InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jetlag vermijden: oorzaken, symptomen, tips en middeltjes

Jetlag vermijden: oorzaken, symptomen, tips en middeltjes

Jetlag vermijden: oorzaken, symptomen, tips en middeltjes Jetlag is een aandoening die regelmatig voorkomt bij reizigers die in verschillende tijdzones vliegen. Hierdoor gaat je slaap-waakritme verstoord geraken en kan je uiteenlopende symptomen gaan ontwikkelen zoals bijvoorbeeld concentratiestoornissen, hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en slaapstoornissen. Om een jetlag te vermijden, is het best om vóór je afreis stress en vermoeidheid te voorkomen, en na aankomst op je bestemming, je zo snel mogelijk aan het plaatselijke levensritme aan te passen. Bovendien kan je middeltjes tegen jetlag nemen zoals bijvoorbeeld supplementen met melatonine. Welke tips kunnen nuttig zijn tegen een jetlag?

Wat is een jetlag?

Jetlag wordt veroorzaakt door het reizen per vliegtuig waarbij er een groot tijdsverschil is tussen de plaats van vertrek en de plaats van aankomst. Mensen die in verschillende tijdzones vliegen maken kans op het ontwikkelen van jetlag. Jetlag treedt bijvoorbeeld op wanneer je 's morgens het vliegtuig neemt en na een lange reistijd op een bestemming aankomt waar het opnieuw ochtend is. Je hebt dus als het ware in de tijd gereisd en tijd gewonnen. Dit gebeurt wanneer je naar het westen reist, zoals bijvoorbeeld de Verenigde Staten van Amerika. Dit alles is verwarrend voor je bioritme en kan vervelende gevolgen hebben voor je lichaam.

Lange reizen met het vliegtuig

Hetzelfde bizarre gevoel van jetlag kan je voelen als je vanuit Nederland of België naar het oosten reist. In dat geval verlies je tijd: je reist immers naar een bestemming die in tijd voorloopt op de jouwe, zoals bijvoorbeeld China. Jetlag is de verstoring van het slaap-waakritme en treedt het meest op bij reizigers die het vliegtuig nemen naar een bestemming in het oosten.

Symptomen jetlag

Moe

De symptomen van jetlag situeren zich in de eerste plaats op het vlak van vermoeidheid. Bij een jetlag voel je je slaperig, vermoeid, en heb je last van een gebrek aan energie. Door naar een andere tijdzone te vliegen heb je niet kunnen genieten van een stabiele, vaste slaap en daar ondervind je nu de gevolgen van. Je lichaam is niet uitgerust en dat zal je mogelijk nog enkele dagen voelen.

Slaapproblemen

Omwille van deze verstoorde slaap zal je lichaam zich zo snel mogelijk willen herstellen. Dit kan leiden tot een slaperig gevoel overdag, waarbij je de behoefte kan hebben om een dutje te doen. Doordat je nu in een andere tijdzone bent en je slaapritme veranderd is zal je 's nachts mogelijk wakker worden. 's Nachts niet "door" kunnen slapen kan samengaan met een vaag hongergevoel.

Hoofdpijn en misselijkheid

Te weinig slapen kan daarnaast leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid. Ook kan je last hebben van de spijsvertering doordat je maag niet gewend is aan het voedsel op het vliegtuig en op je nieuwe bestemming. Door onvoldoende water te drinken kan je bovendien last hebben van uitdroging (droge mond, droge keel, krampen in de voeten, enz...).

Desoriëntatie

Door het samengaan van al deze symptomen kan er een gevoel van desoriëntatie ontstaan. Je wordt bijvoorbeeld 's nachts wakker en je hebt geen flauw idee van waar je bent of van hoe laat het is. Je kan hierbij ook moeilijkheden ondervinden om je aan je nieuwe omgeving aan te passen en je kan problemen hebben om je op een activiteit te concentreren of te focussen op een relatief eenvoudige handeling. Dit alles kan ertoe leiden dat je prikkelbaar bent, snel geïrriteerd geraakt en een gevoel van machteloosheid ervaart.

Jetlag vermijden: tips

Lichte maaltijd

Zorg ervoor dat je vóórdat je afreist geen zware maaltijden tot je neemt. Je lichaam zal dan meer energie nodig hebben voor de spijsvertering en je zal je lomer voelen. Eet ook tijdens de vlucht best niet te zwaar en kies voor een lichte maaltijd.

Stress en vermoeidheid vóór de afreis

Als je net uit een afmattende, stresserende werkweek komt en je neemt meteen het vliegtuig, dan is de kans op een jetlag groter. Je lichaam heeft dan sowieso meer tijd nodig om te herstellen en het recupereren na de vlucht zal alleen maar moeilijker worden. Zorg er dan ook voor dat je zowel fysiek als mentaal uitgerust bent als je op reis vertrekt. Neem enkele dagen voor de afreis al verlof als je kan.

Vermijd alcohol en koffie

Koffie en alcohol kunnen tijdens de vlucht een "hartverwarmende" en kalmerende functie hebben maar hebben ook nadelen. Alcohol en koffie drogen het lichaam uit en bemoeilijken daardoor je recuperatie. Drink in plaats daarvan voldoende water: het beste is om te kiezen voor eenvoudig mineraalwater. Dit kan helpen om je fitter te voelen en jetlag te vermijden.

Levensritme bestemming

Ook al ben je moe als je bent aangekomen op je bestemming, toch is het goed om niet meteen toe te geven aan je vermoeidheid als het nog niet nacht is. In plaats van meteen een dutje te doen, is het beter om je meteen aan te passen aan het nieuwe slaap-waakritme en te wachten tot het nacht wordt. Op die manier kan je lichaam zo snel mogelijk wennen aan het bioritme van de nieuwe omgeving.

Rustig op gang

Zelfs al gooi je je meteen in het nieuwe slaap-waakritme van je bestemming, tegelijk moet je er ook aan denken dat je lichaam moet recupereren van de lange vliegreis. Doe het daarom de eerste dagen rustig aan en plan geen al te drukke activiteiten. Hou je aan het nieuwe bioritme maar laat je lichaam ook de tijd om geleidelijk weer op gang te komen.

Middeltjes tegen jetlag

Melatonine

Jetlag kan ondanks al deze tips toch toeslaan en dan kan het zinvol zijn om gerichte voedingssupplementen in te nemen. In de eerste plaats kan melatonine helpen om rustiger te worden, waardoor je makkelijker in slaap geraakt. Hierdoor zal je slaapkwaliteit verbeteren en kan je de tekortgekomen slaap inhalen. Vermijd wel om melatonine samen in te nemen met alcohol.

Tegen misselijkheid

Bij sommige mensen gaat jetlag gepaard met misselijkheid, maaglast, hoofdpijn en een algemeen gevoel van ongemak. Hierdoor heb je mogelijk problemen om voldoende te eten, wat je nog meer verzwakt. Daarom kan het zinvol zijn om ook een middel tegen misselijkheid in te nemen. Enkele voorbeelden van nuttige middeltjes tegen een brak of misselijk gevoel zijn:
  • Primatour
  • Cinnarazine
  • Suprimal

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het voorkomen van een jetlagEen jetlag kan zomaar de eerste dagen van je vakantie verpesten, of een vergadering onderbreken. Je kan zelfs behoorlijk…
Jetlag: verstoring van het bioritmeJetlag: verstoring van het bioritmeOns biologisch ritme word bepaald door onze biologische klok. Wie met een vliegtuig reist en een tijdzone passeert, krij…
Melatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagMelatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagOver Melatonine is al veel geschreven. Het is een van de veiligste stoffen die er bestaan en onderzoeken hebben aangetoo…
Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?Op vakantie gaan met het vliegtuig is voor velen een hele belevenis. Vliegen zorgt bij sommigen voor enthousiasme, bij a…
Slaapritme bij daglichtSlaapritme bij daglichtNormaal slaapt een mens 's nachts en het lichaam is daar dan ook op ingesteld. Het kan echter voorkomen dat iemand overd…
Bronnen en referenties
  • http://jetlag.10-tips.nl/melatonine.html (geraadpleegd op 26/09/2015).

Reageer op het artikel "Jetlag vermijden: oorzaken, symptomen, tips en middeltjes"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vliegtips
Medische informatie…
Schrijf mee!