kantoren worden steeds hermetischer afgesloten om verwarmingskosten te verlagen en het comfort te verhogen. Tegelijkertijd maken fabrikanten tegenwoordig gebruik van een groot aantal nieuwe chemicaliën in bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen, insecticiden, deodorants, kopieerapparaten, parfums en cosmetica. Veel chemicaliën zijn vloeibaar en verdampen dus snel, maar de verdamping - ontgassing - van vaste stoffen kan ook sterk zijn. Door ontgassing gaan kleine aantallen moleculen vanaf het oppervlak van een vast voorwerp verloren in de lucht. Dit proces doet zich vooral voor bij modern synthetisch materiaal, zacht plastic, meubellijmen en afwerkingen.

Men is nog steeds bezig met onderzoek naar de mate waarin blootstelling aan deze dampen bijdraagt aan allergieën. Het wordt echter steeds duidelijker dat de dampen allergieën kunnen veroorzaken of verergeren, in elk geval bij mensen die er gevoelig voor zijn. Er komt ook steeds meer bewijs dat sommige van deze chemicaliën irriterend, giftig of zelfs kankerverwekkend kunnen zijn. Hoewel de chemicaliën afzonderlijk wel veilig kunnen zijn, is er weinig bekend over de effecten van blootstelling aan een mengsel van chemicaliën. Ook is er niet voldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen van langdurige blootstelling.

Neem de volgende maatregelen:
  1. Verban sigarettenrook uit het huis en de werf. Als er op het werk een speciale plek is ingericht voor rokers, moet deze ruimte worden geventileerd door een luchtververser met een afvoer naar buiten. Ook mag de verontreinigde lucht het airconditioningsysteem niet binnen kunnen dringen.
  2. Vermijd luchtverfrissers: lucht het huis elke dag door de ramen te openen, en vraag op het werk om ramen die geopend kunnen worden, vooral wanneer er chemicaliën worden gebruikt, bijvoorbeeld in een kamer met een kopieerapparaat. De meeste nieuwbouwwoningen zijn voorzien van een uitgebreid ventilatiesysteem.
  3. Maak zo weinig mogelijk gebruik van sterk ruikende schoonmaakmiddelen, onder andere verzachters en spuitbussen. Natriumbicarbonaat (zuiveringszout) of borax opgelost in water kan worden gebruikt voor de meeste schoonmaakklusjes in en om het huis. Voor ramen en spiegels gebruikt u een oplossing van 30 milliliter azijn op 250 milliliter water.
  4. Gebruik elektrische kachels en fornuizen. Gasfornuizen produceren dampen. Plaats verwarmingsketels niet in de werk- of leefruimte, maar in een apart gebouw als dat mogelijk is. Kies een goede plaats voor de afvoer om te voorkomen dat dampen het gebouw binnen dringen.
  5. Vergrendel een eventuele verbindingsdeur naar een ingebouwde garage of naar een gebied waar regelmatig chemicaliën, zoals spuitbussen, worden gebruikt.
  6. Koop indien mogelijk een andere auto als de oude naar diesel of benzine ruikt. Mensen die gevoelig zijn voor chemische stoffen kunnen beter een auto kopen die minimaal 6-12 maanden oud is, omdat de dampen van plastic en andere materialen na die periode wel zijn verdwenen.
  7. Koop massief houten meubilair of breng een afwerking aan die weinig giftige stoffen bevat. Vermijd vloerbedekking en materialen die zijn behandeld met insecticiden of vuilafstotende chemicaliën.
  8. Verf en behang in de zomer zodat u de ramen kunt openen om de verfdampen sneller kwijt te raken.
  9. Gebruik zo weinig mogelijk cosmetica, omdat deze verfstoffen, conserveermiddelen en kunstmatige geurstoffen bevatten.

Het sickbuildingsysndroom

Het sickbuildingsysndroom is een betrekkelijk nieuw verschijnsel. De afgelopen jaren hebben veel mensen die in een nieuw of pas ingerichte gebouwen werken, last gekregen van verschillende aandoeningen. Huizen worden gebouwd met vergelijkbare materialen en daarom kan de huisomgeving ook problemen veroorzaken. Over het algemeen krijgen mensen die vatbaar zijn voor allergiën het eerst last van het sickbuildingsysndroom. De symptomen zijn verschillend maar omvatten vermoeidheid, hoofdpijn, zere keel, huiduitslag en neusslijmvliesontsteking. Het verbeteren van de ventilatie in gebouwen kan de symptomen verlichten.
Gerelateerde artikelen
Een stofallergie vraagt om maatregelen in huis en het bedEen stofallergie vraagt om maatregelen in huis en het bedEen stofallergie wordt meestal niet snel ontdekt. Vaak gaat er een hele geschiedenis aan vooraf van een loopneus, wateri…
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Wat te doen bij een nikkel allergie?Wat te doen bij een nikkel allergie?Terwijl velen van ons hebben gehoord van een huisstofmijtallergie, een honden of kattenallergie, een pinda allergie, glu…
Alternatieve therapie bij allergieAlternatieve therapie bij allergieEen allergie is een heftige reactie van het afweersysteem van het lichaam op stoffen, die niet per definitief schadelijk…
Allergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineAllergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineEen allergie kan zich voordoen naar aanleiding van allerlei oorzaken. Hooikoorts is bijvoorbeeld een bekende allergie, n…

Reageer op het artikel "Een laag allergene leef- en werkruimte"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 06-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!