InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Reboxetine, nieuw ADHD medicijn

Reboxetine, nieuw ADHD medicijn

Momenteel wordt aan mensen met ADHD psychostimulantia als Ritalin, Concerta en dexamfetamine voorgeschreven als ADHD medicatie. Bij 10-30% van de mensen met ADHD blijken deze medicijnen echter onvoldoende effectief, of geven zij te veel bijwerkingen. Reboxetine, van oorsprong een antidepressivum en nu ook op de markt gebracht als nieuw ADHD medicijn, blijkt uit onderzoek een effectieve behandeling te kunnen zij bij mensen waarbij de voorkeursmedicatie niet werkt.

ADHD

ADHD ('Attention-Deficit Hyperactivity Disorder') is een neuropsychiatrische aandoening die begint in de kindertijd. De kernsymptomen van ADHD zijn onoplettendheid, hyperactiviteit en impulsiviteit. ADHD komt bij ongeveer 5-7% van de kinderen in de schoolleeftijd voor. Kinderen met ADHD hebben een verhoogde kans op schoolfalen, en eveneens een vergrote kans op sociaal-emotionele problemen. Bij 30-60% van de kinderen blijven de klachten in de volwassenheid aanwezig, waar het invloed uitoefent op onder andere het functioneren op het werk, het gezinsleven en vriendschappen. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat veel mensen hulp wensen om met hun aandoening om te leren gaan. Een deel van de mensen kiest voor ADHD medicatie. Uit diverse onderzoeken is reeds naar voren gekomen dat mensen met ADHD baat hebben bij medicatie die invloed uitoefent op de noradrenerge-dopaminerge activiteit van neurotransmitters in de hersenen, zoals psychostimulantia als methylfenidaat (Ritalin, Concerta) en dextro-amfetamine (dexamfetamine). Ook sommige antidepressiva, zoals imipramine en atomoxetine, blijken effectief te zijn in het reduceren van ADHD klachten.

ADHD in de hersenen

Uit een aantal onderzoeken is naar voren gekomen dat een aantal van de cognitieve afwijkingen bij mensen met ADHD, zoals de aandacht, de oplettendheid en de executieve functies, mogelijk specifiek gerelateerd zijn aan een dysregulatie van de centrale noradrenerge paden in de hersenen. Ook is gebleken dat bepaalde specifieke ADHD symptomen, zoals een verminderd concentratievermogen, toegenomen motorische activiteit en verlies aan zelfcontrole, gerelateerd zijn aan afwijkingen in specifieke hersengebieden. Zo zijn deze verschijnselen bijvoorbeeld geassocieerd met een verminderde beschikbare hoeveelheid van de neurotransmitter noradrenaline in het rechter orbitale en het dorsale gebied van de prefrontale cortex. Specieke noradrenerge antidepressiva, zoals atomoxetine en reboxetine, zouden volgens deze bevindingen effectief kunnen zijn in het verminderen van deze specifieke ADHD verschijnselen. Reboxetine lijkt dus veelbelovend als nieuw ADHD medicijn.

Reboxetine: nieuw ADHD medicijn

Momenteel zijn psychostimulantia echter de eerste keuze medicijnen in de behandeling van ADHD. maar ondanks hun effectiviteit en veiligheid is er behoefte aan een alternatief voor dergelijke medicatie. Het is namelijk gebleken dat 10 tot 30 procent van de mensen met ADHD de behandeling met ADHD medicatie voortijdig staken, bijvoorbeeld omdat de medicatie niet voldoende effectief is of omdat de bijwerkingen te hevig zijn. Het is belangrijk dat er voor deze mensen een alternatief is. Dit zou reboxetine kunnen zijn, omdat het vergelijkbare medicijn atomoxetine reeds effectief bevonden is.

Onderzoek naar reboxetine als nieuw ADHD medicijn en ADHD

Uit onderzoek is gebleken dat dit inderdaad het geval is. Er zijn reeds diverse onderzoeken gedaan naar de effecten van reboxetine bij mensen met ADHD, waarbij de klassieke behandeling met psychostimulantia als Ritalin en dexamfetamine geen of onvoldoende resultaat gaf. Uit al deze onderzoeken kwam een vermindering van ADHD klachten naar voren. Reboxetine kan dus een goed alternatief zijn voor mensen die nu niet voldoende baat hebben bij de reeds bestaande en veelgebruikte ADHD medicatie. Een voordeel van reboxetine boven andere ADHD medicatie is daarnaast dat het van oorsprong een antidepressivum is, en dus ook effect kan hebben op stemmings- en angstklachten. Aangezien deze klachten dikwijls voorkomen naast ADHD lijkt reboxetine een veelbelovend nieuw ADHD medicijn!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Quintero, J., López-Munõz, F., Alamo, C., Loro, M. & García-Campos, N. (2010). Reboxetine for ADHD in children non-responders or with poor tolerance to methylphenidate: a prospective long-term open-label study. ADHD.

Reageer op het artikel "Reboxetine, nieuw ADHD medicijn"

Reactie

Rob, 24-10-2013 12:21 #1
Is een mooi artikel, maar is geen geregistreerd medicijn in Nederland.

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!