InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale leven

Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale leven

Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale leven Een natuurramp zoals die in Japan in maart 2011 heeft niet alleen ernstige materiële schade tot gevolg, maar legt ook een zware hypotheek op de gezondheid van de slachtoffers op lange termijn. Het verwerken van een extreem zware catastrofe zoals een aardbeving gevolgd door een tsunami en een nucleaire ramp kan nog jaren later leiden tot posttraumatische stress, depressie en angststoornissen. Naast psychotherapie kan posttraumatische stress eventueel aanvullend opgevangen worden door middel van supplementen tegen angst en depressie, zoals bijvoorbeeld L-Tryptofaan.

De invloed van een ramp

In maart 2011 werd Japan opgeschrikt door een verschrikkelijke natuurramp: een aardbeving met een verwoestende tsunami als gevolg. Bovendien kwamen meerdere kernreactoren in de problemen en dreigde er een nucleaire besmetting. Duizenden huizen en gebouwen werden verwoest en honderdduizenden mensen raakten al hun bezittingen kwijt. Tienduizenden mensen verloren het leven. Naast deze materiële gevolgen van de aardbeving krijgen de slachtoffers ook te maken met mentale gevolgen.

Extreme tegenslagen

Het is niet makkelijk om met tegenslagen om te gaan, zoals bijvoorbeeld het verlies van een geliefde of de verwoesting van al je bezittingen. Bij slachtoffers van een aardbeving en een tsunami wordt deze verwerking nog extra moeilijk. Extreem zware materiële schade zoals het verlies van je bezittingen gaat in dat geval gepaard met zware psychologische tegenslag, zoals het verlies van geliefde familieleden of het oplopen van fysieke schade aan je lichaam door nucleaire besmetting.

Posttraumatische stress

Het verwerken van die uiterst zware tegenslagen leidt vaak tot stress, zelfs nog lang na de ramp zelf. Men spreekt dan vaak van posttraumatische stress: stress die een gevolg is van een toestand waarbij een persoon onder uitermate zware fysieke en mentale druk heeft gestaan. Voorbeelden van zulke toestanden zijn: levensbedreigende situaties, terroristische aanslagen, oorlog, aardbeving, overstroming, ernstige verkeersongevallen, enz... In zulke situaties heeft het slachtoffer sterke angsten moeten doorstaan, al dan niet gepaard gaand met hevige fysieke pijn en de vrees om te sterven.

Chronische angst

Wanneer eens het ergste leed lijkt geleden, is het nog niet zeker of je kan beginnen met verwerkingsproces. In het geval van een aardbeving heb je nog vaak te maken met naschokken, wat weer voor extra stress blijft zorgen. Als je dan net bekomen bent van de ramp, word je als slachtoffer nog extra angst aangejaagd door naschokken. Bovendien kwam daar in het geval van de aardbeving van Japan in 2011 nog de onzekerheid bij van een nucleaire ramp. Wat dit laatste betreft was de angst voor nucleaire besmetting bij de bevolking enorm, vooral omdat men de omvang van het gevaar zo vlak na een aardbeving moeilijk kon inschatten. Chronische angst, voortdurende stress en druk kunnen uiteindelijk ook leiden tot depressie.

Behandeling

Psychotherapie

Nog lang na de ramp zullen slachtoffers het moeilijk hebben om extreme tegenslagen zoals een aardbeving of een nucleaire ramp te verwerken. Slachtoffers kunnen fysieke aandoeningen gaan ontwikkelen en lopen een kans op depressie, angsstoornissen, en mentale problemen. Het komt er op aan om de slachtoffers zo goed mogelijk te begeleiden op psychologisch vlak en te laten opvolgen door een psycholoog die gespecialiseerd is in het opvangen van slachtoffers van dergelijke rampen.

Supplementen tegen angst

L-Tryptofaan is een aminozuur dat de aanmaak van sertotonine in de hersenen bevordert. Dankzij deze positieve werking kan een voedingssupplement met L-Tryptofaan efficiënt zijn om de nadelige gevolgen van posttraumatische stoornis tegen te gaan. Gevoelens van angst en depressie kunnen ingeperkt worden, terwijl ook op het vlak van slaapkwaliteit positieve resultaten kunnen verwacht worden. Globaal genomen werkt L-Tryptofaan dus tegen angst, depressie en slapeloosheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan is een van de aminozuren in ons lichaam. Tryptofaan, ook wel l-tryptofaan genoemd, wordt geroemd om de positi…
Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren, die ons lichaam niet zelf aan kan maken en die we uit ons voedsel moeten…
Rhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressieRhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressieRhodiola is een adaptogeen kruid, wat betekent dat het voor meer balans in het lichaam kan zorgen en zich kan aanpassen…
Anti-stress dieet: Stress verminderen met etenAnti-stress dieet: Stress verminderen met etenStress, de één heeft er meer last van dan de ander. Maar wie veel last heeft van stress kan eens proberen anders te eten…
Post-vakantie depressie: oorzaken, symptomen en tipsPost-vakantie depressie: oorzaken, symptomen en tipsMaandenlang had je naar de zomervakantie uitgekeken maar toch heeft deze niet gebracht wat je ervan verwachtte. En dan i…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeebeving_Sendai_2011
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Posttraumatische_stressstoornis(geraadpleegd op 02/06/2016).

Reageer op het artikel "Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale leven"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Omgaan met stress
Medische informatie…
Schrijf mee!