InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Testosteron voor man in de overgang

Testosteron voor man in de overgang

Niet alleen vrouwen, maar ook mannen kunnen in de overgang zitten. Met vergelijkbare problemen als vrouwen als gevolg: opvliegers, botontkalking, minder zin in seks. De penopauze bestaat echt, al wordt de overgang voor mannen formeel 'andropauze' genoemd. In Amerika weten ze de remedie: testosteron. Toediening van dit 'mannenhormoon' - ook preventief!- is daar algemeen ingeburgerd en rukt op in Nederland. Lees alles over testosteron en de mannenovergang in dit artikel.

Andropauze, de mannelijke variant op de menopauze

Eigenlijk wisten we het allang: ook mannen kunnen in de overgang zitten. Niet voor niets is het als grap bedoelde woord 'penopauze' (als variant op de menopauze bij vrouwen) al jaren gemeengoed. De laatste tien jaar heeft wetenschappelijk onderzoek echter duidelijk aangetoond er echt zoiets is als de overgang voor mannen. Andropauze, heet dit verschijnsel.

Tijdens de andropauze daalt het testosteronniveau ineens drastisch in korte tijd. Het lichaam van de man produceert vanaf zijn veertigste geleidelijk steeds minder testosteron. Die afname kan bij oudere mannen leiden tot een echt testosterontekort. Dat veroorzaakt de klachten van de andropauze.

Lichamelijke klachten tijdens de andropauze

De volgende klachten kunnen veroorzaakt worden door het testosterontekort tijdens de andropauze:
  • opvliegers
  • moeheid
  • prikkelbaarheid
  • geheugenstoornisen
  • stemmingsveranderingen
  • lusteloosheid
  • botontkalking
  • geen ochtenderectie meer
  • meer lichaamsvet
  • minder spiermassa
  • minder spierkracht
  • minder zin in seks
  • haaruitval in de oksels
  • erectieproblemen

Tekort aan testosteron? Doe de test

Om bij oudere mannen een tekort aan testosteron vast te stellen, wordt een vragenlijst gebruikt. Beantwoord onderstaande vragen met ja of nee:
  1. Hebt u minder zin in seks?
  2. Gaan uw sportprestaties de laatste tijd achteruit?
  3. Hebt u minder energie?
  4. Merkt u dat u minder kracht of uithoudingsvermogen hebt?
  5. Bent u kleiner geworden?
  6. Bent u ongelukkig, depressief of humeurig?
  7. Zijn uw erecties minder hard?
  8. Valt u 's avonds op de bank in slaap?
  9. Hebt u recent gemerkt dat uw werkprestaties achteruit gaan?
Hebt u driemaal 'ja geantwoord of hebt u 'ja' geantwoord op de eerste twee vragen, dan kan dat op een testosterontekort duiden. Wilt u het zeker weten, laat dan bloedonderzoek doen.

Andropauze, veelvoorkomend probleem

Bevindt u zich in de andropauze, dan bent u in goed gezelschap. Volgens gezaghebbende Amerikaanse wetenschappers heeft één op de vijf van alle mannen boven de zestig te weinig testosteron. Andere wetenschappers denken zelfs dat het percentage nog veel hoger ligt, al lijkt recent Europees wetenschappelijk onderzoek dat te ontkrachten. Zeker is wel dat - in tegenstelling tot de menopauze, waar álle vrouwen mee te maken hebben - de andropauze of penopauze niet iedereen treft. Veel mannen worden ouder zonder de kenmerkende klachten.

Wat valt er te doen aan de andropauze?

Het probleem is bekend (tekort aan testosteron), de remedie dus ook: testosteron aanvullen. Omdat het lichaam die niet meer zelf aanmaakt en dit proces ook niet weer op gang gebracht kan worden, moet de testosteron van buitenaf worden toegediend. Er zijn tal van testosteronverhogende middelen te koop: pillen, boosters, supplementen, pleisters, en gels als Androgel en Testim gel die u uitwendig aanbrengt door de gel op het lichaam te smeren. De effecten van het opheffen van het testosterontekort zijn vaak al snel merkbaar, vooral op seksueel gebied.

Waar kopen?

Deze producten zijn te koop in de apotheek. Raadpleeg eerst uw huisarts als u vermoedt dat u last hebt van de andropauze. Hij of zij zal de middelen indien nodig voorschrijven. Ook op internet zijn testosteronverhogende middelen als boosters en gels volop te koop , maar verzeker u er wel goed van dat u legale producten koopt, op een toegestane wijze. Net zoals bij andere geneesmiddelen worden via internet ook producten aangeboden die volgens de Nederlandse wetgeving niet zijn toegestaan, vaak ook zonder de verplichte goedkeuring van een arts.

Testosteron gebruiken, is dat niet illegaal?

Maar testosteron, is dat geen doping dan? Nee, testosteron is het 'mannenhormoon' dat van nature in het lichaam voorkomt. Omdat dit geslachshormoon zorgt voor meer spierkracht, zijn middelen die het testosterongehalte verhogen (zoals anabole steroïden en pro-hormonen, de chemische voorlopers van testosteron) in zwang gekomen als doping (bijvoorbeeld bij bodybuilders en gewichtsheffers). Sporters die op het gebruik ervan worden betrapt, óók amateursporters, worden zwaar gestraft.

Het gebruik van pro-hormonen en steroïden is verboden voor (top)sporters, maar de middelen op zich zijn niet verboden. Ze vallen in Nederland onder de Wet op de Geneesmiddelenvoorziening en mogen dus alleen worden voorgeschreven door een arts. Dat is onder andere doordat het gebruik van testosteron soms onverstandig is; wie prostaatkanker heeft zonder dat te weten, kan schade aanrichten doordat de tumor door het hogere testosterongehalte in omvang toeneemt.

In andere landen, zoals België en Amerika is de vrije verkoop van pro-hormonen wel toegestaan. Voor veel Amerikanen van middelbare leeftijd gaat het insmeren met een testosterongel routinematig gepaard met de dagelijkse scheerbeurt. Preventief gebruik van testosteronverhogers is er algemeen ingeburgerd.

Let op: een diagnose kan alleen door een arts gesteld worden. De inhoud van dit artikel is slechts informerend van aard.
© 2010 - 2018 Kennishelp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Penopauze, de overgang bij mannenEen verminderde libido, erectieproblemen, slaapproblemen, opvliegers en depressies kunnen vervelende klachten zijn van d…
Andropauze, de mannelijke tegenhanger van de menopauzeAndropauze, de mannelijke tegenhanger van de menopauzeIedereen kent wel de menopauze bij vrouwen maar de mannelijke tegenhanger, de andropauze, is bij veel mensen helemaal ni…
Wat is Testosteron?Testosteron is het bekendste, populairste, maar ook het beruchtste hormoon. Het hormoon heeft de naam dat het mannen sto…
Hebben ook mannen last van hun hormonen?Hebben ook mannen last van hun hormonen?Een opgeblazen gevoel, lage rugpijn, prikkelbaarheid en emotionele huilbuien. Dat vrouwen geregeld last hebben van hun p…
Hormonen voor een goed seksleven, schoonheid en vreugdeHormonen voor een goed seksleven, schoonheid en vreugdeZonder hormonen kunnen we niet leven. Want alle lichaamsprocessen moeten gereguleerd worden en de cellen moeten met elka…

Reageer op het artikel "Testosteron voor man in de overgang"

Infoteur: Kennishelp
Gepubliceerd: 13-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!