Medicijnen: Medicijnen/poliklinische behandeling aambeien

Voor aambeien schamen veel mensen zich. Het zijn zwellichaampjes in de anus die door te veel druk uitzakken. Het kan op verschillende manieren ontstaan: langdurig op het toilet zitten; langdurig een gehurkte houding aannemen; harde ontlasting; hard persen; of diarree. De zwellichaampjes worden minder elastisch. Het komt vaak bij ouderen en zwangere vrouwen voor. Aandacht voor (homeopathische) medicijnen en poliklinische behandeling.

Hoe ontdekt u aambeien?

Meestal ontdekt u het omdat uw ontlasting helder rood bloedt of omdat er bloed op het toiletpapier zit. U kunt ze ook vaak voelen als bes of knobbeltje aan de anus. Dit kan gaan jeuken, pijn doen of een dof gevoel geven. Wanneer de aambei uitpuilt heeft u aandrang tot ontlasting zonder dat u daadwerkelijk ontlasting heeft.

De anus is een sluitspier

Wanneer u ontlasting heeft gaat de sluitspier open. Aan de binnenkant daarvan zitten zwellichaampjes die bestaan uit opgehangen netwerkjes van bloedvaatjes. De werking ervan laat zich vergelijken met een kraanleertje. Het vocht of gas lekt niet zomaar uit de anus.

Behandeling aambeien: aambeien zelf behandelen

Het beste is aambeien te voorkomen of zorgen dat ze niet erger worden. Zorg daarom dat u uw ontlasting niet te lang ophoudt. Blijf niet te lang op de wc zitten als er niets komt. Ga niet zitten persen. En zorg dat de ontlasting zacht is. Dit laatste kan vezelrijk voedsel (groenten, fruit, bruin brood) te eten en 6 tot 8 glazen vocht per dag te drinken. Helpt dit niet dan kunt u aan uw voeding zemelen toevoegen. Ook belangrijk is om te ontbijten. Hiermee brengt u uw darmen op gang.

Behandeling aambeien: hoe irritatie, pijn of jeuk te bestrijden

Het beste is om de anus met een nat washandje schoon te maken. Katoen ondergoed helpt tegen transpireren en zorgt voor minder beschadigingen. Ook kunt u beter niet krabben. Dit leidt tot beschadigingen, infectie en jeuk. Zorg dat de aambei steeds naar binnen geduwd is als dat niet uit zichzelf gebeurt.

Gewone medicijnen voor behandeling aambeien

  • Zetpillen voor aambeien; werkt echter niet zo goed doordat de werkzame te hoog in de darmen terechtkomen.
  • Vaselinecrème als verzachtend laagje na elke keer ontlasting.
  • Psylliumvezels, sterculiagom of gezuiverde zemelen kunnen de ontlasting zachter maken. Het is noodzakelijk dat u hierbij veel drinkt.
  • Crème met zinkoxide of zinksulfaat zolang de aambei niet bloed.

Homeopathische middelen voor behandeling aambeien

inwendig gebruik

  • venoplant tabletten
  • nux vomica D6 tabletten
  • Hamamelis virginiana D6 druppels

uitwendig gebruik

  • vasoplant zalf
  • vasoplant zetpillen
  • Echinacea zalf VSM
  • Calendulan gelei

Poliklinische behandeling van aambeien

Wanneer de aambeien na twee weken niet verdwenen zijn, bij veel bloed verlies, bloed in de ontlasting, verandering in stoelgangpatroon, hevige pijn, buikpijn en braken is poliklinische behandeling noodzakelijk.

Hoe gaat poliklinisch onderzoek in zijn werk?

De arts begint met een protoscopie. Hij kijkt met een protoscoop in het laatste deel van de dikke darm. U gaat geknield op een bak zitten die vervolgens voorover wordt gekanteld. Daarna wordt de protoscoop voorzichtig in de anus gebracht. Wanneer u zich ontspant doet het geen pijn. De arts bekijkt de slijmvliesbekleding. Daarna haalt hij de protoscoop weer uit de anus.

Er zijn vier behandelingsmethoden:
  1. Met rubberbandjes wordt het overtollige slijmvlies afgebonden. Deze sterft na 7 dagen af. Daarna irriteren de aambeien niet meer.
  2. Er wordt een irriterende vloeistof onder het slijmvlies gespoten dat aan de onderlaag vast komt te zitten.
  3. Met infrarood licht wordt het slijmvlies aan de onderlaag vastgebrand.
  4. Combinaties van de eerste drie behandelingen

Al met al neemt de behandeling ongeveer 15 minuten in beslag. Na het onderzoek kunt u zich het beste thuis laten brengen door iemand. De behandelingsmethoden kunnen de eerste twee dagen een onaangenaam gevoel geven.
Gerelateerde artikelen
Aambeien - oorzaken, verschijnselen en behandelingAambeien - oorzaken, verschijnselen en behandelingAambeien krijgen is iets wat iedereen kan overkomen. Er zijn tal van oorzaken. De verschijnselen die bij aambeien horen…
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…

Glutathion tegen veroudering en neurodegeneratieve ziektenGlutathion tegen veroudering en neurodegeneratieve ziektenElke Nederlander weet wel dat het belangrijk is om regelmatig fruit te eten vanwege de vitamine C. Wat velen echter niet…
Pijnbestrijding met acupunctuurpleistersPijnbestrijding met acupunctuurpleistersDrie miljoen Nederlanders lijden aan pijnklachten. Twee miljoen hebben zelfs al 7 jaar last van chronische pijnen. Voor…
Bronnen en referenties
  • Apotheek.nl
  • Het groot homeopathisch gezondheidsboek
  • UMC Utrecht
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 29-09-2021
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…