InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijn

Hoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijn

Hoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijn Het kan voorkomen dat medicijnen tegen hoofdpijn door te vaak gebruik juist hoofdpijn veroorzaken. Er zijn dan meerdere klachten zoals somberheid, slecht slapen of vermoeidheid. Dit wordt medicatieafhankelijke hoofdpijn genoemd. U moet dan stoppen met het innemen van de medicijnen. Dat gaat gepaard met ontwennningsverschijnselen die na een maand of drie over zijn. Voor behandeling is een goede diagnose nodig.

Symptomen medicatieafhankelijke hoofdpijn

Deze hoofdpijn vorm ontstaat sluipenderwijs door steeds vaker medicijnen te gebruiken tegen hoofdpijn. Het middel helpt dan niet meer en er ontstaat vaker hoofdpijn.

Om welke medicijnen gaat het? Pijnstillers, ergotamine en triptanen.

Er is sprake van medicatieafhankelijke hoofdpijn als er chronische hoofdpijn klachten zijn (15 of meer dagen per maand), terwijl pijnstillers 3 of meer dagen per week ingenomen worden; triptanen 2 of meer dagen per week; ergotamine 1 of meer dagen per week.

Wanneer u naast de medicijnen ook nog cafeïnehoudende producten gebruikt heeft u een groter risico. U kunt ook alleen met cafeïne chronische hoofdpijn klachten ontwikkelen. Dit verschilt per persoon. Niet meer dan 400 mg cafeïne zal weinig problemen opleveren. Maar als u daarnaast ook medicijnen gebruikt met cafeïne dan wordt het problematischer.

Bijkomende klachten

  • verstopping of diarree
  • vergeetachtigheid
  • concentratieproblemen
  • snel geïrriteerd
  • vermoeidheid
  • slecht slapen
  • somberheid

mensen gebruiken steeds meer medicijnen tegen hoofdpijn

Pas na verloop van tijd als hoofdpijn echt hinderlijk gaat worden gaan mensen naar de huisarts. Deze schrijft medicijnen voor die waarschijnlijk goed werken. U voelt zich niet meer machteloos. De kans bestaat echter dat u geheel van de medicijnen afhankelijk wordt. Steeds als de hoofdpijn weer opdoemt grijpt u naar de medicijnen. Soms is het zelfs zo erg dat al naar de medicijnen gegrepen wordt nog voordat de hoofdpijn op komt zetten. U krijgt het gevoel van de medicijnen afhankelijk te worden. Door te vaak naar medicijnen te grijpen kan hoofdpijn chronisch worden. De medicijnen helpen nog wel een klein beetje waardoor u ze blijft slikken. Het is moeilijk de spiraal te doorbreken. De hoofdpijn wordt op den duur onbehandelbaar. De enige stap die u nu nog kunt zetten is stoppen met de medicijnen.

Behandeling om te stoppen me de medicijnen

Wanneer u gaat stoppen zult u last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Maar die houden naar verloop van tijd op. Daarna kunt u beginnen met andere, betere behandelingen. Om te stoppen met medicijnen heeft u hulp van uw arts nodig. Na de ontwenning kan een nieuwe diagnose worden gesteld.

Voorkomen van afhankelijkheid medicijnen

  • Niet vaker dan 2 dagen per week paracetamol.
  • Niet vaker dan 1 dag per week triptanen.
  • Niet vaker dan 1 dag per week zetpillen.
  • Beperk cafeïnehoudende dranken met ergotamine.
  • Beperk cafeïnehoudende dranken als u medicijnen gebruikt met cafeïne.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hoofdpijn E.H. Coene, C. Flens en S. Kollaard

Reageer op het artikel "Hoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijn"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!