InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Medicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acne

Medicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acne

Medicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acne Eén van de vervelendste kwalen waarmee pubers te maken krijgen zijn jeugdpuistjes oftewel acne. De één heeft er slechts een paar, de ander heeft er velen en heeft er jaren last van. Door goede zelfzorg en met veel geduld is acne goed te bestrijden. Er zijn goede (homeopathische) middelen beschikbaar. Er zijn ook klinieken waar men behandeld kan worden in geval van ernstige acne.

Acne is een aandoening van de talgklieren

Talgklieren produceren talg. Dit is een olieachtige stof die de huid soepel houdt en zorgt dat deze niet uitdroogt. De talg wordt door een porie afgevoerd.

Tijdens de puberteit worden o.a. androgene hormonen aangemaakt. Zij zorgen voor de talg productie. Tevens gaat gelijktijdig de huid verhoornen en afschilferen. Dode huidcellen en talg vormen een prop in het afvoerkanaal van de talgklier dat verstopt raakt. Er ontstaat talgophoping die mee-eter wordt genoemd.

Wanneer de porie wat open is ontstaat een zwart puntje. Wanneer de porie dichtzit ontstaat een wit bultje.

De verstopte talgklieren kunnen gaan ontsteken. Er ontstaat een rode pukkel of puistje. Ze komen vaak op het gezicht voor maar kunnen ook op andere lichaamsdelen voorkomen. De meeste jongeren tussen de 14-25 jaar hebben er last van.

Acne ontstaat niet door...

chocolade, varkensvlees, voedsel, onvoldoende wassen, bepaalde seksuele gewoonten.

Hoe kunt u acne bestrijden?

De hoofdoorzaak van acne zijn de hormonen. Toch kunt u zelf wel enige tegenactie ondernemen.
  • Gezond leven: gezonde eten (vooral fruit), veel nachtrust en niet te veel zonnen.
  • Gebruik make-up op waterbasis.
  • Was de huid hoogstens twee keer per dag met lauw water en pH-neutrale zeep. Gebruik eventueel een reinigingsmiddel met chloor hexidine.
  • Ga niet krabben. Alleen mee-eters uitknijpen.
  • Ga af en toe naar schoonheidsspecialist voor advies.

Pas op voor...

Bepaalde factoren kunnen acne bevorderen, zoals: bepaalde medicijnen, spierversterkende middelen, anticonceptiepil, krabben, make-up op oliebasis, te veel wassen, vochtige warmte en UV-licht, menstruatie en zwangerschap, stress, vetten en teerproducten.

Medicijnen bij de apotheek

Middelen die goed zijn bevatten of benzoyl-peroxide of salicylzuur of chloorhexidine. Deze middelen helpen goed, maar het resultaat is vaak pas na een paar maanden merkbaar.

Homeopathische medicijnen

inwendig gebruik

  • Hepar sulfuris Pentarkan
  • Curcuma Pentarkan

uitwendig gebruik

  • Calendulan wondspray
  • Calendulan crème

Wanneer naar de huisarts?

Voor acne tijdens de pubertijd is het niet direct nodig naar de huisarts te gaan. Uitzonderingen zijn: bij veel ontstekingen, bij geen verbetering na 3 maanden zelf behandeling.

Wanneer zeker naar de huisarts?
  • Als baby of jong kind acne krijgt.
  • Als een volwassen vrouw er plotseling last van krijgt.
  • Als acne gepaard gaat met koorts en gewrichtsklachten.
  • Als er wel pukkels zijn maar geen mee-eters.
  • Als acne veroorzaakt wordt door een voorgeschreven medicijn.
  • Als je acne hebt en de anticonceptiepil wil gebruiken.

Poliklinische behandeling

Er zijn verschillende klinieken in Nederland waar u terecht kunt voor behandeling van acne. Zo worden in kliniek Velthuis eerst foto's gemaakt voor het medisch dossier. Op grond van huidtype en de ernst zal de arts bekijken welke medicijnen u nodig heeft. Er worden crèmes met salicylzuur of vitamine A-zuur gebruikt die de huid dun houden en voorkomen dat er een verstopping plaatsvindt bij de talgklieren. Ontstekingen worden geremd met benzoylperoxide of antibiotica. Deze worden in de vorm van een crème op de huid gebracht. Bij een ernstige vorm van acne moet u antibiotica slikken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: AcneAandoeningen: AcneAcne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Veel jongeren in de puberteit krijgen er last van. Het kan ook psychische prob…
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Jeugdpuistjes weg via fotodynamische lichtbehandelingMet acne (jeugdpuistjes) heb je vaak een lange weg te gaan. Via allerlei zalfjes en smeerseltjes kom je uiteindelijk bij…
Acne rosacea: volwassenenacneAcne rosacea: volwassenenacneDacht je eindelijk van die jeugdpuistjes af te zijn, krijg je op latere leeftijd opnieuw acne?! Acne rosacea is een aand…
Bronnen en referenties
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Medicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acne"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!