InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Meditatie: bijna 50% minder hartinfarcten en beroertes

Meditatie: bijna 50% minder hartinfarcten en beroertes

Meditatie: bijna 50% minder hartinfarcten en beroertes Lange tijd hielden medici en wetenschap zich ver van spiritualiteit, huiverig voor het 'zweverige' imago. Nu dat begint te veranderen, komen steeds meer opvallende onderzoeken met hoopvolle resultaten. Bijvoorbeeld het onderzoek van het Medical College of Winsconsin, dat wilde weten of transcendente meditatie effect heeft bij het voorkomen van hartinfarcten en beroertes. Het resultaat: bijna 50% vermindering van kans! Bovendien blijkt meditatie goed tegen stress en spanning. Lange tijd was de medische wereld minstens net zo huiverig voor spiritualiteit als de wetenschap. Langzamerhand begint daar verandering in te komen. Dat komt omdat weliswaar de bron van spirituele ervaringen niet te duiden valt, maar wel de effecten van de praktische beoefening van spiritualiteit. Medici en wetenschappers krijgen steeds meer belangstelling voor de praktische toepassingen van spiritualiteit. Vooral meditatie en gebed worden onderzocht als methodes om het welzijn van mensen te verbeteren. De resultaten van het medisch-wetenschappelijke onderzoek zijn soms opzienbarend. Naast het meten van het welzijn van beoefenaars van spirituele praktijken, wat je alleen in subjectieve waarden kunt meten omdat het om persoonlijke ervaring gaat, heeft spirituele beoefening nu ook de volle aandacht van de fysiek-medische wetenschap. En dat maakt de kwestie 'spiritualiteit en gezondheid' wel heel praktisch en meetbaar... bijvoorbeeld als het gaat om de gezondheid van hart en bloedvaten.

De helft minder risico op hartinfarct of beroerte

Een recent onderzoek richtte zich op patiënten met een aandoening aan de kransslagaders (coronaire hartziekte). Een groep ging stress-verminderende Transcendente Meditatie beoefenen, en een controlegroep niet. De resultaten waren toch wel spectaculair te noemen. De beoefenaars van meditatie liepen bijna de helft minder risico op een hartinfarct, beroertes of sterfte vergeleken met de niet-mediterende controlegroep! Dit werd bekend gemaakt op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Heart Association, die in Orlando plaatshad.

Hoe, wie en wat

Voor een periode van negen jaar werd onderzoek verricht onder 201 mannen en vrouwen met vernauwing van de kransslagaders. Deze mensen werden willekeurig ingedeeld bij een groep die de techniek van Transcendente Meditatie toepaste, of bij een controle groep, die echter wel cursussen kreeg om de traditionele risicofactoren te verminderen, inclusief voedingsaanpassing en lichamelijke oefeningen. Alle deelnemers aan het onderzoek bleven hun eventuele gebruikelijke medicatie en andere medische zorg aanhouden. Uit de onderzoeksresultaten kwam naar voren dat bij de patiëntengroep die de Transcendente Meditatie techniek toepaste er 47% minder sterfte, hartinfarcten en beroertes plaatsvond én de dat de bloeddruk van deze mensen gemiddeld 5 mm Hg lager lag. Ook werd er een significante vermindering geconstateerd in psychologische stress bij de leden van de groep die met hoge spanningsniveaus kampten.

Door wie?

Het klinische onderzoek werd gesponsord met een bedrag van $3.8 miljoen door de National Institutes of Health-National Heart, Lung, and Blood Institute, en verricht door de Medical College of Wisconsin in Milwaukee in samenwerking met het Institute for Natural Medicine and Prevention (INMP) Maharishi University of Management.

Het eerste onderzoek in haar soort

Dr. Robert Schneider hoofd auteur en directeur van het INMP het Centrum voor Natuurlijke Geneeskunde en Preventie - zegt: "Eerdere onderzoeken naar het Transcendente Meditatie programma hebben al vermindering in bloeddruk, psychologische stress en andere risicofactoren laten zien. Dit coronaire onderzoek is echter het eerste gecontroleerde klinische onderzoek naar het enorme positieve effect van lange termijn beoefening van dit specifieke stress verminderende programma op de mate van klinische hart- en vaat-(cardiovasculaire) aandoeningen zoals hartinfarcten, beroertes en sterfte. Dr. Schneider vergelijkt dat het effect van de Transcendente Meditatie-techniek in het onderzoek met het als het ware toedienen van een nieuw ontwikkelde medicatie ter voorkoming van hartkwalen. Schneider: "In dit geval stammen de nieuwe medicijnen echter af van de lichaamseigen interne apotheek, gestimuleerd door de beoefening van Transcendente Meditatie.

Doodsoorzaak nummer 1 in de US

  • Hart- en vaatziekte is de doodsoorzaak nummer 1 in de Verenigde Staten. Volgens de American Heart Association zijn er in de VS bijna 1.5 miljoen hartaanvallen per jaar, iedere 34 seconden krijgt er één Amerikaan een hartaanval
  • Hart- en vaatziekten vormen ook de grootste kostenpost binnen de Amerikaanse ziektekosten. In de VS wordt jaarlijks meer dan $475 miljard uitgegeven aan het behandelen van coronaire hartziektes!
  • In de VS worden per jaar bijna 500,000 coronaire bypass operaties verricht en 1.3 miljoen dotterbehandelingen. Stress draagt waarschijnlijk bij aan de ontwikkeling van coronaire hartziektes.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen van hart- en vaatziekten: infarct en aneurysmaGevolgen van hart- en vaatziekten: infarct en aneurysmaDe belangrijkste doodsoorzaak voor vrouwen in Nederland zijn hart- en vaatziekten. Ook bij mannen zijn het de belangrijk…
Koelen bij hartstilstandKoelen bij hartstilstandKoelen bij hartstilstand: volwassen mensen die na een hartstilstand met succes zijn gereanimeerd, moeten 12 tot 24 uur d…
Symptomen van een hartinfarctSymptomen van een hartinfarctHeb je de laatste tijd last van pijn in de borst? Misschien heb je wel een hartinfarct gehad. Ontdek hier de symptomen e…
Sporten na hartinfarct: mag je sporten na een hartinfarct?Sporten na een hartinfarct is goed omdat het de algehele conditie bevordert. Maar het maakt ook minder bang. Mensen durv…
Hartinfarct: elke seconde teltHartinfarct: elke seconde teltJaarlijks komen 25.000 mensen in Nederland met een hartinfarct in het ziekenhuis te liggen. Een hartinfarct word ook wel…
Bronnen en referenties
  • MVI

Reageer op het artikel "Meditatie: bijna 50% minder hartinfarcten en beroertes"

Reactie

Tronic (infoteur), 21-12-2010 00:10 #1
Goed stukkie :-D
Enrico Reactie infoteur, 21-12-2010
En voor degenen onder ons die Tronic niet kennen: dat is een opmerkelijk groot en waardevol compliment ;-)

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 30-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!