InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn: symptomen hoofdpijn bij kinderen (migraine)

Hoofdpijn: symptomen hoofdpijn bij kinderen (migraine)

Hoofdpijn: symptomen hoofdpijn bij kinderen (migraine) Kinderen hebben net zoals volwassenen ook regelmatig last van hoofdpijn. De meest voorkomende vormen zijn migraine en spierspanningshoofdpijn. Bij migraine gaat het om kortere aanvallen dan bij volwassenen. De spierspanningshoofdpijn is hetzelfde. Bij kinderen is het lastig hoofdpijn te ontdekken omdat ze de klachten vaak niet goed kunnen omschrijven. De beste manier van behandeling is het vermijden van uitlokkende factoren. Daarna volgen eventueel therapieën en medicijnen.

Symptomen hoofdpijn bij kinderen

migraine

Meestal zit de pijn aan beide kanten van het hoofd. De pijn is kloppend of bonzend en ook drukkend of zeurend. De aanvallen duren hoogstens twee dagen waarbij de kinderen bleek en slaperig zijn. Misselijkheid, overgeven en diarree zijn bijkomende klachten. Bij veel kinderen is een korte slaap voldoende om van de migraine af te geraken.

waarschuwingssignalen

Dit kunnen zijn: vermoeidheid, bleek zien, lusteloosheid, warm aanvoelen, veel geeuwen, overgevoeligheid fel licht, snelle irritatie, duizeligheid, buikpijn, overgeven, diarree.

soms aura

Soms treedt een aura op. Een bijzonder aura is het Alice in Wonderlandsyndroom waarbij de kinderen wat dromerig zijn.

uitlokkende factoren

  • verandering weersomstandigheden
  • ontspanning na drukte
  • sterke daling luchtdruk
  • voeding
  • stress
  • spanning
  • harde geluiden
  • fel licht
  • benauwde ruimte
  • medicijnen
  • menstruatie
  • onregelmatig eten

Hoe met kinderen om te gaan die hoofdpijn hebben

Het is soms lastig te ontdekken omdat hoofdpijn bij kinderen anders is dan bij volwassenen. Soms zeggen kinderen bijvoorbeeld dat ze buikpijn hebben i.p.v. omgekeerd. Het is beter om op het gedrag van kinderen te letten: niet meer spelen, hangerig, naar bed willen, 's nachts wakker, etc. Een arts kan het beter beoordelen m.b.v. trucjes. U kunt zelf ook een dagboekje bijhouden waarbij u de klachten van het kind noteert. Blijft het kind vaak klagen over hoofdpijn dan is het verstandig een arts in te schakelen.

Wanneer zeker een arts waarschuwen?

  • hoofdpijn met klachten die wijzen op problemen met zenuwstelsel (epilepsie, nek stijfheid, moeite met lopen, geen evenwicht, problemen met horen, praten of kijken)
  • hoofdpijn verdwijnt niet met pijnstillers
  • 's ochtends hoofdpijn
  • 's ochtends overgeven
  • aanvallen worden heviger en komen vaker voor
  • verergering hoofdpijn bij niezen of hoesten
  • kind jonger dan 6 jaar

Behandeling van hoofdpijn bij kinderen

Begin niet met medicijnen. Pas eerst de levensstijl aan: een regelmatig leven is prettiger voor een kind. Denk aan eet- een slaapgewoonten, lichaamshouding, beweging en ontspanning. Ook kan men denken aan therapie: diëtiek (als voedsel een probleem is); fysiotherapie (voor lichaamshouding); ontspanningstraining of gedragstherapie (bij stress en spanning); biofeedback (spierspanning).

Mocht dit niet baten dan kunt u beginnen met medicijnen. Er zijn medicijnen om de klachten te onderdrukken en er zijn medicijnen om aanvallen te voorkomen. Gebruik de medicijnen alleen volgens het voorschrift van de arts. Teveel medicijnen kunnen juist weer tot hoofdpijn leiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn bij kinderenHoofdpijn bij kinderenMen zou denken dat kinderen met hoofdpijn eigenlijk niet mogelijk is, maar toch komt het voor dat kinderen al op heel jo…
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
Bronnen en referenties
  • Hoofdpijn - Dan Coene, Claudia Flens en Sander Kollaard

Reageer op het artikel "Hoofdpijn: symptomen hoofdpijn bij kinderen (migraine)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!