InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pedicure door visjes

Pedicure door visjes

De Garra Rufa of Dr. Fish behandeling - het verwijderen van dode huidcellen door visjes - is een zeer natuurlijke manier van huidpeeling en een bijzondere ervaring. Bij schoonheidsinstituten in Nederland kan men deze behandeling ondergaan om het eelt aan de voeten en handen te laten verwijderen, maar de Garra Rufa vis wordt in het Midden-Oosten ook ingezet ter bestrijding van de huidaandoening psoriasis.

Herkomst van de Garra Rufa

Dr. Fish is de naam voor twee soorten karpers - de Garra Rufa en de Cyprinion Macrostomus - die voorkomen in het Midden-Oosten, voornamelijk in Turkije, Syrië, Irak en Iran. Deze vissoort wordt al eeuwen lang gebruikt voor medische doeleinden, met name ter bestrijding van de huidaandoeningen psoriasis en eczeem. Van oudsher zijn er in deze landen kuuroorden voor patiënten met deze huidaandoeningen.

Kuuroord Kangal In Turkije

In de buurt van de stad Kangal, gelegen in de provincie Sivas, in het midden van Turkije, bevindt zich een dergelijk kuuroord: de Kangal visbaden (Kangal Balikli Kaplica). Het kuuroord beschikt over natuurlijke, warme bronnen, waarin de Garra Rufa visjes zich bevinden. De temperatuur van het water is zo'n 37 graden. Veel mensen (allerlei nationaliteiten) met de aandoening psoriasis gaan naar dit kuuroord. De behandeling met de visjes maakt onderdeel uit van een totaal régime. Deze mensen moeten dan met hun gehele lichaam in het water en zijn dan in een mum van tijd bedekt door deze visjes. Doodeng! Het resultaat schijnt echter verbluffend te zijn. In het speeksel van deze visjes zou een krachtig enzym voorkomen met een regenererende werking op de onderhuid. De thermale bronnen werden in 1917 ontdekt door een herder, die zijn gewonde voet schoonspoelde in het thermale water. Het gevolg was een zeer spoedig herstel.

Garra Rufa behandeling

In Europa, Japan en Amerika is de Garra Rufa behandeling een rage, maar dan met name om het eelt aan de voeten en handen te laten verwijderen. In Nederland kan men in tal van plaatsen terecht bij schoonheidsinstituten, die de Garra Rufa behandeling in hun pakket hebben. De Garra Rufa behandeling wordt ook wel Dr. Fish Methode genoemd.

De cliënt plaatst haar of zijn voeten in een bak met warm water, waarin deze visjes al gulzig rondzwemmen. Want deze diertjes krijgen niet of weinig te eten; hun enige voedsel (voetsel?!) bestaat uit dode huidcellen van de hen toegestoken onderdanen. De dode cellen (eelt) worden weggegeten, maar de onderliggende huid blijft intact. De behandeling, die overigens niet door iedereen als prettig wordt ervaren, duurt een kwartier tot een half uur. Maar daarna sta je dan ook op gladde en zachte voeten. Niet iedereen zit de sessie helemaal uit, omdat het geknabbel ook als irritant kan worden ervaren. Voor voeten met weinig eelt is één behandeling voldoende, voor zwaardere gevallen zijn er meerdere behandelingen benodigd. De prijs van de behandeling ligt rond de 15 per 10 minuten.

Bezwaren

Inmiddels wordt deze vorm van pedicure in Amerika en Europa onder vuur genomen. Er gaan stemmen op om deze behandeling te verbieden, omdat de visjes hiervan teveel stress zouden ondervinden. Daarnaast wordt om hygiënische redenen deze behandelmethode verboden in zeker al 14 staten van de Verenigde Staten. De redenering daarbij is dat gebruikte instrumenten na een pedicure gesteriliseerd dienen te worden danwel weggeworpen. De vissen zijn echter te duur om weg te gooien en een manier om de vis te steriliseren is er niet. Daarom concludeert men dat de peeling-methode als onhygiënisch moet worden beschouwd.

Omdat de Garra Rufa vis duur is in de aanschaf, moet men zich er ook van vergewissen of het behandelend instituut wel werkt met de Garra Rufa. Want er bestaat namelijk nog een goedkopere vis, de Chin Chin, een soort tilapia die niet verwant is aan de Garra Rufa, maar die hetzelfde werk verricht. Als deze vis echter volwassen wordt, ontwikkelt hij tanden en dat kan tot bloedinkjes leiden.

In de instituten die met de Garra Rufa of Dr Fish methode werken, moet een bepaalde hygiëne in acht worden genomen. Men kan aan het water geen chemische middelen toevoegen in verband met de vissen. In plaats daarvan moet men de voeten van de bezoeker inspecteren op voetschimmel of wondjes en als die er zijn, krijgt de desbetreffende bezoeker een zogenaamd teencondoom aangemeten. Nu maar hopen dat dat ook overal consequent gebeurt.

Er zijn instituten of zelfs strandtenten die enorme bakken met deze visjes neerzetten, waarin dus ook heel veel mensen tegelijk hun voeten kunnen laten bengelen. Dat is dan misschien gezellig, maar gezien het vorenstaande vraag je je dan toch af wat je aan je tenen hebt hangen.
Gerelateerde artikelen
Dr. Fish: knabbelende visjes als beautybehandelingDr. Fish: knabbelende visjes als beautybehandelingSinds een korte tijd is Dr. Fish razend populair. Je komt het in verschillende beautyprogramma's op tv tegen en is ook u…
Psoriasis behandeling in TurkijePlaats: Sivas, Turkije. Stelling: Genezing door kleine huidetende visjes, die de aangetaste huid als het ware van u af k…
Mooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMet hoge temperaturen is het heerlijk om op slippers rond te lopen. Als je eelt of kloven hebt is dit meteen een heel st…
Eelt; hoe ontstaat het en hoe voorkom je/of behandel je hetEelt; hoe ontstaat het en hoe voorkom je/of behandel je hetEelt is een verdikking van de bovenste huidlaag, met als doel om de huid te beschermen. Overal waar veel wrijving van de…
Eeltplekken en likdoornsEeltplekken en likdoornsLikdoorns en eeltplekken zijn harde bultjes of plekken op de huid als gevolg van druk en/of wrijving. Het zijn af en toe…
Bronnen en referenties
  • www.garrufa.nl www.garrufa.com www.goedgevoel.be Doctor Fish, Wikipedia www.drfish-amsterdam.nl Journalistiek & Rapportage, art. Vis eet mens, 2001, Matthijs Blonk Garra Rufa Fish Spa Treatment Scheveningen

Reageer op het artikel "Pedicure door visjes"

Reacties

Syl, 20-05-2013 13:52 #2
Het is smerig, het idee al dat er iemand met vieze schimmelziekten in zon aquarium bengelt met z'n voeten. Gatverdamme!

Marijke van Bergeijk, 24-05-2011 09:21 #1
Helaas heeft u hier een foto van de Chin Chin visjes bijgevoegd!
De vis spa van MM International Fish Spa's in Scheveningen (strandtent Sol Beach) wordt zoals u zegt met strenge hand gevoerd wat betreft hygiene. In het seizoen 2011 helpen zij mee aan de laatste testfase van een nieuw product (voor mens en dier onschadelijk) wat bacteriën- en virussenkiemen elemineert. Het gaat hier vooral om de bacteriënkiemen in de spa die NIET door de zuiveringsapparaten kunnen en die te vinden zijn in alles wat met het water in contact komt; de slijmlagen aan de binnenkant van de spa, de wanden, bodem, steentjes, buizen, filters enz. Dit is weer een stap in de goede richting zodat een vis spa behandeling niet tot een risico wordt.

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 25-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!