InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn: spierspanningshoofdpijn, symptomen en behandeling

Hoofdpijn: spierspanningshoofdpijn, symptomen en behandeling

Hoofdpijn: spierspanningshoofdpijn, symptomen en behandeling Spierspanningshoofdpijn komt bij twee op de drie Nederlanders voor. Uitlokkende factoren zijn stress, inspanning, vermoeidheid, weersomstandigheden of voeding. Dit verschilt per persoon. Probeer de uitlokkende factoren te voorkomen. Lukt dit niet dan zijn er ontspanningstherapieën en cognitieve gedragstherapie. Ook kunnen medicijnen voorgeschreven worden.

Symptomen spierspanningshoofdpijn

Deze verschillen per persoon en ook qua ernst:
  • een knellende band om het hoofd
  • pijn in de nek en bij de schouders
  • pijn die aanvoelt als een 'pet'
  • pijn bij het slapen
  • pijn aan één kant van het hoofd

Bijkomende klachten zijn lichte misselijkheid en overgevoelig voor fel licht of harde geluiden.

terugkerende spierspanningshoofdpijn

Spierspanningshoofdpijn keert steeds weer terug als 'gewone' hoofdpijn.

uitlokkende factoren

  • Stress: de spieren spannen zich aan.
  • Inspanning: ook hier spannen de spieren zich aan.
  • Vermoeidheid: door slecht slapen of drukke periode.
  • Oogisnpanning: om kleine lettertjes te lezen of lezen bij slecht licht.
  • Houdings- en bewegingsfouten: verkeerde beweging van schouders, nek of hoofd door slecht zitten of slecht liggen. Dit leidt tot overbelasting van de spieren.
  • Overbelasting kauwspieren: door problemen met gebit, nagelbijten, lipbijten, kaken op elkaar klemmen, tanden knarsen, kauwgom kauwen.
  • Weersomstandigheden, omgevingsfactoren: storm, verandering luchtdruk, rokerige ruimte.
  • Hormonale schommelingen: menstruatie, overgang, gebruik pil, zwangerschap.
  • Voeding: cafeïne, zoete producten, kaas, varkensvlees, pinda's, zout, alcoholische drank.

Hoe kan je omgaan met uitlokkende factoren? Door bijvoorbeeld de werkhouding te verbeteren. Het beïnvloeden van het weer is uiteraard niet mogelijk.

Behandeling spierspanningshoofdpijn

verloop behandeling

Nadruk ligt op behandeling zonder medicijnen.

vermijden uitlokkende factoren

Dit betekent een ander levensstijl aannemen. Dat is niet altijd gemakkelijk. U kunt hulp hebben aan een hoofdpijndagboek waarin staat genoteerd wanneer u hoofdpijn heeft en waardoor het veroorzaakt wordt. Met behulp van een arts of diëtist kan bijvoorbeeld gekeken worden naar het voedsel als dat een oorzaak is. Wanneer u hoofdpijn krijgt bij ijle lucht kunt u grote hoogtes vermijden, etc.

therapie

  • Ontspanningstherapieën
    • biofeedback
    • onstpanningsoeffeningen
    • autogene training
  • Cognitieve (gedrags)therapie

behandeling met medicijnen tegen spierspanningshoofdpijn

Er zijn twee soorten medicijnen: om hoofdpijn te onderdrukken (pijnstillers), voor preventieve behandeling (medicijnen voor de behandeling van depressies).

Door te veel pijnstillers te gebruiken kunt u juist hoofdpijn krijgen. Gebruik medicijnen daarom alleen in overleg met een arts.

Tot slot

Ongeveer 4% van de mensen heeft dagelijks last van spierspanningshoofdpijn. Ze gebruiken hiervoor medicijnen. Het komt vaker bij vrouwen dan bij mannen voor (mogelijk door lichaamsbouw en -houding en hormonen).

Spierspanningshoofdpijn kan in combinatie gaan met migraine. Wanneer u twijfelt kunt u een arts raadplegen.

Heeft u meer dan 15 dagen per maand hoofdpijn dan is sprake van chronische spierspanningshoofdpijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Sommige mensen hebben vaak last voor ondraaglijke hoofdpijnen. Vaak is het niet duidelijk waardoor de hoofdpijn ontstaat…
Hoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnHoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnEr zijn verschillende vormen van hoofdpijn. Niet altijd worden er medicijnen voorgeschreven. Bij spierspanningshoofdpijn…
De hoofdpijnpolikliniek en hoofdpijnpoli (Botox)De hoofdpijnpolikliniek en hoofdpijnpoli (Botox)Botox in hoofdpijnpoli? In een hoofdpijnpoli of hoofdpijnpolikliniek vindt het onderzoek, diagnose en de behandeling van…
Nekklachten door chronische spierspanningshoofdpijn, krakenNekklachten door chronische spierspanningshoofdpijn, krakenBen je lekker productief aan het werk begint je nek weer pijn te doen. Het trekt op in je achterhoofd of zijkant, waardo…
SpanningshoofdpijnSpanningshoofdpijnSpanningshoofdpijn of spierspanningshoofdpijn ontstaat vaak door emotionele problemen of stress. Het kan echter ook vero…
Bronnen en referenties
  • Hoofdpijn E.H. Coene, C. Flens en S. Kollaard

Reageer op het artikel "Hoofdpijn: spierspanningshoofdpijn, symptomen en behandeling"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!