InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie: tips om je woning te beschermen tegen allergieën

Allergie: tips om je woning te beschermen tegen allergieën

Allergie: tips om je woning te beschermen tegen allergieën Met de lente in aantocht komt ook het seizoen van de allergieën weer op gang, tot wanhoop van mensen die gevoelig zijn voor bijvoorbeeld pollen. De hoge temperaturen verhogen ook de kans op de ontwikkeling van huisstofmijten, die zich graag wentelen op stoffige en warme plaatsen. Schimmels ontstaan vaak op vochtige plekken zoals een badkamer. Een cruciale tip is om je huis heel regelmatig op het juiste moment te verluchten, bijvoorbeeld wanneer er buiten veel wind staat. Welke tips kunnen nuttig zijn om te vermijden dat er zich allergieën in je woning gaan ontwikkelen?

Allergie in je woning

Als de lente weer in het land is en de temperaturen stijgen dan betekent dit dat mensen die gevoelig zijn voor allergieën weer meer gevaar lopen. In de maanden mei en juni viert de allergie voor pollen of hooikoorts weer hoogtij. Ook andere allergieën worden gestimuleerd door de hoge temperaturen, zoals bijvoorbeeld de allergie voor huisstofmijt. Eens de temperaturen beginnen te stijgen is het aangeraden om je woning tegen de mogelijke ontwikkeling van allergieën te beschermen.

Allergieën: huisstofmijt

Verluchten

Huisstofmijten ontwikkelen zich makkelijk op plekken zoals tapijten en stoffige sofa's. Zorg dan ook regelmatig voor een goede verluchting van de kamers waarin deze zich bevinden. En bovenal is het aangeraden om tapijten en sofa's heel regelmatig te stofzuigen zodat huisstofmijten geen kans krijgen. Hoe langer je hier mee wacht hoe groter de kans op de ontwikkeling van muffe geurtjes waarin huisstofmijten zich in hun sas voelen.

Schone lakens

Als mensen die in de buurt van stoffige meubels komen beginnen te niezen, dan weet je dat je eigenlijk al te lang gewacht hebt om de meubels te stofzuigen. Hetzelfde geldt voor je lakens: sommige mensen krijgen al jeukende ogen als het te lang geleden is dat ze hun lakens vervangen hebben. Zorg dan ook een of twee keer per week voor schone lakens.

Anti-allergie dekens en kussenslopen

Kussenslopen, dekens en donsdekens zijn plekken waarin huisstofmijt makkelijk gedijt. Daarom kan het aangeraden zijn om speciale anti-allergie donsdekens te gebruiken voor je bed zodat je vervelende symptomen vermijdt. Ook kussenslopen die tegen allergie bestand zijn zijn hierbij cruciaal, vooral omdat de 'allergiegevoelige' plekken van je hoofd (ogen, neus, mond) ermee in contact komen.

Meubels

Heb je al te oude meubels die steeds maar weer stof aantrekken als een magneet, twijfel dan niet en zet ze onverbiddelijk bij het afval. Kies daarentegen voor nieuwe makkelijk te onderhouden meubels waar je bijvoorbeeld makkelijk met een natte doek stof kan wegvegen.

Schimmels en allergie

Hygiënische badkamer

Schimmels houden zich graag op op vochtige plekken zoals badkamers. Denk er aan om je badkamer regelmatig met schoonmaakproduct te poetsen zodat er geen zwarte plekken ontstaan. Vermijd ook het rondslingeren van natte handdoeken of vochtige kleren; hang deze steeds te drogen zodat schimmels zich er niet op kunnen ontwikkelen. Als je zwarte plekken ziet op handdoeken is het eigenlijk al te laat.

Vochtig afval

In overblijfselen van maaltijden of in verpakkingen van drank kunnen vochtige plekken overblijven, waarin schimmels kunnen onstaan. Let erop dat je geen verpakkingen achterlaat met nog restjes van dranken, want daar ontstaan heel makkelijk schimmels in die erg onaangenaam kunnen ruiken. Je kan bijvoorbeeld lege blikjes of flessen eerst even leegspoelen zodat ze helemaal leeg de afvalemmer in kunnen.

Huisallergieën: algemene tips

  • houd de temperatuur in huis niet onnodig hoog: warmte trekt schimmels en huisstofmijt aan
  • werk afval zo snel mogelijk weg en zet het buitenshuis
  • vermijd de opeenhoping van stof
  • verlucht je huis vooral als er veel wind staat: dat maakt alles lekker snel schoon

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vochtig huis en de gezondheidVochtig huis en de gezondheidMensen die in een vochtige woning verblijven, hebben ongeveer 25 procent meer gezondheidsklachten dan andere woningen. H…
Huisstofmijt in huisHuisstofmijt in huisDe huisstofmijt komt, zoals de naam al doet vermoeden, in stof voor. De huisstofmijt leeft van organisch materiaal. Het…
Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergieën komen in de moderne samenleving alsmaar meer voor. De meest bekende allergie is allicht hooikoorts, maar ook…
Huisstofmijt bestrijdenHuisstofmijt bestrijdenDe huisstofmijt is een piepklein beestje dat overal voorkomt: zowel binnen als buiten. Huisstofmijt is verantwoordelijk…
Allergievrij wonen: huisstofmijt, huisdieren en schimmels10% van de Nederlanders heeft last van luchtwegklachten. Veel mensen met luchtwegklachten zijn allergisch. En allergisch…

Reageer op het artikel "Allergie: tips om je woning te beschermen tegen allergieën"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergieën
Medische informatie…
Schrijf mee!