InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Seizoensgebonden Depressie: symptomen en supplementen

Seizoensgebonden Depressie: symptomen en supplementen

Seizoensgebonden Depressie: symptomen en supplementen Met de omzetting van het zomeruur naar het winteruur draaien we de klok een uurtje terug. Deze verandering stuit al jaren op kritiek: op deze manier zou onze biologische klok immers verstoord geraken. Bovendien wordt door het gebrek aan zonlicht de kans verhoogd op de Seizoensgebonden Depressie of Seasonable Affective Disorder. Deze aandoening komt onder meer voor onder de vorm van de winterblues en de winterdepressie. Als je van deze soort dip of depressie last hebt ga je symptomen ontwikkelen als vermoeidheid, lusteloosheid, prikkelbaarheid en gevoelens van nutteloosheid. Supplementen met L-Tryptofaan of vitamine D kunnen de klachten van Seizoensgebonden Depressie verlichten. Wat zijn de oorzaken van deze depressie en welke tips kunnen je helpen om de symptomen ervan te bestrijden?

Winteruur

In het laatste weekend van oktober zetten we met zijn allen de klok een uurtje terug. Van zaterdag op zondag kunnen we dus een uurtje langer slapen. De omzetting naar het winteruur leidt de overgang in van herfst naar winter: de nachten worden langer, de dagen korter en het weer kouder en onaangenamer. Door het feit dat er minder daglicht is, zullen heelwat mensen minder energie hebben en zich lusteloos voelen.

Verstoorde biologische klok

Veel mensen kijken dan ook op tegen het winteruur, omdat ze op voorhand al vrezen voor een lastige periode. Het omzetten van het zomeruur naar het winteruur stuit dan ook elk jaar op tegenstand. Vaak wordt beweerd dat onze verstoorde biologische klok een van de oorzaken is van het ontstaan van de Seizoensgebonden Depressie of Seasonal Affective Disorder. Die aandoening zorgt ervoor dat mensen onder invloed van donkere, onaangename winterdagen bepaalde symptomen gaan ontwikkelen die ervoor zorgen dat ze in hun functioneren gehinderd worden.

Wat is de Seizoensgebonden Depressie?

Zonlicht straalt energie uit en geeft het menselijk lichaam vitaminen, waardoor het energiek wordt. Wanneer in de winter het zonlicht vermindert, zal de gemiddelde mens minder energie hebben. De vitamine D die de zon uitstraalt heeft niet te onderschatten voordelen. In sommige gevallen kan de winter leiden tot de negatieve gevoelens en problematische aandoeningen zoals de Seizoensgebonden Depressie of Seasonal Affective Disorder. Twee vormen waaronder deze aandoening onder meer voorkomt zijn de winterblues en de winterdepressie.

Symptomen Seizoensgebonden Depressie

  • somberheid
  • zwartgalligheid
  • vermoeidheid
  • lusteloosheid
  • hoofdpijn
  • moeilijk in slaap geraken
  • zich gestresseerd voelen
  • gevoelens van nutteloosheid
  • concentratieproblemen
  • overmatige eetlust
  • snel geïrriteerd zijn
  • onevenwichtig zijn
  • zich graag afzonderen
  • sociale contacten vermijden
  • langdurig slapen en je toch moe voelen

Wat is winterblues?

De winterblues kan het best beschreven worden als een aandoening waarbij deze symptomen op gematigde wijze voorkomen. Als je last hebt van deze soort van blues of "winterdip" voel je je 's winters slecht in je vel en krijg je te maken met een milde vorm van Seasonal Affecitve Disorder. De hoeveelheid mensen die last hebben van winterblues is groter dan de mensen die last hebben van de winterdepressie.

Wat is winterdepressie?

Bij de winterdepressie krijg je te maken met dezelfde symptomen als bij de winterblues, maar zijn deze sterker en heb je er meer onder te lijden. Mensen met winterdepressie voelen zich in het algemeen slechter dan mensen met de winterblues en hebben meer problemen om de symptomen van de Seizoensgebonden Depressie te vermijden. Ze voelen zich vaker nutteloos en zijn sneller geprikkeld dan mensen met de winterblues.

Supplementen tegen winterdepressie

L-Tryptofaan

Depressie is een aandoening waaraan vele oorzaken ten grondslag kunnen liggen. De mogelijke oorzaken dienen grondig onderzocht te worden waarna de arts een gepaste behandeling zal voorstellen. Aanvullend kan je in geval van Seizoensgebonden Depressie je lichaam en geest een extra duwtje in de rug geven met voedingssupplementen. Supplementen met L-Tryptofaan hebben een positieve werking op de serotonineniveau's in je brein waardoor je je beter gaat voelen. L-Tryptofaan is een aminozuur dat niet alleen slaapbevorderend maar ook angstremmend kan werken. Hierdoor kan het effectief zijn om depressie tegen te gaan.

Vitamine D

Voor het winterdipje in het bijzonder kunnen vooral voedingssupplementen met extra vitamine D soelaas bieden, en dit om de nadelige gevolgen van verminderd zonlicht in de winter op te vangen. Het is niet toevallig dat er sprake is van een vitamine D-tekort bij mensen die een bloedanalyse laten uitvoeren op het einde van de winter. Omwille van de koude, donkere dagen met beperkt zonlicht kan je minder vitamine D opnemen, waardoor de kans op een winterdipje groter wordt. Wanneer je dit tekort aan vitamine D niet opvangt met supplementen kan een winterdipje dan ook uitmonden in een lentedipje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Herfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenHerfstdepressie: kenmerken, symptomen en signalenWelke symptomen, signalen en kenmerken kennen seizoensgebonden depressies, zoals een herfstdepressie of een winterdepres…
Winterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWinterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWe hebben al veel nieuwe inzichten verworven over de winterdip, ook wel herfstmoeheid of winterblues. Maar waarom wachte…
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Verschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieVerschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieTijdens het aanbreken van de herfst krijgen miljoenen mensen last van een herfstdepressie. Maar wat is nu precies het ve…
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Bronnen en referenties
  • http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/nieuw-onderzoek-depressie-door-tekort-aan-vitamine-d-19/#.VTZr9reJjIU (geraadpleegd op 17/10/2015).

Reageer op het artikel "Seizoensgebonden Depressie: symptomen en supplementen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Seizoensdepressies behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!