InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mexicaanse griep 2011 symptomen: gewone seizoensgriep

Mexicaanse griep 2011 symptomen: gewone seizoensgriep

Mexicaanse griep 2011 symptomen: gewone seizoensgriep Mexicaanse griep 2011. Influenza A (H1N1) 2009 is thans de officiële benaming van wat in de volksmond Mexicaanse griep heet. In april 2009 maakte de wereld voor het eerst kennis met dit nieuwe griepvirus. De ziekteverschijnselen van de Mexicaanse griep lijken op die van een gewone seizoensgriep. Mexicaanse griep verloop vaak mild. Veelvoorkomende symptomen zijn: koorts (38 graden Celsius of hoger); koude rillingen; spierpijn; algehele moeheid en malaise; hoofdpijn; droge hoest.

Mexicaanse griep 2011 symptomen

De Mexicaanse griep-uitbraak in 2009

In april 2009 brak in vele landen over de gehele wereld de Influenza A (H1N1) 2009 - thans de officiële benaming van de Mexicaanse griep - uit. Op 11 juni 2009 verklaarde de Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organization - WHO) dat er sprake was van een wereldwijde pandemie van Influenza A (H1N1). Tegen die tijd was het virus in meer dan 70 landen opgedoken. De Eerste besmetting van de Mexicaanse griep in Nederland werd op 8 juni 2009 geregistreerd. Het ging om een kind en een vrouw. Het kind kreeg het griepvirus van zijn vader, die het in de Verenigde Staten had opgelopen en de vrouw raakte besmet door een zieke collega.

Gewone griep

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) deelde op 4 juli 2009 mee dat de eerste piek in de verspreiding van de Mexicaanse griep in Nederland mogelijk al in augustus van dat jaar bereikt zou worden, en niet pas in de herfst wanneer de vaccins tegen deze nieuwe griep gereed zouden zijn. Maar al snel bleek dat deze nieuwe griepvariant mensen niet ernstiger ziek maakte dan de gewone seizoensgriep die ieder jaar rond gaat. Wel is het zo dat er meer mensen vatbaar zijn voor dit nieuwe virus, doordat ze niet eerder met het virus in contact zijn gekomen. De meeste mensen zijn immuun voor een normale griep, maar dat was bij de Mexicaanse griep niet het geval. Al snel bleek de Mexicaanse griep een mild ziekteverloop te kennen. Daarom werd vanaf 7 augustus 2009 de Mexicaanse griep door de autoriteiten als een gewone griep behandeld.

Griepvaccinatie

Begin november 2009 begonnen de vaccinaties. Kwetsbare mensen zoals chronisch zieken, zwangeren en jonge kinderen en personeel werkzaam in de zorg konden zich laten vaccineren. In 2010 ging de jaarlijkse griepvaccinatie half oktober van start. Deze prik bood tevens bescherming tegen het virus dat de Mexicaanse griep veroorzaakt.

Mexicaanse griep symptomen 2011

Influenza A(H1N1) 2009 wordt thans beschouwd als een gewone seizoensgriep, ofschoon personen onder de 20 jaar een relatief verhoogde kans op infectie en complicaties hebben. Ouderen hebben al antistoffen van eerder doorgemaakte griep en zijn daarom relatief immuun. Dit komt doordat er in 1957 een vergelijkbaar griepvirus circuleerde.

Drie virussen

In het griepseizoen 2010-2011 zijn er drie virussen actief. Naast de Influenza A H1N1 2009, zijn er Influenza A H3N2 en Influenza B. De vaccinsamenstelling van de jaarlijkse griepprik is hierop gebaseerd. Uit een overzicht van de Europese gezondheidsdienst ECDC blijkt dat ongeveer de helft van de grieppatiënten in Europa de Mexicaanse variant onder de leden heeft.

Symptomen

De symptomen die gepaard kunnen gaan met griep zijn:
  • droge hoest;
  • keelpijn;
  • koorts;
  • koude rillingen;
  • algehele malaise en futloosheid (kinderen hangerig)
  • hoofdpijn; en
  • spierpijn.

Iemand kan ook last krijgen van diarree. Bij Mexicaanse griep is de kans hierop iets groter dan bij andere griepvarianten. De hoest kan vooral bij Mexicaanse griep een paar weken aanhouden. De overige klachten gaan meestal binnen 7 dagen vanzelf over.

Complicaties

Soms treden er complicaties op, zoals longontsteking, met kenmerkende symptomen als benauwdheid en een verergering van het ziektegevoel.

De overdracht van het griepvirus

Elk griepvirus wordt op exact dezelfde manier overgedragen. In druppeltjes slijm, snot en speeksel en is het virus aanwezig en door hoesten, niezen of praten komt het bij een ander terecht. Via de handen kan het virus ook worden overgedragen. Dit is het geval als iemand zijn neus afveegt of niest in zijn handen en daarna een deurklink aanraakt of iemand een hand geeft. Mensen raken besmet met het virus als ze het inademen of als het virus in de neus, mond, keel of oog terecht komt.

Besmettelijk

Iemand met griep onder de leden is hooguit een week besmettelijk. De besmettelijkheid begint een dag voordat de eerste symptomen zich manifesteren. Maar het is niet zo dat iedereen die besmet raakt, ook ziek wordt. Een besmetting kan symptoomloos verlopen. Binnen een tot zeven dagen nadat iemand besmet wordt met het virus kan de persoon griepverschijnselen krijgen. Daarna niet meer.

De kans op besmetting verminderen

De kans op besmetting kan op de volgende manieren verkleind worden:
  • Ga contact met mensen die griep hebben uit de weg. Of houdt het contact met een grieppatiënt zo kort mogelijk en was na het bezoek grondig de handen.
  • Raak zo min mogelijk neus, ogen en mond aan.
  • Was bij voorkeur de handen grondig met water en zeep. Droog de handen bij voorkeur niet af aan een keukenhanddoek, maar gebruik papieren handdoekjes en gooi het papier daarna meteen weg.
  • Hoest of nies bij voorkeur in een papieren zakdoek, die na gebruik meteen weggegooid dient te worden. Was na het snuiten van de neus of niezen, de handen met water en zeep.
  • Maak regelmatig het huis schoon, vooral harde oppervlakken en voorwerpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mojpe, Pixabay

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep 2011 symptomen: gewone seizoensgriep"

Reacties

Suusje, 23-04-2012 19:52 #9
Eind januari 2011 heb ik de mexicaanse griep gekregen, zo erg zelfs dat ik 4, 5 week in coma ben gehouden. Nu is mijn vraag. Sinds ik ontwaakt ben heb ik erg veel last van concentratie problemen, karakter veranderingen en lichte psychische problemen. Is dit een gevolg van de kunstmatige coma? En zo ja waar kan ik terecht om dit duidelijk te krijgen zodat ik hier aan kan werken? Want de longarts, cardioloog etc kunnen hier niks mee. Reactie infoteur, 28-04-2012
Mogelijke restverschijnselen na een coma zijn: coördinatiestoornissen inzake bewegingen; spierspasmen; stoornissen in het begrijpen; taal- en spraakstoornissen; geheugenproblemen; problemen bij denken, aandacht en concentratie; problemen in het tempo van informatieverwerking (vertraging); karakterveranderingen; psychiatrische stoornissen. Als bijkomend probleem zijn patiënten vaak (ook na een zogenaamd 'licht' of 'mild' letsel) veel sneller vermoeid en kunnen ze minder belasting aan. http://goo.gl/rsR9j

Samen met uw huisarts kunt u bekijken wat nodig is ter behandeling van uw klachten.

Anoniem, 25-03-2011 20:55 #8
Wij hebben ook te maken met Mexicaanse Griep! In het begin heel erg ziek en nu al voor lange tijd extreme uitputting. Reactie infoteur, 27-03-2011
Beterschap gewenst!

Manon, 02-02-2011 17:05 #7
Nou ik heb de mex. griep! Ik heb vanochtend mijn uitslag gekregen van het ziekenhuis. Ik moet uitzieken. Ik ben wel heel goed ziek geweest. Heb voor het eerst in mijn leven een longontsteking gekregen, 40 graden koorts en heel ziek gevoel. Mijn man heeft het nu ook en mijn kindertjes van 4 en 1 jaar ook. Vooral de longen van de kindertjes goed in de gaten houden. Dan hoop ik dat zij er niet zoveel van meemaken. Ik heb wel gezegd dat ik van mijn leven nog nooit zo ziek ben geweest. Hopelijk verloopt het bij de rest in huis wat milder. Reactie infoteur, 02-02-2011
Beterschap gewenst!

In dit artikel staat wanneer je met een kind naar de huisarts moet gaan:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/35482-symptomen-mexicaanse-griep-verschijnselensymptomen-griep.html

Anoniem, 27-01-2011 16:50 #6
In het Verenigd Koninkrijk zijn 338 mensen gestorven aan deze griep.
-10 patienten waren jonger dan 5 jaar
-14 patienten waren tussen 5 en 14 jaar
-217 patienten waren tussen 15 en 64 jaar (!)
-65 patienten waren ouder dan 65

In Nederland zijn er in week 3 negen mensen gestorven aan A/H1N1, in totaal zijn er 20 mensen aan gestorven in NL, voor Belgie zijn deze gegevens niet te vinden.

Anoniem, 24-01-2011 21:01 #5
Hier nog enkele vragen over de H1N1-griep.
1) Behoren kinderen en jonge mensen tot de risicogroepen van A/H1N1 (Mexicaanse) griep?
2) Sterven er meer jonge of oudere mensen aan deze griep?
3) Zijn er statistieken van griepseizoenen, sterftes en percentages van sterfgevallen per leeftijdsgroepen?

Chris, 21-01-2011 11:48 #4
Waarom schrijft men steeds dat deze griep extra gevaarlijk is voor jonge mensen, waarom 'gevaarlijk'? Reactie infoteur, 22-01-2011
Kinderen lopen meer risico, omdat ze minder weerstand hebben opgebouwd tegen ziektes. Hun immuunsysteem is nog betrekkelijk 'blanco'. Doordat ze van nature vaak aan elkaar zitten, dragen ze het virus ook nog eens gemakkelijk aan elkaar over.

Anoniem, 20-01-2011 18:22 #3
Het aantal doden van deze griep wordt nog bijgehouden omdat het een nieuw virus is en daardoor is dit meldingsplichtig. In week 1 zijn er 4 mensen overleden, week 2 zijn er eveneens 4 mensen overleden, in Nederland zijn er dit griepseizoen tot nu toe 11 personen aan overleden (waaronder 2 kinderen).
Dit terwijl er elk griepseizoen mensen sterven aan griep (tot ongeveer 1000 mensen). Al valt wel op dat er ook enkele jonge kinderen bij de griepdoden waren. Voor Belgie vind ik deze cijfers niet.
Het is altijd erg dat er mensen aan griep sterven. Maar er sterven meer mensen bij verkeersongevallen, aan hartziekten en kanker (waaronder ook jongeren).
De maatregel om mensen die contact hadden met (H1N1) grieppatienten ook te behandelen met virusremmers vond ik overdreven.

Anoniem1979, 20-01-2011 15:21 #2
Omdat het over het algemeen gezien gewoon sensatie zoekerij en bangmakerij van het volk is door de pers! De pers kraamt geregeld klinkklare nonsens uit… tuurlijk de doden zijn triest en te betreuren maar om er zo'n media spektakel van te maken doet de mens echt niet goed!

Anoniem, 20-01-2011 12:10 #1
Hallo,
ik heb nog vragen:
Waarom wordt deze ziekte nog Mexicaanse griep of varkensgriep (swine flu) genoemd? Deze griep heeft toch niets met Mexico of varkens te maken?
Waarom worden doden van deze griep nog steeds in het nieuws vermeld? Zo wordt het aantal doden per week bijgehouden. Zo overleden vorige week 4 mensen aan deze griep in Nederland, van Belgie vind ik deze gegevens weer niet. In Groot-Brittannie zouden er 110 mensen aan gestorven zijn.
Aan gewone seizoensgriep sterven ook mensen maar deze werden niet per week vermeld tijdens de griepseizoenen voor 2009.
mvg
Anoniem Reactie infoteur, 20-01-2011
In een ander artikel ga ik in op de naamgeving van deze griepvariant:

"Aanvankelijk werd deze griepvariant 'varkensgriep' genoemd, maar deze naam is niet juist. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) verklaarde hierover: "Deze huidige griepvariant is niet van varkens afkomstig, maar verspreidt zich van mens op mens. Daarom is de naam varkensgriep niet juist." In het verleden werden grote griepuitbraken vernoemd naar het land van oorsprong, zoals de Spaanse griep. Om die reden vond het RIVM de Mexicaanse griep een betere benaming dan varkensgriep. Op 12 mei 2009 werd deze griep omgedoopt tot Nieuwe Influenza A (H1N1), zoals de griep in de meeste landen in de wereld al werd genoemd. In 2010 heette het dat de term 'Nieuwe Influenza' tot verwarring leidde. Daarom spreken we nu over het virus als 'Influenza A(H1N1) 2009'. In de volksmond wordt nog steeds consequent gesproken over Mexicaanse griep. Dat is ook logisch, want het is een veel eenvoudiger term."
(http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/35482-symptomen-mexicaanse-griep-verschijnselensymptomen-griep.html)

Opname in het ziekenhuis en overlijden ten gevolge van de Influenza A(H1N1) 2009 is meldingsplichtig, omdat het een nieuw griepvirus betreft. Het griepvirus Influenza B en andere seizoensgriepvirussen zoals Influenza A(H3N2) zijn daarom niet meldingsplichtig.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 31-01-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mexicaanse griep
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!