InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn: wat is hoofdpijn? - symptomen hoofdpijn

Hoofdpijn: wat is hoofdpijn? - symptomen hoofdpijn

Hoofdpijn: wat is hoofdpijn? - symptomen hoofdpijn De meeste mensen hebben wel eens last van hoofdpijn. Dit kan invloed hebben op het dagelijks leven. Het is dan raadzaam contact op te nemen met uw huisarts. De meest voorkomende vormen van hoofdpijn zijn: spierspanningshoofdpijn, migraine, medicatieafhankelijke hoofdpijn, cluster hoofdpijn en aangezichtspijn. Behandeling van hoofdpijn zorgt dat u er minder last van heeft.

Hoofdpijn als aandoening

Bij een gewone hoofdpijn is vaak een oorzaak aan te wijzen, bijvoorbeeld griep, slecht geslapen, te alcohol, etc. De oplossing is eenvoudig. U slaapt een keer goed of neemt een pijnstiller.

Bij terugkerende hoofdpijn is het lastiger. Deze is vaak hevig. Deze is niet goed op te lossen met een pijnstiller en het heeft grote gevolgen t.a.v. de relaties met anderen, uw werk, etc. Het leidt tot emoties: onmacht, schuldgevoel, angst en verdriet.

Veel mensen gaan uit schaamte of angst niet naar de huisarts. Ze denken dat hoofdpijn 'psychisch' is of ze denken dat ze een hersentumor hebben. Ze gaan veel pijnstillers slikken die bij verkeerd gebruik de hoofdpijn juist kunnen verergeren.

Het is dus van belang naar de huisarts te gaan om te kijken wat voor soort hoofdpijn u heeft. Dan kan gekeken worden welke behandeling het beste bij u past.

Verschillende vormen van hoofdpijn de symptomen

symptomen migraine

Bij migraine is sprake van kloppende of bonzende hoofdpijn. Voordat deze begint treedt een 'aura' op waardoor u bijvoorbeeld lichtflitsen ziet. Deze migraine aanval kan uren of zelfs dagen duren. De meeste mensen liggen dan het liefst in een donkere kamer. Ook zijn ze misselijk en moeten ze af en toe overgeven.

symptomen medicatieafhankelijke hoofdpijn

Deze hoofdpijn ontstaat door het gebruik van medicijnen. Zelfs pijnstillers kunnen hoofdpijn veroorzaken.

symptomen clusterhoofdpijn

Deze komt in aanvallen van zeer hevige pijn waarbij het rood wordt achter en rond het oog. Ze beginnen in de slaap en duren enkele uren waarna ze weer terugkeren. Sommige mensen hebben echter altijd een aanval.

symptomen aangezichtspijn

Het gaat om pijnscheuten aan één kant van het gelaat.

symptomen spierspanningshoofdpijn

De pijn bevindt zich aan beide zijden van het hoofd en is dof, drukkend. Het geeft een beklemmend gevoel.

symptomen hoofdpijn bij kinderen

Een iets andere vorm van spierspanningshoofdpijn, migraine en clusterhoofdpijn. Dit heeft vaak gevolgen voor de schoolprestaties en relaties met vriendjes en vriendinnetjes.

Meerdere vormen van hoofdpijn tegelijk

Soms komt spierspanningshoofdpijn en migraine tegelijk voor. U dient dan met een arts naar de juiste behandeling te kijken.

Diagnose

De arts kan door middel van een diagnose en hoofdpijndagboek uw hoofdpijn in kaart brengen en een diagnose stellen.

Leven met hoofdpijn

Hoofdpijn kan nooit helemaal opgelost worden, maar een goede behandeling leidt wel tot minder hoofdpijn.

Met behulp van goede informatie kunt u ook zelf veel tegen hoofdpijn doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen met hoofdpijn?Heeft u last van kwellende hoofdpijn? Kunt u zich hierdoor niet goed concentreren? Bent u 's avonds te moe om nog iets t…
De verschillende soorten hoofdpijnDe verschillende soorten hoofdpijnVeel mensen hebben regelmatig last van hoofdpijn. Dit kan heel vervelend zijn, vooral als het een zware hoofdpijn is. Al…
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
Bronnen en referenties
  • Hoofdpijn - Dan Coene, Claudia Flens en Sander Kollaard

Reageer op het artikel "Hoofdpijn: wat is hoofdpijn? - symptomen hoofdpijn"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-10-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!