InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zwangerschapsmasker (melasma) voorkomen, verwijderen

Zwangerschapsmasker (melasma) voorkomen, verwijderen

Zwangerschapsmasker (melasma) voorkomen, verwijderen Een zwangerschapsmasker, ook wel melasma of chloasma genoemd, is een bruine tot donkerbruine verkleuring van het gezicht en soms ook de nek. Een zwangerschapsmasker (zie foto) is een goedaardige kwaal. Maar doordat de vlekken vaak zo opvallen, wordt deze aandoening vaak als zeer vervelend ervaren. Melasma ontstaat geleidelijk door blootstelling aan zon in combinatie met hormonen. Bij de meeste vrouwen zal de huidverkleuring na de zwangerschap spontaan verdwijnen.

Zwangerschapsmasker (melasma)

Wat is een zwangerschapsmasker?

Een zwangerschapsmasker, ook wel gravidarum melasma genoemd, is een veel voorkomende onschuldige huidaandoening, een pigmentstoornis. Bij een zwangerschapsmasker ontstaat een (donker)bruine verkleuring van het gezicht en soms ook van de nek of hals. Deze donkerbruine vlekken ontstaan langzaam en zonder voorafgaande ontsteking van de huid. Voorkeurslocaties zijn het voorhoofd, de huid over de jukbeenderen, de bovenlip en de kin.

Een zwangerschapsmasker is vorm van hyperpigmentatie. Hyperpigmentatie is een teveel aan pigment (kleurstof) in de huid. Een overproductie van pigment is de oorzaak van het probleem.

Oorzaken zwangerschapsmasker

Melasma wordt vaak geassocieerd met de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron. Het komt vooral veel voor bij zwangere vrouwen, aangezien tijdens de zwangerschap de productie van verschillende hormonen in het lichaam is verhoogd. Ook komt het voor bij vrouwen die de pil (orale anticonceptiva) gebruiken en vrouwen die hormonale substitutietherapie ondergaan. Blootstelling aan de zon is een sterke risicofactor voor melasma. De aandoening komt vooral voor in tropische klimaten.

Melasma ontstaat geleidelijk door blootstelling aan zon in combinatie met hormonen (oestrogeen en progesteron) die de aanmaak van melanine - een organisch pigment in de huid - stimuleren, ook hyperpigmentatie genoemd. Niet alle pigmentcellen in de huid krijgen echter een verhoogde activiteit, waardoor niet een egale maar een meer vlekkerige bruine verkleuring van de huid ontstaat, die veel vrouwen als ontsierend ervaren. Deze verhoogde aanmaak van pigment tijdens de zwangerschap kan ook voor donkerdere tepels, een verticale donkere streep over de buik en meer sproeten zorgen.

Een zwangerschapsmasker komt vooral voor tijdens het tweede en derde trimester van de zwangerschap. Niet iedere zwangere vrouw is er even gevoelig voor. Het is niet van te voren vast te stellen wie er gevoelig voor is. Bij volgende zwangerschappen komt de huidverkleuring vaak weer terug en soms zelfs donkerder dan bij de voorgaande zwangerschap(pen).

Symptomen zwangerschapsmasker

Melasma veroorzaakt geen andere symptomen naast verkleuring van de huid. De donkere pigmentvlekken ontstaan vooral op het voorhoofd, de huid over de jukbeenderen, de bovenlip, de neus en de kin. Het is meestal symmetrisch.

Behandeling zwangerschapsmasker

Bij de meeste vrouwen zal de huidverkleuring na de zwangerschap spontaan verdwijnen. Het duurt meestal ongeveer drie maanden tot een jaar voordat het volledig is verdwenen. In sommige gevallen blijft er pigmentatie over. Na de zwangerschap kan gekozen worden voor behandeling van melasma met crèmes die een combinatie van tretinoïne, kojiczuur en azelaïnezuur bevatten. Van deze crèmes is aangetoond dat het de vlekken verminderd.

De stoffen hydroquinone & asorbic acid (vitamine C) kunnen ook helpen bij melasma. Ofschoon het gebruik van hydroquinone een ietsbeter resultaat gaf dan het gebruik van vitamine C, zag je ook wat meer huidirritatie als bijwerking optreden. Hydroquinone kan alleen op recept gebruikt worden. Producten met vitamine C zijn daarentegen vrij verkrijgbaar. Zorg er wel voor dat je een product gebruikt met (minimaal) 5% vitamine C. Daarnaast moet een product met vitamine C goed verpakt zijn, want zowel ascorbic acid als de gestabiliseerde vormen van vitamine C zijn niet goed bestand tegen zuurstof. Dus je kunt het beste op zoek naar een product in een pompje.

Soms kan een chemische peeling worden aangeraden door de arts. Dit is een techniek waarbij vlekkige pigmentatie van de huid kan worden behandeld door de oppervlakkige huidlagen te verwijderen. In ernstige gevallen kan laserbehandelingen worden gebruikt om de donkere pigmentvlekken te verwijderen.

Het is niet uitgesloten dat na blootstelling aan zonlicht de pigmentatie weer terugkomt.

Zwangerschapsmasker voorkómen

Vermijd of beperk tijdens de zwangerschap (en in de maanden daarna) blootstelling aan zonlicht. Gebruik zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor en houd het gezicht zoveel mogelijk in de schaduw. Gebruik een hoed om het gezicht af te schermen tegen de zon.

Noten:
  1. Espinal-Perez LE, Moncada B, Castanedo-Cazares JP. A double-blind randomized trial of 5% ascorbic acid vs. 4% hydroquinone in melasma. Int J Dermatol. 2004 Aug;43(8):604-7.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pigmentvlekken: oppassen met de zon met pigmentvlekkenPigmentvlekken ontstaan veel eerder onder invloed van de zon. Maar ook hormonen hebben invloed op pigmentvlekken. De don…
Pigmentvlekken op de huidPigmentvlekken op de huidPigmentvlekken, of ook wel ouderdomsvlekken (lentigo) genoemd, zijn niet gevaarlijk. Alleen zijn pigmentvlekken niet alt…
Zwanger en zonnebankZwanger en zonnebankZwanger en onder de zonnebank, mag dit nou wel of niet? Er bestaan nogal wat misverstanden over het zonnen tijdens de zw…
De invloed van zwangerschap op huid, haar en nagelsDe invloed van zwangerschap op huid, haar en nagelsTijdens de zwangerschap veranderen door hormonale veranderingen de huid, nagels en haren. Zo is het krijgen van een dikk…
Pigmentvlekken verwijderen: welke middelen werken?Pigmentvlekken verwijderen: welke middelen werken?Huidcellen bevatten pigment dat onder invloed van zonlicht een donkerdere kleur aanneemt. Pigment beschermt tegen de UV-…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tasha / Pixabay
  • Espinal-Perez LE, Moncada B, Castanedo-Cazares JP. A double-blind randomized trial of 5% ascorbic acid vs. 4% hydroquinone in melasma. Int J Dermatol. 2004 Aug;43(8):604-7.

Reageer op het artikel "Zwangerschapsmasker (melasma) voorkomen, verwijderen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pigmentvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!